Publicerat Februari 12, 201115 yr Så här enkelt byter man mittlindning. Det enda du behöver är en lindningsapparat och den är billig att köpa. Jag brukar avsluta min lindning på ett annat sätt än i filmen. När jag avslutar så tar jag strängtråd och gör en ögla av den. Lägger sen allt på strängen och lindar över med mittlindingen ca 5-7 varv. Klipper av mittlindningstråden och stoppar in ändan i öglan och drar sen allt igenom/under mittlindingen som jag lindat. På så sätt låser man änden och det håller utan att glida. http://www.bowtuningtips.com/files/html_pages/htmlplayers/serving.html
Publicerat Februari 13, 201115 yr Jag ledsnade på tyget som bara gick sönder av nocken och gjorde en ny mittlindning i 0,45 mm fiskelina. Tyckte det blev bra. Sitter som gjutet, inte ett spår efter säkert 1000 pilar och mycket lätt att flytta lopen på. Mina märkningar av nocken med vattenfast penna syns också bra. Fungerar perfekt på Beiter-nockarna men lite tight på GT-nocken. Skall prova med 0,40 mm nästa gång. Trode att den skulle vara svår att låsa som JS beskriver men det gick perfekt och har inte gått upp. Några merter fiske lina sitter som smort i lindningsapparaten och är hur billigt som helst. Jag fick hundra meter kassad lina av Kompisen Mika som tippsade mig. Har till minst hundra mittlindningar.
Publicerat Februari 13, 201115 yr Jag ledsnade på tyget som bara gick sönder av nocken och gjorde en ny mittlindning i 0,45 mm fiskelina. Tyckte det blev bra. Sitter som gjutet, inte ett spår efter säkert 1000 pilar och mycket lätt att flytta lopen på. Mina märkningar av nocken med vattenfast penna syns också bra. Fungerar perfekt på Beiter-nockarna men lite tight på GT-nocken. Skall prova med 0,40 mm nästa gång. Trode att den skulle vara svår att låsa som JS beskriver men det gick perfekt och har inte gått upp. Några merter fiske lina sitter som smort i lindningsapparaten och är hur billigt som helst. Jag fick hundra meter kassad lina av Kompisen Mika som tippsade mig. Har till minst hundra mittlindningar. Har du testat detta i minusgrader?
Publicerat Februari 13, 201115 yr Har du testat detta i minusgrader? Det kan du tro. Drog faktiskt femtio pilar i dag på förmiddagen. Bara -16 men fungerar utan problem. Provade faktiskt en dag före jul i -29 och upplevde inga problem. Men, jag sköt kanske bara 20 pilar och flyttade ingen loop. Då var jag ute efter att kolla förändring i träffläge pga kyla. Tänkte inte så mycket på fiskelinan men hade det strulat borde jag kommit ihåg det. Den, fiskelinan alltså, borde ju bli hårdare av kylan och kanske släppa nockarna sämre men om det beror på fiskelinan, plasten i nocken eller hela skiten vet jag inte. Jag träffade i alla fall lite lägre än jag brukar göra i +20.
Publicerat Februari 13, 201115 yr Det kan du tro. Drog faktiskt femtio pilar i dag på förmiddagen. Bara -16 men fungerar utan problem. Provade faktiskt en dag före jul i -29 och upplevde inga problem. Men, jag sköt kanske bara 20 pilar och flyttade ingen loop. Då var jag ute efter att kolla förändring i träffläge pga kyla. Tänkte inte så mycket på fiskelinan men hade det strulat borde jag kommit ihåg det. Den, fiskelinan alltså, borde ju bli hårdare av kylan och kanske släppa nockarna sämre men om det beror på fiskelinan, plasten i nocken eller hela skiten vet jag inte. Jag träffade i alla fall lite lägre än jag brukar göra i +20. Jo det va därför jag undrade, då jag tror nylonlinan är känsligare för temperatur än vad Dynema är, jag prövade att lägga en bågsträng i frysen, men den var lika smidig endå..
Publicerat Februari 14, 201115 yr Hmm, nu får ni vara lite tydligare. Vad är det för fiskelina som ni gör mittlindningen av? Johan verkar använda nylon och Roger verkar ha testat med flätlina. Med 0,45 nylon tycker jag borde bli alldeles tjock för en mittlindning, eller?
Publicerat Februari 14, 201115 yr Jag använder Dynema lindningstråd som man ska använda enligt konstens alla regler
Publicerat Februari 14, 201115 yr Hmm, nu får ni vara lite tydligare. Vad är det för fiskelina som ni gör mittlindningen av? Johan verkar använda nylon och Roger verkar ha testat med flätlina. Med 0,45 nylon tycker jag borde bli alldeles tjock för en mittlindning, eller? Jag skiter i konsten och alla regler och gör lite som jag vill Till min mittlindning har jag använt helt vanlig fiskelina i nylon. Ja, 0,45 kanske är snäppet för tjock för G-nockarna men helt perfekt för Beiternockar. Den är hel, lite flex och rund (vanlig fiskelina) och har fungerat helt klanderfritt för mig i säkert över 1000 pilar oavsett väder och temp. Som det ser ut nu kommer mittlindningen med marginal att överleva strängen. Någon säger sig ha upplevt att den skulle bli ihoptryckt och deformerad av nockarna men jag har inte upplevt det. Skall lägga in en bild på lindningen när jag kommer hem från jobbet.
Publicerat Februari 15, 201115 yr Bågen och till slut mittlindningen. Tror att bilderna går att förstora en del och det är faktiskt mycket svårt att se något direkt slitage efter ca 1000 pilar.... Enda problemet kanske är reflexer i solskenet eftersom linan är väldigt ljus och blank
Publicerat Februari 15, 201115 yr Bågen och till slut mittlindningen. Tror att bilderna går att förstora en del och det är faktiskt mycket svårt att se något direkt slitage efter ca 1000 pilar.... Enda problemet kanske är reflexer i solskenet eftersom linan är väldigt ljus och blank Nice! nåja funkar säkert bra tipps!