Publicerat Mars 1, 200620 yr Så, nu är det nästan klart med min nya kanon, bara ett litet problem, montaget!! Bössan är en BRNO 602 i kaliber 375 H&H, kikaren en Swarowski 3-12 x 56 med 30 mm mellantub. BRNO´s orginalringar är just 30 mm men på tok för höga. Jag har "knackat" bort det öppna siktet och har nu runt centimetern till godo (nej, det går inte att montera nämnda kikare med siktet på). Jag kommer givetvis att återkomma med en mer exakt angivelse av mellanrummet så fort jag mätt det, hoppas dock ändå på att någon som monterat en liknande kikare på en liknande bössa har tips (Anders S lr Håkan kanske :) Helst vill jag ju använda mig av de frästa spår som redan finns på lådan, men går det icka att lösa så får det väl bli klackar av något slag! Tacksam för svar. Hog
Publicerat Mars 2, 200620 yr Hej Lynx och Warne tror jag gör fästen som passar Brno. Kolla på www.vapenochskytte.se ang. Warne fästen. mvh Danne
Publicerat Mars 2, 200620 yr Skitenkelt........... Fräs bakre delen av lådan plan och sänk den en 5 mm . Skruva dit en apelvridklack som är plan på undersidan. Montera en apelvridklack på framvalvet som är rätt för BRNO. Montera kikaren i apelring bak och recknagelring fram av rätt höjd så kan du få kikaren att röra vid pipan. Dessutom har du ett snyggt avtagbart montage och du är lika farlig för älgarna oavsett om det regnar eller ej. Allroundjaktstudsare har avtagbara (och snabbt påmonterbara) kikare! MVH Håkan
Publicerat Mars 3, 200620 yr Författare Skitenkelt...........Fräs bakre delen av lådan plan och sänk den en 5 mm . Skruva dit en apelvridklack som är plan på undersidan. Montera en apelvridklack på framvalvet som är rätt för BRNO. Montera kikaren i apelring bak och recknagelring fram av rätt höjd så kan du få kikaren att röra vid pipan. Dessutom har du ett snyggt avtagbart montage och du är lika farlig för älgarna oavsett om det regnar eller ej. Allroundjaktstudsare har avtagbara (och snabbt påmonterbara) kikare! MVH Håkan jomenserduvisstverkardetskitenkelt.... : Lösningen låter inte som om det vore något jag snickrar ihop i källaren hemma.......men ändock förstår jag inte hur jag skulle kunna få kikaren lägre och samtidigt behålla bössans öppna riktmedel. Förklara gärna... Tack Hog
Publicerat Mars 3, 200620 yr Författare HejLynx och Warne tror jag gör fästen som passar Brno. Kolla på www.vapenochskytte.se ang. Warne fästen. mvh Danne Verkar som det är något strul med Vapen och Skyttes hemsida, jag kommer bara till deras startsida men icke längre än så!! Hog
Publicerat Mars 3, 200620 yr Hej Jag hittade bara "1 tums fästen till BRNO på vapen&skyttes hemsida. Men slå dom en signal 0910-780015. Håkans förslag verkade intressant. Det fixar du väl på lunchrasten Skämt åsido, ett snabbmontage är ju en mycket bra idé för en 375:a. Du kan växla mellan den stora Swarovskin, ett mindre sikte och järnsikterna. Dock blir ju priset för montaget ett annat då. mvh Danne
Publicerat Mars 3, 200620 yr Författare HejJag hittade bara "1 tums fästen till BRNO på vapen&skyttes hemsida. Men slå dom en signal 0910-780015. Håkans förslag verkade intressant. Det fixar du väl på lunchrasten Skämt åsido, ett snabbmontage är ju en mycket bra idé för en 375:a. Du kan växla mellan den stora Swarovskin, ett mindre sikte och järnsikterna. Dock blir ju priset för montaget ett annat då. mvh Danne Jo klart det är intressant med ett snabbfäste av något slag, men det var inte det huvudfrågan var. Jag letar efter ett lägre montage, sen må det vara hur bra som helst med ett vrid/hak montage och det kanske slutar där men slutet är ännu inte nära. Klart är att jag måste få pangen bruksfärdig så snart som möjligt (det går ju skjuta med den redan nu) men montaget idag är som sagt på tok för högt. Jag kan ju alltid sätta på en mindre kikare men det är i sammanhanget ointressant. Så kom igen nu, det måste finnas någon som vet om ett par 30mm-ringar som är lagom höga eller för den delen låga, helst passande till BRNO´s orginalspår i lådan.
