Publicerat Februari 17, 201115 yr God morgon. Ett tag nu har ide´n om att skaffa mig en "äkta" långhålls rigg gnavt i sinnet. Jag har haft allvarliga funderingar på att bygga en STR eller liknande. Nu har jag dock fallit tillbaka på jakt förhållandet hemma. Visst kan jag ställa en rigg i skåpet o skjuta på bana och div pürch med den men är det allt.. Nu har jag istället börjat fundera på om jag inte bara ska uppdatera min nuvarande kl1 dvs 7x64:n med ett för ändamålet med lämpligt sikte. Seanste tidens skjutningar har gett mig lite mer förtroende för det vapnet och jag kommer nog aldrig att skjuta bättre en vad vapnet i sig gör. Visst på banan skulle jag ha nytta av en mer anpassad rigg med i skogen? Hur det nu blir med detta så kommer ju riggen att behöva ett sikte så om jag köper ett nu så är ju inte det bortkastade pengar. Vad köpa i så fall? Krav spec: Min 50 okular beyst riktmedel Targetrattar För användandet läpmpligt riktmedel Min x16 förstoring Helst inte Moa justering, Pris, tja lagom är bäst //
Publicerat Februari 17, 201115 yr Zeiss 4-16 eller 6-24 passar väl in på din kravbild. •För användandet läpmpligt riktmedel Handlar det om vilket bildplanet som rm ska ligga i? I sådant fall kan dessa ovan vara ointressanta.. /Må
Publicerat Februari 17, 201115 yr Jag skulle nog hålla ett öga på vikten också. De där extra hektona från 5-6 hg till sisådär 9-10 på en kikare gör väldigt mycket om man tänker röra sig med den i skogen. Jag skulle t.ex. aldrig få för mig att pürcha med min 6,5-a som den är utrustad nu (se signatur nedan). Jag skulle riskera att få navelbråck av ansträngningen.... Men vak och lock, ja då är man mer stationär så det är inga problem. Men det uppkomna problemet motiverar ju bygget av en pürchbössa
Publicerat Februari 17, 201115 yr Må din "gamla" tub hade ju passat Lasses spec, en sub, 4-16x50 varmint hunter, inte fullt ut target/LR men kapabel ut till 600 meter med en standard kaliber. /Christian
Publicerat Februari 17, 201115 yr Må din "gamla" tub hade ju passat Lasses spec, en sub, 4-16x50 varmint hunter, inte fullt ut target/LR men kapabel ut till 600 meter med en standard kaliber. /Christian som av en slump sitter det just en sådan på min pürchprojektbössa...
Publicerat Februari 17, 201115 yr Ja å exabit beställde ju varsit Sightron SIII 6-24 med cm-klick. Jag tror att detta blir skitbra för inte alltför för stora pengar.
Publicerat Februari 17, 201115 yr Ja å exabit beställde ju varsit Sightron SIII 6-24 med cm-klick. Jag tror att detta blir skitbra för inte alltför för stora pengar. Förminskningskikare enligt en god vän, 8-32x är en mer passande tub På en mer allvarsam ton, när man kompromissar för hårt i selekteringen blir resultatet inte sällan ett sådant att vapnet som helhet, "system" inte passar sig väl till något alls. Som en liten sidonot, Lasse, en Sauer STR kan du ta på målskyttetillstånd och då är det absolut ingen som helst fara att ha den stående hemma och leka med på banan, jaga får du göra med vapen som passar till din jakt. /Christian
Publicerat Februari 17, 201115 yr Ekvationen lär innehålla snabbfästen av någon typ? Siktet du söker är inte speciellt kompatibelt med hundjakt eller jakt där man kan förvänta sig vilt i rörelse. Så ska du bara ha en klass 1 bössa så bör du kunna hänga på ett lämpligare sikte vid behov. Jag ruttnade på rörlig jakt med 3-12 och en kompis fick straffsparksläge på en kalv på nära håll.. kalven gick och kompisen satte en kula mitt i stammen på en tall Så snabbbfäste eller två klass 1 bössor.. Har dessutom för mej att du vid ngt tillfälle snackat om en wachtelhund? Då är du rökt med ditt tilltänkta sikte Mvh!
Publicerat Februari 17, 201115 yr Är man seriös med sin jakt känns väl ändå två klass 1:or som motiverat, en pang kan gå sönder o då står man där, ja typ som jag då /Christian
Publicerat Februari 17, 201115 yr Har liknande funderingar som dig. Vad jag funderar på är om inte nån form av snabbmontage och två olika uppsättningar kikare där en kikare är för jakt och en för långhållsskytte skulle funka. Ett kikarsikte för långhållsskytte (på papp) bör ju ha större förstorning och finare riktmedel men behöver inte samma ljusinsläpp och skymmningsegenskaper. Förslagsvis tittar du över pölen på vad TOZ har i sitt sortiment på Burris/Buschnell/Nikon/Conquest... PS det finns några "objekt" på Blocket som kan vara lämpliga....
Publicerat Februari 17, 201115 yr Är man seriös med sin jakt känns väl ändå två klass 1:or som motiverat, en pang kan gå sönder o då står man där, ja typ som jag då /Christian 2st?? jag hade aldrig klarat mig med 2st! jag har 4 och har dubbelt så kul
Publicerat Februari 17, 201115 yr Författare Får väl klargöra lite innan jag jobbar igen. Tanken är ju att ha QR ringar på även denna kikare så jag enkelt byter kikare efter jakt/skyttet som skall utföras. Tre kikare till samma kl1 vapen vore ju optimalt, men dyrt... Trots priset p kikare så är det dyrare med tre kl 1 or och kikare... Nu vet jag att kolven och annat inte är samma till olika sorters jakt, fast kompromissen ligger ju på det planet. Fan köpa en Bläser kanske Neåå för den blir dyrast.. Chris: Jag skulle ha väldigt svårt att inte ta med mig det vapnet som jag är inskjuten och väl förtrogen med ut på pürsch, då faller hela grejen med mitt skytte. Jag vill kunna jaga med vapnet. Sen finns det ju vissa fördelar med att ha 2 kl1 or den saken sak inte underskattas. //
Publicerat Februari 17, 201115 yr Sen finns det ju vissa fördelar med att ha 2 kl1 or den saken sak inte underskattas. // Jag håller på att testa om Varberger 6,5an funkar med 140gn kulor fast jag bara tänkt använda den för klass 2 skytte. Kan vara bra med reservbössa som en del påpekar.
Publicerat Februari 17, 201115 yr Författare Jag håller på att testa om Varberger 6,5an funkar med 140gn kulor fast jag bara tänkt använda den för klass 2 skytte. Kan vara bra med reservbössa som en del påpekar. Så sant så sant. vad man tänker använda ett vapen till i första ledet är ju något helt annat.. //