Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Upprättelse för S&B

Featured Replies

Publicerat

Med den nya generalagenten får man hoppas på bättre marknadsföring för detta fina fabrikat. Äntligen, i sådana fall...

Priserna på hemsidan såg ganska OK ut.

//Danne

Publicerat

?-fina märke,

hmm just det du avser Schmidt & Bender optik, inte Sellier & Bellot ammo,

tog en sekund innan polleten ramlar ner.

Ja det skall tydligen bli ordning på både försäljning och tillgång framjämnt.

Bra att du uppmärksammar det så kanske fler vill släppa Zeiss klubben och gå med i den rätta istället.

/Christian

Publicerat

En länk kanske ??

Publicerat
  • Författare

Jag har alltid gillat Schmidt&Bender mer än Zeiss. En känsla jag har haft bara.

Medveten om att Zeiss T linser är oöverträffade och att deras riktmedel håller sig svartare än S&B:s i vissa ljus.

-Men när det gäller styrka och hållbarhet så sätter jag S&B flera våningar över Z....

Vakjägaren - det är Torsbo som har dom nu. Under 10.000 för vissa Zenith-modeller.

Eftersom jag skrev "fina fabrikat" så trodde jag ärligt inte att någon skulle kunna förknippa det med Sellier och Bellot...;)

//D

Publicerat

inte torsbo - jaguargruppen

Andreas

Publicerat
  • Författare

Skulle onekligen vara kul att testa Zenith 1-8X24, som komplement till den större gluggen jag har.

Den skulle kunna monteras rejält lågt och funka för det mesta dagtid.

Tyvärr inte medförstoring, om jag fattade tyskan rätt.

Men priset för den obelysta var intressant.

//Danne

Publicerat

Tyvärr inte medförstoring, om jag fattade tyskan rätt.

//Danne

Das neueste Zielfernrohr der Zenith Linie verfügt über ein Absehen in der zweiten Bildebene, blir enligt google:

Den senaste omfattning Zenith linje har en Riktmedlet i det andra bildplanet,

:D

Publicerat
  • Författare

Ja, du ser.

Lite tyska satt det kvar ändå sedan gymnasiet, år 200 före Kristus... ;)

//Danne

Publicerat

Det är helt klart intressant! Frågan som dock uppstår för en icke-optiknörd är om man håller Schmidt & Bender Zenith högre än Zeiss Classic Diavari?

Publicerat

om man håller Schmidt & Bender Zenith högre än Zeiss Classic Diavari?

:o:P

/Må

Publicerat

Vilken modell, fråga är ställd som mercedes SLK mot vilken Audi som helst... Dvs den är inte validerad.

Men svaret är att PMII och Zenith serien sparkar balle på Zeiss modellen.

/Christian

Publicerat

Det är helt klart intressant! Frågan som dock uppstår för en icke-optiknörd är om man håller Schmidt & Bender Zenith högre än Zeiss Classic Diavari?

Svår fråga eftersom det beror på dina ögon, tycke/smak, jaktform mm. Jag har själv vid nåt tillfälle jagat tillsammans med folk som gett upp på kvällen för att de inte sett nåt medan jag utan problem kunnat skjuta. Jag hade då en S&B klassic och kompisen en Zeiss Classic. Det säger egentligen inte så mycket för samma sak kunde kanske hänt om vi bytt sikte...

Däremot upplever inte jag mig begränsad med en S&B gentemot om jag har en Zeiss på bössan men upplever Zeiss bild något ljusare (optimerad mot blått ljus?) men mindre kontrastrik på natten (mina ögon igen). Oavsett är skillnaden liten och kan mycket väl ligga inom tillverkningstoleranserna.

Publicerat

/Christian

En PMII:a på ballen kan inte vara nå' kul.... :P

Ok, vem åker till Torsbo och gör en första känn&klämm på Zeinth 1-8? ;)

/Må

Publicerat

Jag har en resa inbokad om en vecka, då skall jag hämta min vixen varmint och klämma på S o B...

/Håkan H

Publicerat

En PMII:a på ballen kan inte vara nå' kul.... :P

Ok, vem åker till Torsbo och gör en första känn&klämm på Zeinth 1-8? ;)

/Må

Knappast va, djärva själar har brukat dem till hammare, Amrisar så klart, utan att de har kommit att ta skada,

RW:s notering om skillnader i färgåtergivning är god och den kan ha betydelse, att tänka på är att det "test" som arrangerades för något år sen,

av en pletora av optik visade på tydliga skillnader mellan enheter, dvs att det går att plocka ut en bättre tub bland bra och en extremt bland de bättre.

Må-jag skall åka förbi Torsbo i början av april om allt faller ut som jag tänkt mig, så ev återrapport efter det.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Skulle vilja påstå att SuB Classic serien sparkar balle på mycket också. Skarpa, robusta som tusan, relativt bra pris...

(Jag skriver SuB nu istället. Det där Sellier&Bellot spöket finns kvar annars <_< ).

En annan trevlig sak med SuB är att dom inte har gjort någon "sell-out" med enklare kikarserier, dvs som Conquest och Duralyt. SuB kör premium hela vägen.

Modellen Summit kan ju knappast kallas för billig och enkel.

Egentligen inget ont i det - Zeiss tjänar pengar och kunder kan köpa hyfsade sikten med en prestigelogga på, men dock ändå.

Ja, om någon som har nära till Torsbo kan glutta lite på och i en Zenith 1-8X, och sedan skriva en rad om det.

Då kanske man slår till på en sådan till våren, samt lägsta tänkbara Sako-ringar. Kanske t.o.m. nedfrästa.

//Danne

Publicerat

Vilken modell, fråga är ställd som mercedes SLK mot vilken Audi som helst... Dvs den är inte validerad.

/Christian

Det är därför man väljer Hensoldt B)

Publicerat

Det är därför man väljer Hensoldt B)

Men Janne då, du vet ju att din Hensoldt bara är en vannabee, de riktiga Hensoldt har FFP. :D

Sen kan man faktiskt se till att ha en eller flera av varje märke så har man alltid något som är "bäst"

/Christian

Publicerat

Trots att jag har ett Zeiss Victory så har jag alltid gillat SuB mer, dels för att de känns mer gedigna och stryktåliga generellt och dels för att jag gillar deras attityd; "vi gör kikarsikten, inget annat". Sedan jag kikade i ett Zenith (med sin lite överstora objektivtub om ni frågar mig) så har jag varit mäkta sugen på att "byta sida". Gillar deras belysning och optiken i Zenith är tillsammans med Zeiss Victory det grymmaste jag tittat genom.

Ska bli mycket spännande att se var priset hamnar på lite fler modeller som PM2:orna och även de enklare fasta som 6x42. Priset på 1-8:an lovar ju en del, nästan 4000:- under nuvarande normalpriser, och en obelyst Zenith 1,5-6x42 ligger nästan jämsides med engelska priser på 10900;-, vilket är mycket bra. Den belysta ser inte riktigt lika billig ut, men får väl se vad som händer.

Hursomhelst, det bästa är att SuB kommer få mycket mer exponering i Sverige, hittills har Zeiss varit det överlägset dominerande märket bland den riktiga premiumoptiken.

Publicerat

Får nog säga att jag sätter Swarovski högst även över Zeiss.

Upplever denna såpass mycket bättre än Schmidt und Bender så att pris skillnaden känns i viss mån motiverad.

Däremot så upplever jag att kvalitets skillnaden mellan Zeiss & Schmidt und Bender inte motiverar pris skillnaden.

För ett antal år sena tappade jag en Schmidt und Bender i golvet så att korset gick sönder.

Lämnade in kikaren till WB som skickade den till S und B, på räkningen som kom senare var det uppradat vad de hade bytt.

O-ringar, nytt kors, rengöring linser, påfyllning gas osv pris noll .

Frågade WB noll kronor ?

Fick svaret "De brukar aldrig ta betalt" till saken hör att kikaren var långt ifrån ny.

//Lasse D.

Publicerat

Men Janne då, du vet ju att din Hensoldt bara är en vannabee, de riktiga Hensoldt har FFP. :D

Sen kan man faktiskt se till att ha en eller flera av varje märke så har man alltid något som är "bäst"

/Christian

:D:D

Äsh!! Till långhåll kör man fasta förstorningar så behöver man inte förstöra siktet med FFP :ph34r:

SuB har riktmedlet som jag personligen föredrar till jakt "flash Dot" helt underbart riktmedel.