Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kaliber över .30, som funkar i kort pipa

Featured Replies

Publicerat

skulle vilja få idéer om en kaliber som är lite grövre, funkar med kort pipa, ej 8x57, cylindermekanism, vettig handladdningskaliber, piplängd max 20-22 tum. gärna en om klarar snabba krut.

Kalle

Publicerat

9.3x57 ?

Publicerat

9x57 eller 358win? svårt med vapen om du inte ska bygga men det finns hylsor att forma om och massor med kulor.

338 federal.

Publicerat

45blaser, 9,3x57,62 minns jag rätt funkar 9,3x57 med 43cm pipa byggdes ett gäng sådana, min blaser tracking mäter 98cm totalt :blush: och har en 50cm pipa i 9,3x62 finns även att få i 45blaser i samma längd på bössa o pipa!

Publicerat

Vad är det som ska fungera i den korta pipan?

Vill du undvika mynningsflamma, hög knall eller bara få en smidig bössa?

Många av de ovan uppräknade kalibrarna är bra.

Publicerat

Snabba krut = rak hylsa (helst utan bröst). 358 Win och 9,3x57 har ju redan nämnts. Sen har du 458 Win Mag, 9,3x62, och 308 som funkar bra med korta pipor.

Publicerat
  • Författare

svaret får bli till er alla.

Jag har två problem, riktiga I-landsbekymmer.

1. 8x57pipan kommer eventuellt ta slut i år eller året efter. där är det en m98-mekanism och en jäkligt kul bössa men lång.

2. min 45/70 är inte min bäste kompis och trots att den är en otroligt fin bössa, skjuter bra, fixat trycke, så stämmer det inte. man får lov att erkänna det för sig själv...

jag skulle då vilja bygga på en av de andra låsen jag har i skåpet med en kort-kort pipa och ev bra öppna rm, semigrov så balansen blir bra. de jag har är tikka m65, m83 mauser och m98 mauser. justerbar kolvkam är ju förträffligt i dessa lägen!

1 meter mynningsflamma och skogsbrand är inte på topplistan och inte heller big bore i sin ultimata tappning.

kraftiga kanoner är kul o skjuta men piss att leva med, eftersom jag är en obotlig rekylfegis så blir det mest skit av detta skytte, jag står bokstavligen och tvivlar på min förmåga med dessa vapen i skogen - där har ni det, pinsamt men sanningen i vitögat.

jag tror således att jag ska ta ett steg tillbaka och inse detta.

så, Kort pipa, bra precision, liten flamma. går det?

9,3x57 är inge kul den heller sorry folks, 45 blaser blir för bra.

jag börjar hitta min stil. tråkigt nog är den positionerad i det klenare kl1-segmentet, men vad fan gör man.

358an är jag dåligt bekant med. många gillar den för där är bra slag i den men hur är den att skjuta?

Publicerat

jag tror således att jag ska ta ett steg tillbaka och inse detta.

så, Kort pipa, bra precision, liten flamma. går det?

22lr?

:lol:

Publicerat
  • Författare

22lr?

:lol:

har en, det tar en sån jäkla tid för grisen o dö!! det går men det är inte optimalt. ;)

Publicerat

ej 8x57

Fan! Jag som tänkte kommentera just 8x57JS... :lol::blush:

Publicerat

Kalle!

9,3*57 is the shit, kan bara hålla med dom andra. Lågtryckspatron med gemytlig rekyl. Du äger andå ingen studsare kamrad för en patron efter 1954, varför ändra konceptet.

Lägg inga pengar på det sönderborrade 98 låset, köp en nästan oskjuten 98 i 9,3x57 för 1500:-

Jag har nog hylsor hemma om jag inte gett bort dom.

Nu går jag och lägger mej.

:D:lol::D Blyström

Publicerat

Fan Kalle vilka problem du har. Jag skickar ner lite rep, ett vettigt träd hittar du väl själv? :lol:

Skämt åsido, hade jag varit du så hade jag helt klart kört på 338 Federal (338-08) eller 358 Win (358-08). Du får en liten patron med snabba krut som du kan ladda med en mängd olika kulvikter osv. Patronerna ligger i dröser utanför var mans dörr (308 Win) och kulor är skitenkla att få tag i.

Fördel dig som gjuter får jag väl tillägga. ;)

Publicerat

eftersom jag är en obotlig rekylfegis

358an är jag dåligt bekant med. många gillar den för där är bra slag i den men hur är den att skjuta?

Kalle, jag vet ju lite efter våra samtal, hur du resonerar i den frågan, och jag kan lova dig att 358 är precis det du söker.

Jag har ju som du vet ingen sådan själv, men det har dock Apersson69, en Sako med kort pipa, som jag har haft förmånen att få prova, och jag trodde han skojat med mig när jag hade tryckt av, och laddat snålt, för den var ohemult mjuk och fin att skjuta med.

Nu är ju inte krutmängd allenarådande vad gäller rekylen som bekant, men jag tror att patronen är rätt för dig att bygga runt.

Ska villigt erkänna att jag är ruskigt sugen på en tvilling till Aperssons bössa, men jag har ju en del andra projekt på G först som bekant.

Dessutom är ju inte kulutbudet i 358 ringa precis, så billiga övningskulor kryllar det av, inte att förakta.. :ph34r: