Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur mkt törs man kapa pipan?

Featured Replies

Publicerat

Ska montera ljuddämpare på min 6.5a, vill kapa pipan maximalt för att inte få en för lång bössa men vill absolut inte förstöra precisionen i vapnet även om man skall skjuta utan dämpare.

Vill ha bibehållen precision upp till 200 meter som bössan levererar idag okapad.

Publicerat

Tjena!

Det här med att göra ingrepp på en pipa och inte förstöra precision är ett krav man inte kan ställa... Tyvärr. -_- Det kan faktiskt förekomma pipor som inte gillar att blir kapade och det är dessvärre en risk som ägaren själv få ta ansvar för.

Vad som också händer (vilket du säkert vet) är att hastigheten minskar för varje cm du plockar av och är man en gedigen paragrafryttare alt. tror att älgen inte dör av en 9 grams kula i 820m/s istället för 840m/s så kan detta innebära problem. ;)

I vilket fall som så rekomenderar jag inte att kapa en sexånhalv till mindre än 580mm såvida du inte absolut vill.

/Robban

Publicerat

Jag har en 6.5x55 som har en 45 cm lång pipa som fortfarande skjuter mycket bra på de håll som är intressanta för mig men jag har dock inte provat den på längre håll än 165 m.

Dock skall man vara väl medveten om att med så pass kort pipa på en 6.5x55 så är det ingen klass 1 bössa längre.

Bössan är väl fortfarande klass 1 men jag vet ingen laddning som håller klass 1 med den...

Jag använder den till pürshjakt på rådjur tillsammans med en RCC-T41 dämpare och det är en kombo jag är mycket nöjd med eftersom jag anser att det blir mindre köttförstöring än med en .222/.223.

Skall man vara riktigt petig så håller nog ingen köpeammo till 6.5x55 klass 1 vid 200 meter heller men det är en annan femma ;)

Publicerat

Skall man vara riktigt petig så håller nog ingen köpeammo till 6.5x55 klass 1 vid 200 meter heller men det är en annan femma ;)

Ska man vara riktig petig håller all ammo som klarar klass 1 den klassen oaktat avstånd för energi kravet är vid 100 meter ;)

Vad gäller kapningen tycker jag men inte ska gå under 55cm på en 6,5x55

Publicerat

Min winchester 6,5x55 har 55 cm pipa i originalutförande.

Publicerat

Min winchester 6,5x55 har 55 cm pipa i originalutförande.

Och det är väl inga problem så länge du inte vill panga svenskt klass 1 villt med 9grammare eller jämföra träffbilder på 2-300m med några bänkskyttar! Tror inte du har några problem med att nå klass 1 på 10,1 grammare men man skall nog inte ta för givet att alla laddningar klarar det.

Publicerat

Tror inte du har några problem med att nå klass 1 på 10,1 grammare men man skall nog inte ta för givet att alla laddningar klarar det.

Personligen hade jag aldrig tagit för givet att någon bössa eller laddning klarar klass 1 utan att kronografera, frågan blir väl mest akademisk iofs då det som Robban skriver handlar om hur mycket paragrafryttare man vill vara. Jag använder min 6,5a endast med klass2laddningar.

Det jag menade vara att det känns lite konstigt att rekommendera att inte kapa kortare än 58cm när det finns gott om bössor som är kortare i original.

Publicerat

Men oavsett vad som har eller vad som funkar i bla-blas bössa så kan man inte komma med kravet att precisionen skall vara bibehållen för man vet inte vad som händer förrens man kapat pipan. Det är en risk man får ta själv.

Bara en pointer... -_-

Publicerat

Är det samma som gäller för 270win när det gäller kortning av pipan som 6,5? Ursäkta trådkapningen. :rolleyes:

Publicerat

Ska man vara riktig petig håller all ammo som klarar klass 1 den klassen oaktat avstånd för energi kravet är vid 100 meter ;)

Vad gäller kapningen tycker jag men inte ska gå under 55cm på en 6,5x55

My bad, menade 100 meter :blush:

Min korta 6.5x55 klarar inte kraven för klass 1 med köpeammo, det var bara det jag ville belysa ^_^

Publicerat

Men oavsett vad som har eller vad som funkar i bla-blas bössa så kan man inte komma med kravet att precisionen skall vara bibehållen för man vet inte vad som händer förrens man kapat pipan. Det är en risk man får ta själv.

Bara en pointer... -_-

helt rätt!

jag kapade en pipa som var 57cm original till 52cm enl inrådan för en herrans massa år sen och den sköt inge vidare oavsett vad jag laddade den med.

provade olika krut,laddningar,tändstift mm mm iofs en 6,5x55 vilket jag tror är känsligare än tex en 308.

Den var helt ok till jakt men tappade otroligt i precision av kapningen.

så vissa går och vissa går inte.

mvh Cnas