Publicerat Februari 15, 201115 yr Tjolululu! Då det har växt fram en hel del nya och gamla knivmakare här på forat tänkte jag att det måste ju vara fler än jag som behöver hjälp med att underhålla sin kniv på rätt sätt. Därför tänkte jag att folk med erfarenhet kan ge tips och råd på hur man underhåller sin kära jakt kniv. Personligen har jag ingen som helst koll då jag tidigare använt en ny mora inför varje säsong som jag hjälpligt lyckats bryna med en såndäringa ikea slip som man bara kör kniven i ett par drag å så ett det lite vassare några användningar till. Jag skulle vilja ha tips på hur man bryner sin kniv på bäst sätt och hur man gör med konvexslipade blad. Hur i hela världen vässar jag buksprättaren?? Sen en liten undran om man ska ge knivskaftet någon underhållsbehandling med olja. Ös på bara med era bästa tips för vässning mm. //Nylander
Publicerat Februari 15, 201115 yr Jag använder oftast ett keramiskt brynstål. Det är sällan som jag jobbar vidare och slipar om en kniv helt eller så. Som komplement har jag ett japanbryne, ett stenbryne med fint korn på ena sidan och jävligt fint korn på andra..... Ett tag fanns det en köksknivgrossist i Kungsbacka, där kunde man lämna in knivar för att få dem omslipade. Jag gjorde det med ett par, och fick fenomenala resultat. På en riktigt sliten favoritkniv kan det vara en bra sak att göra. Kolstålsknivar brukar jag förse med lite matolja emellanåt, eller när de tvättats. Knivskaft i trä fräschar jag upp med lite linolja/tepentin ibland. Inget doppande utan bara lite på en trasa. Suger det mycket så ta lite mer på trasan. Om du med konvexslipade blad avser de som har en skålform så är de väldigt lätta att få skarpa. Jag anvädner som sagt oftast brynstål, men har man svårt att få vinkeln på samma sätt mellan dragen så kan en ställning med fasta brynenispecifik vinkel vara ett alternativ. En tormek-slip med jigg för knivslipning har jag funderat på. Men då börjar vi prata en del pengar. Men ett litet "hundbensbryne" är inte fel att ha med i fickan. Hur fan man vässar en buksprätt undrar jag med.
Publicerat Februari 15, 201115 yr Har testat en massa olika brynen och fixturer, men det enda som funkar riktigt bra är en Tormek med jigg och därefter med läderbrynet och pasta. När det gäller konvexslipade knivar brukar jag lägga en rak vinkel när de börjar bli så dåliga att det inte räcker att bryna längre. \Mats
Publicerat Februari 15, 201115 yr Slipa buköppnare typ swingblade http://www.dianova-ab.se/products.php?c=41〈=$language har inte testat själv men hört andra tipsa om det med bra resultat, kanske värt att prova ? /Jocke
Publicerat Februari 15, 201115 yr Kan bara säga att jag har en sån från dianova. Helt suverän till alla knivar om man gör på rätt sätt.
Publicerat Februari 15, 201115 yr Kan bara säga att jag har en sån från dianova. Helt suverän till alla knivar om man gör på rätt sätt. Mitt problem är just det där med rätt sätt Köpte ett Lansky grundsett på mässan i fjor men saknar änd det sista i skärpa man kanske ska kompletera med fler lanskystenar frågan är ska man ha diamant eller sten? Kanske fällknivens brynstål http://www.fallkniven.com/sv/shop/details/28/13/sharpeners/c12
Publicerat Februari 15, 201115 yr jag har ett knivblad liggande som jag ska skafta.. det har legat ganska länge och tydligen på fel plats för när jag tog fram det hade det rostat å det grövsta!!! hur ska jag på bästa sätt få det lika blankt och fint som det en gång var eller är det helkört???