Publicerat Mars 3, 200620 yr Fick tipset på robsoft att lynx gör fina fästen till Brno. Dock verkar dom inte finnas som QR http://www.brownells.com/aspx/NS/store/Pro...p;s=43632#43632 Om du bläddrar ner lite så finns dom till 600-serien som low(9,5mm), medium(13mm) och high(16mm). Ett förslag iaf. Kanske ska tas med en nypa salt men man försöker iaf ;D
Publicerat Mars 3, 200620 yr Författare Tack för snabba svar, är det nån som sitter och ruvar på fler hemligheter så släpp dem gärna här. Vad jag kan läsa ut av brownells sida så bör jag ju kunna hitta något som passar. Det är ju egentligen bara att ta fram skjutmåttet nu och börja mäta (lr snarare när jag kommit hem från jobbet imorgon) men då till nästa fråga, vad är "top of dovetail", refererar till ett klipp från Brownells sida. SPECS: Steel, black, matte finish. Height measured from top of dovetail to middle of ring. 1" Low - 7/8" (22.2mm) high; 30mm Low - 31/32" (24.5mm) high. 1" Medium - 1" (2.54cm); 30mm Medium - 17/64" (2.8cm) high . 1" High - 1-1/8" (2.9cm); 30mm High - 1¼" (3.1cm) high. Ha nu en trevlig kväll och natt, själv är jag sittande på jobbet (sådär kul) 4 timmar avverkade 8,5 kvar. Hog
Publicerat Mars 3, 200620 yr "Top of dovetail" borde väl vara där laxspårfräsningen slutar. Måttet anges från t.o.d till "middle of ring" och blir väl iså fall distansen från centrumlinjen på mellantuben ned till ett plan som tangerar lådan. E.g. hur mycket fästet "bygger" uppåt.
Publicerat Mars 4, 200620 yr Författare Tack för de klargörande orden!!! Puss på er alla hjälpsamma!! ;D Hog
Publicerat Mars 4, 200620 yr Författare Då var det mätt och uppskattat hur "lågt" ett montage kan bli. Med ringar som bygger 28 mm (ex. Lynx medium) så får jag monstruösa 0,61 mm mellan kikare och pipa. Lägre går nog inte att få med den kikaren :. Nu vet jag inte vad Lynx håller för kvalisort men den som lever får se, ska testa under vårens vildsvinsvak, men för de pengarna ska man kanske inte begära att de håller för en atomvapenprovsprängning. Ha det bäst Hog
Publicerat Mars 31, 200620 yr Författare Lyfter fram tråden då det var värre än väntat. Var en sväng till Torsbo för att fixa ett par Lynx-ringar........finns ej att uppbringa till BRNO 602, var svaret till slut. För övrigt så tror inte Rikard att det kommer att hålla för rekylen från en 375:a. Jag funderar på om det är värt besväret att prova med en beställning från den stora staden USA, jag är ju en cyniker av rang.....frågan är om Rikard´s påstående angående hållfastheten grundar sig lite på att han inte kan ordna ett par "skitfästen" och vill sälja det han har/erbjuder (fräsa ner spåren i lådan till Sako lr Tikka-mått, därefter finns det en uppsjö av fästen) eller är det faktiskt så att Lynx hör hemma i cylinderarkivet. Han hade dock ingen prisuppgift på en dylik operation då han inte gjort det tidigare men han hade ett par 602:or inne för dylika problem så jag skulle återkomma om ca en vecka för prisuppgift. Han pratade även om apelmontage.....ja faktum var att han pratade om massor med olika lösningar dock inget som pratade samma språk som min plånbok för tillfället. Mitt problem är att jag vill ha igång bössan så fort som möjligt, helst billigt, därmed inte sagt att den kommer vara utan ett högkvalitativt vridmontage framledes, men pengarna finns inte just nu och är därför inget alternativ just nu. Björnjakten är beställd och jag vill lära känna bössan en stund innan nalle vill känna på mig........vad göra???
Publicerat Mars 31, 200620 yr av vad jag har hört så ska lynxfästen vara dugliga grejjor..har ett par på min sako AIII och dem håller. iofs blev mina lynxfästen också en nödlösning, men dem har funkat iår så har inte haft bråttom att byta ut dem, ska jag byta ut dem så blir det isåfall till leupold QR fästen.
Publicerat Mars 31, 200620 yr Författare Ok, det låter som om det kunde funka som nödlösning....problemet är dock att det verkar som om det inte går att uppbringa ett par till BRNO 602 (Fox, 527 och så går bra, men icke till 600-serien). Nån som vet nåt om dessa http://www.natchezss.com/category.cfm?cont...FTOKEN=15276928 Produkt-specen är obefintlig och vad "medium" innebär vore kul att veta? Nån med andra/fler tips? Hog