Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

VARNING!

Featured Replies

Publicerat

Laddade upp lite SMK 150gr till 7x64:n idag.

Såg på grannforat att någon ville bli av med ett gäng 168gr SMK.

Hmm har jag inte ett par liggandes här nere, jo mycket riktigt det hade jag.

54gr URP verkar tryggt bakom 150gr SMK så jag ploppade helt enkelt ner en 168gr kula istället :ph34r:

Gör inte så grabbar o tjejer det är inte ett bevis på intelligens den saken är klar.

Hylsan såg ut så här efteråt.

post-2287-0-40160100-1297628141_thumb.jp

VILKET DJÄVLA PUCKO MAN ÄR

Publicerat

Dra åt helskotta :huh: Du ska vara rädd om dig kompis, sluta omedelbart :excl:

Jag tyckte jag laddat min 6,5a hårt men det är ju inte i närheten av det där :blink:

Publicerat

Man såg ju fortfarande stämpeln på hylsan ;)

Nä jag håller med man får vara lite vaken. Laddade min 6,5-06 med kulan 3 mm längre ut än den skulle va. Resultatet blev en bakåtkamning :ph34r:

Publicerat
  • Författare

Dra åt helskotta :huh: Du ska vara rädd om dig kompis, sluta omedelbart :excl:

Jag tyckte jag laddat min 6,5a hårt men det är ju inte i närheten av det där :blink:

Bra att stanna på säkra tryck helt klart.

Fattar inte vad jag tänkte på.

Man såg ju fortfarande stämpeln på hylsan ;)

Nä jag håller med man får vara lite vaken. Laddade min 6,5-06 med kulan 3 mm längre ut än den skulle va. Resultatet blev en bakåtkamning :ph34r:

Uuu Kamma sig ska man göra med kam inte med krutgaser.

//

Publicerat

Inte så farligt ju ;) Har själv blåst två knallar med rökpuff ur slutstycket.

Har här hemma ett par 7mm RM-hylsor liggande från en vän som inte fattar vad maxladdning är. Kommer nog lägga upp bilder tids nog för att visa hur illa det VERKLIGEN kan bli :ph34r:

Men bra att du delar med dig Skuris!

Publicerat
  • Författare

Inte så farligt ju ;) Har själv blåst två knallar med rökpuff ur slutstycket.

Har här hemma ett par 7mm RM-hylsor liggande från en vän som inte fattar vad maxladdning är. Kommer nog lägga upp bilder tids nog för att visa hur illa det VERKLIGEN kan bli :ph34r:

Men bra att du delar med dig Skuris!

O jag som tyckte jag var illa ute :huh:

Det går nog i ett par gr till :ph34r:

En vän ringde för en stund sedan o slog laddningen i QL bara 2 gr över max ju ;)

//

Publicerat

He he jag hakar på Rikards bana och instämmer med... Det var väl inte så farligt. :lol:;) Inte bra men inte livsfarligt faktum är att såna här missar är ju sktibra att göra. Man lär sig att vara uppmärksam och man lär sig att bössan inte sprängs bara så där hur som helst. -_-

Publicerat

Fint bottentämplad, så där såg mina Hirtenberg ut i 308win kom över ett gäng fabriksladdad för en spottstyver.

Man måste över gränsen för att veta vart den är! :D

Publicerat

Fint bottentämplad, så där såg mina Hirtenberg ut i 308win kom över ett gäng fabriksladdad för en spottstyver.

Såg inte bottenstämplingen förrän nu :blush:

Ok, det där är inte alls hälsosamt alltså :ph34r:

Publicerat

Såg inte bottenstämplingen förrän nu :blush:

Ok, det där är inte alls hälsosamt alltså :ph34r:

Nja hälsosamt å hälsosamt, läskigt kanske och en bra början till nått otrevligt men aha-upplevelsen är ju riktigt nyttig då man först vid såna här feltramp lär sig att bössan inte bara sprängs så där på studs när man snuddar vid max sas.

Mina gamla 08:a hylsor (lapua) som jag använde i Tikkan är alldeles fullpräntade med märken från stötbotten. Dom är iofs kasserade nu efter en sisådär 50 omladdningar men ändå...

Peppar peppar men jag har faktiskt ännu inte lyckats göra hål i en tändhatt trots en och annan stekhård laddning.

Publicerat

Gränsen mellan hylshaveri och den på bilden är nog inte stor så nog skulle jag klassa den laddningen som rejält farlig :excl:

Brister hylsan kan det bli riktigt otäckt och det är väldigt små marginaler när hylsan ser ut som denna, hade du haft lite stort headspace eller en skör hylsa kanske du varit blind nu så tycker inte man ska nonchalera sådan laddningar.

Publicerat

Har fått tummen ur och plåtat en hylsa jag nämnt ett antal ggr tidigare. Detta är en 7mm Rem Mag skjuten i en Sako TRG-S. Ägaren överskred maxladdning med några grains. Notera dessa saker:

1. Tändhattsläget är ovalt och tändhatten ramlade ut när man till slut fick upp slutstycket.

2. Material har pressats in i håligheterna i slutstyckets stötbotten

3. Framför magnumbältet har ett ett "nytt bälte" skapats. Det har varit ett sånt övertryck att material flutit ut i det normalt sett ska vara headspace :ph34r:

4. Ägaren av denna bössa fortsatte skjuta flera skott till med samma laddning! Jag har flera hylsor som ser likadana ut :blink:

post-296-0-42684600-1297683914_thumb.jpgpost-296-0-32520400-1297683913_thumb.jpg

Publicerat

Har fått tummen ur och plåtat en hylsa jag nämnt ett antal ggr tidigare. Detta är en 7mm Rem Mag skjuten i en Sako TRG-S. Ägaren överskred maxladdning med några grains. Notera dessa saker:

1. Tändhattsläget är ovalt och tändhatten ramlade ut när man till slut fick upp slutstycket.

3. Framför magnumbältet har ett ett "nytt bälte" skapats. Det har varit ett sånt övertryck att material flutit ut i det normalt sett ska vara headspace :ph34r:

4. Ägaren av denna bössa fortsatte skjuta flera skott till med samma laddning! Jag har flera hylsor som ser likadana ut :blink:

post-296-0-42684600-1297683914_thumb.jpgpost-296-0-32520400-1297683913_thumb.jpg

Lasse- fnula lite på laddningen, jag behöver dig i en bit i varje fall ett tag till sen får du ladda som du vill,

Rikard, din bekant laddat på lite som synes, faktiskt bland det värsta jag har sett, skrämmande.

/Christian

Publicerat

Och både kanonen och jag mår fortfarande bra...

Finskt stål i all ära, men ibland har man mer tur än man möjligtvis förtjänar..

laddningen sköt inte ens särskilt bra ;-)

/E

Rotetvåa i Sexdrega Marksmanship Unit..

Publicerat

Gött att du kom ur garderoben :D

SMU kommmer kicka ass på Remmene B)