Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

köpt kikarsikte, sen då?

Featured Replies

Publicerat

Har aldrig ägt ett kikarsikte förrut men har nu ett Nikon Monarch E 2,5-10X50.

Jag fattar att ställa in höjd och sidled på den när man skjuter in men sen finns det ju ett till vred med en skala från 50 till 1000 som jag antar är distans i meter, vad gör den?

i manualen som jag knappt hann läsa innan hundvalpen tillsammans med dottern fick tag på den stod det även något om att ställa in Vind... hur gör man det?

Publicerat

Vind är helt enkelt inställning i sidled. Så... leta rätt på ett par BRA fästen och släng på gluggen, och skjut in bössan! Rattarna förändrar träffbildens placering, så om du träffar 10 cm höger skall du skruva 10 cm vänster, och likaledes i vertikal (elevation) riktning.

Publicerat
  • Författare

Ok, men den justeringen är jag med på, det var det 3:e vredet jag inte riktigt förstår vad det är, fick ett par leupold snabbmontage fästen till...

Publicerat

det är ganska säkert A,O n

Publicerat

Ok, men den justeringen är jag med på, det var det 3:e vredet jag inte riktigt förstår vad det är, fick ett par leupold snabbmontage fästen till...

Det tredje vredet är parallaxen, eller AO:n som det kallas. Det används för att få optimal skärpa/precision på vissa avstånd.

Antar att den är graderad i yards. Dvs 100 yards är 91m. Eller har jag fel?????

Publicerat

Har aldrig ägt ett kikarsikte förrut men har nu ett Nikon Monarch E 2,5-10X50.

Jag fattar att ställa in höjd och sidled på den när man skjuter in men sen finns det ju ett till vred med en skala från 50 till 1000 som jag antar är distans i meter, vad gör den?

i manualen som jag knappt hann läsa innan hundvalpen tillsammans med dottern fick tag på den stod det även något om att ställa in Vind... hur gör man det?

parallaxjustering.

Bra kikare förresten. Du kommer bli helnöjd. Skaffa bra fästen bara, dvs stål.

Publicerat

Här finns en manual, på engelska:

http://www.nikonusa.com/pdf/sportoptics/monarchE.pdf

Parellaxskalan är som sagt i yards. Ganska enkel att konvertera: ta avståndet i meter och lägg på 10%. 80 meter -> ställ AO på 88. 200 meter, 220 yards osv.

Publicerat
  • Författare

ok, då har man lärt sig något nytt, den är graderad från 50 - 1000 vet ej om det är yards eller meter... Leupold QR tror jag fästena heter... med snabbskruvar, hoppas dom duger 1500 skulle dom kostat sa han som gav mig dom.