Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med val av bössa

Featured Replies

Publicerat

Jag har i nuläget en blaser r93 i kal 308 med aimpoint H1 och trijicon 3-9x40. Jag är hur nöjd som helst med bössan, problemet är bara att jag vill ha en bössa i kal 9,3x62 och ska jag köpa en sån pipa med sikte så blir det hur dyrt som helst. Jag är inne på att byta in bössa och köpa två bössor, en 308:a och en 9,3. 308 som hundförarbössa och 9,3 till vakbössa. Några förslag på vad jag ska göra?

Publicerat

Gör vågen här hemma ;)

Skojar lite men visst är det så att Bläser är bra men med flera pipor fästen o kikare så är det billigare att ha flera vapen.

Nog funkar 308:n som vak byssa och hundförarbyssa så rent tekniska behöver du inte byta alls utan vara nöjd med vad du har.

Visst var det svaret du ville ha :P

//

Publicerat

Gör vågen här hemma ;)

Skojar lite men visst är det så att Bläser är bra men med flera pipor fästen o kikare så är det billigare att ha flera vapen.

Nog funkar 308:n som vak byssa och hundförarbyssa så rent tekniska behöver du inte byta alls utan vara nöjd med vad du har.

Visst var det svaret du ville ha :P

//

tycker med du lika gärna kan nöja dig med den du har om du skjuter bra med den o trivs med den finns ingen anledning rent praktiskt för en grövre kaliber vid någon svensk jakt som jag ser det!

De flesta ja känner har 308 vid såväl vak, som drev som hundförarbössa och så även jag själv!

Hur du trivs med den är betydligt mycket viktigare än kalibern!! :D

Publicerat

Även jag tillhör de som förordar flera bössor.

Bla för att jag vill ha olika kolvar för snabba skott i trånga pass och långhålls skytte på toppfågel.

Däremot kan bössan för trånga pass gärna vara en dubbelstudsare med ett extra pipset eller två. (Kombi/hagel)

// Henrik

Publicerat
  • Författare

En av anledningarna till att jag vill ha fler bössor är att min fru hotar med att ta examen och då hade hon en bössa och då hade jag haft anledning att köpa en kombi/drilling/dubbelstudsare som hundförarbössa

Publicerat

Jag har i nuläget en blaser r93 i kal 308 med aimpoint H1 och trijicon 3-9x40. Jag är hur nöjd som helst med bössan, problemet är bara att jag vill ha en bössa i kal 9,3x62 och ska jag köpa en sån pipa med sikte så blir det hur dyrt som helst. Jag är inne på att byta in bössa och köpa två bössor, en 308:a och en 9,3. 308 som hundförarbössa och 9,3 till vakbössa. Några förslag på vad jag ska göra?

Pipa i 9,3 skulle ja satsa på.

Vad hade du tänkt för bössor annars? För samma pris som en extra pipa me montage kostar tycker inte jag man får några vidare bössor för om man jämför med det du har idag. Speciellt användningsområdena du beskriver så är det få bössor som passar så bra utan att bygga själv.

/Petter

Publicerat
  • Författare

Jag vet inte, jag är kluven. Jag köpte blasern i somras då jag skulle ha den som hundförarbössa och den är ypperlig till just det. Men markerna jag jagar på nu hade jag haft mer nytta av en kombi/drilling och studsare till vak/pyrsch. Minuset med blaser är pris på extra pipa med kikarmontage, plus att jag har inte fastnat för den, vet inte vad det beror på. Jag hade en varberger 717 30.06 innan, den ångrar jag att jag bytte in.

Publicerat

Ja du få kolla lite vad du söker, :)

Publicerat

Tja, gillade du Varbergern så kan du ju fundera på Varberger i kal 35 Whelen för 7000:- som står på Blocket. Det är i princip samma som en 9,3x62 (30-06 hylsa uppneckad till 35 eller 9,1mm). Sen kan du ju kompletera med någon av de andra Varberger som också står på Blocket, t ex står det tre 30-06 och en 308W i pris 4900-8000:-

Vill du gå på nåt riktigt grovt står det en 458 där också... ;)

Publicerat

Jag är tydligen den som går mot strömmen :blink:

Tidigare har jag resonerat på samma sätt som du och valt att ha två Sako75:or, i mitt fall i kaliber 30-06 och 9,3x62. Min favorit är utan tvekan 9,3:an. Den sväljer det mesta i ammunitionsväg och levererar mycket effekt i förhållande till rekylen. Dock har jag nu valt att gå Blaser-vägen och beställt en R93 i 8x57 samtidigt som jag säljer mina Sakos. Jag har ingen aning om vilken väg som är bäst men man måste ju testa och se vad man trivs bäst med :unsure: .

Om du inte har bestämt dig för fabrikat ännu så kan jag rekommendera Sako. De har bra egenprecision och hygglig ergonomi. Det enda jag har retat mig på är att jag inte klarar av att osäkra ljudlöst med handskar på.

Så kanske har jag petat in en sten i maskineriet för dig,

Anders

Publicerat
  • Författare

Nejdå, absolut inte. Jag har bestämt mig för att byta in blasern. Istället kommer jag köpa en kombi, tikka 512 12/7x57R, (jag vet att det finns många åsikter om den, men jag har haft två st innan och varit hur nöjd som helst), studsare har jag inte riktigt bestämt mig. Jag tittade igår på en varberger 757 300 win mag och en Howa 30.06. Varberger har jag haft, dock ej i den kalibern. Howa har jag inte haft, men vad jag förstått så är det en ok bruksbössa och jag tycker om 30.06. Aimpoint på kombin och Trijicon 2,5-10x56 på studsaren, ska bara bestämma mig vilken

Publicerat
  • Författare

Nu är licenspapperna inskickade, det blev en tikka 512 och Howa 30.06. Kombin som hundförarbössa/eftersöksbössa och Howan som pyrsch/vakbössa. Är någon som använder kombi till eftersök som har lite tips, med tanke på slug?

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har jag hämtat bössorna, det gick lite snabbare med licenserna denna gången. Har ej skjutit in Howan än, tänkte göra det till helgen. När jag hämtade bössorna passade jag på att prova benstöd men jag hittade inget som passade mig. Jag skulle vilja ha benstöd som man kan använda både liggande och sittande, finns det sådana. Dom jag provade var Nikko Stirling och ett annat märke jag ej kommer ihåg, tips på andra? Jag har redan hittat ersättaren till Howan ( om jag inte är nöjd med den) Den heter Merkel Helix. Jag måste vara alla vapenhandlares dröm