Publicerat Februari 15, 201115 yr Testa att ta tandkräm på bladet och putsa det:) fungerade för mig och den kniven va redigt rostig men nu blank och fin:) mvh
Publicerat Februari 15, 201115 yr Jag använder nästan bara keramiska brynen, alltså försöker i det längsta att undvika diamantbrynen. Det gäller att göra en "touch up" på eggen med jämna mellanrum och inte låta den bli slö. Det här funkar för mig på hårda pulverstål, 154CM, ATS34 och 440C. Det är faktiskt extra viktigt på stål som håller skärpan bra, t.ex pulverstål. Låter man ett sånt bli slött så kan man få ett idogt arbete att återställa eggen. Att bryna en konvex egg är inga problem, men jag tycker att man måste ha en lite större vinkel mot eggen, än vad som beskrivs på Fällknivens hemsida. mvh Danne
Publicerat Februari 15, 201115 yr Mitt problem är just det där med rätt sätt Köpte ett Lansky grundsett på mässan i fjor men saknar änd det sista i skärpa man kanske ska kompletera med fler lanskystenar frågan är ska man ha diamant eller sten? Kanske fällknivens brynstål http://www.fallkniven.com/sv/shop/details/28/13/sharpeners/c12 Lansky,Gatco och edgepal är bra system. Lätta att använda och går att ha med i ryggsäcken. Men för att få den sista fina skärpan så måste man ha fin eller polerad egg. Ju finare finish ju skarpare. Det finns väl relativt fina stenar till dom här systemen. Annars kan man säkert limma på fina stenar på en hållare. Så kan du ju strigla efteråt. Regeln för brynen är att brynet måste vara hårdare än bladet, annars skaver du bara ner stenen och bladet förblir slött. Keramiskt bryne räcker lågnt och till dom flesta knivar skulle jag tro. Men till dom riktigt hårda bladen måste man nog ha diamant. Har du fått en riktigt rund och tjock egg, så kan jag tänka mej att ett grovt diamantbryne averkar snabbare. Seved
Publicerat Februari 15, 201115 yr För att bryna convexa eggar funkar den klassiska metoden att limma fast slip papper på en mus matta. Men det finns dom som slipar dom på brynen oxå. Jag kan inte säga att jag har nån stor erfarenhet av bryning, eller iaf fall så var det länge sen jag använde brynen annat än i skogen nån gång. Jag slipar numera på en bandslip och polerar med en trissa o vax på bänkslipen. Men grunden är att man måste hålla eggen i samma vinkel hela tiden, om man ite har en convex egg. Man kan sätta fast brynet i ett skruvstycke och sen hålla kniven stadigt med armbågarna efter sidorna. För att sen bryna eggen med den rörelse man föredrar. Slipa convexa eggar finns det youtube clipp på kolla in dom. Som nån skrev så kan man hålla efter träskaften genom att lägga på lite linolja blandat med balsamterpentin 50/50 brukar funka bra. Sen kan man lägga på nåt vax och polera lite så får man en yta på skaftet. Man kan värma in både linolja och bivax så får man en fin finish.Men polera inte på en gång om du värmer. Låt det torka ett tag. Bladen kan man olja in ibland o låta det dra ett tag. Sen torka av. Seved
Publicerat Februari 16, 201115 yr Testa att ta tandkräm på bladet och putsa det:) fungerade för mig och den kniven va redigt rostig men nu blank och fin:) mvh Tackar för tipset! skall provas!
Publicerat Februari 16, 201115 yr Författare härligt å se tipsen rulla in! någon som har erfarenhet av att skärpa med en läderrem? //Nylander
Publicerat Februari 16, 201115 yr Jupp. Bättre att montera lädret på en mdf bit eller något annat plant. Eller så kan man spänna fast remen över en bordsskiva just för att kunna få exakt samma vinkel i hela rörelsen. Här kan man först köra med brynpasta och sedan utan om man vill ha bästa tänkbara resultat. Men det är som sagt vinkeln som är det viktiga.
Publicerat Februari 16, 201115 yr Är man lat så slipar han till knivarna på fällkniven för en billig slant.