Publicerat Februari 18, 201115 yr Ville inte skriva sönder Lo tråden så jag startade en ny. Det tråkiga är att om vi inte lämnar in skjutna Rävar så vet vi inget om spridningen av Masken. Det drabbar oss mer än andra eftersom jägarkåren har sina hundar mer ut i skog o natur. Lämnar vi in Rävar så vet vi det men då o andra sidan försvann ett av våra vapen mot illvilliga politiker o myndigheter. Känns väldigt mycket som ett moment 22 i mina ögon I stort kan jag nog tycka att en sådan blockad har mycket kraft bakom sig och borde ge någon en tankeställare.. //
Publicerat Februari 18, 201115 yr Man ger mycket tar lite, men lodjur kan väl sprida samma sjukdomar och tycker allt vad som kallas fri vilja ska vara fritt.. Det satsas miljoner på andra djur och tycker vi jägare ska sluta göra allt gratis.. Avmaska hundar kommer kosta väldigt mycket om det ska ske så ofta som dom vill,en utgift på ca 200kr i månaden.. Drontal comp är rekomenderat av forskare och kostar 100 kr per tablett och det är nått som ska ske varanan månad enligt experter.. 201kr förpackningen om 2 tabletter. Drontal comp
Publicerat Februari 18, 201115 yr Men det vettigaste borde ju vara att lägga räven i en kasse och hänga upp i ett träd, ta en GPS-korrdinat, och meddela sin lokala länsstyrelse med ett cc till SVA? "Det hänger en räv i en konsumkasse i en gran på GPS xxx.yyy som ni kan hämta om ni vill leta dvärgbandmask. Eftersom Sveriges länsstyrelser helt ignorerar jägarkåren i frågor rörande rovviltets påverkan på jakten - nu senast lodjursbeslutet - känns det orimligt att jag skall arbeta för ert uppdrag. Men visst är jag intresserad av att ni skall kunna kartlägga mskens spridning, men jag är också intresserad av om ni själva kommer att vilja göra det jobb ni förutsätter att jägarkåren skall göra åt er. Men räven hänger där den hänger, om ni vill ha den. Vi får se om räven hänger kvar när jag passerar där nästa gång." Hoppas kunna skicka detta mail redan i kväll
Publicerat Februari 18, 201115 yr Jag tycker gott att man skall skick in sina rävar. Eller i alla fall ringa och kolla om sva är intresserade. Det demonstrerar att vi är en av de goda och ansvarstagande krafterna i samhället. MEN, vi skall slå oss för bröstet när vi gör det. Uppmärksamma att vi ställer upp. Ringa till journalister och låta dem se hur man paketerar rävarna, eller dra med dem ut när man vittjar en fälla. Kort sagt demonstrera ytterst tydligt vad vi håller på med och vad det innebär. Detsamma anser jag om eftersök på trafikskadat vilt. Skaffa en kontakt på lokaltidningen och ring denne så fort man skall ut på eftersök. Tids nog blir det säkert ett och annat reportage med för jägarkåren positiv publicitet. Det är dags för oss att på allvar börja marknadsföra vår betydelse för samhället! Men då måste många av oss göra det. Och vi måste göra det över hela landet, men kanske framför allt i storstäderna. Varför inte se oss som jaktens ambassadörer för att låna en klyschig benämning som andra intresseorganisationer använder sig av.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Jag skickade ett par rävar för nån vecka sen och först får man ringa och kolla med SVA om de överhuvudtaget vill ha nån räv inskickad. Vill de ha räven/rävarna så skickar de förpackningsmaterial till dig samt förfrankerad adresslapp så det är inte väldigt betungande samt att man får 200:-/räv så jag ser det inte riktigt som att jag blivit utnyttjad. Räknar man inte in själva jakten så är timmpengen ändå ganska ok och jaga räv kommer jag/vi att göra ändå, eller hur...
Publicerat Februari 18, 201115 yr Hur var det nu igen – inte hemfalla åt sandlådenivån? Blir ju bara löjligt att inte skicka in rävar om man har möjlighet - det är ju vi som är allmänheten som blir drabbade av skiten– våra fruar, sambos, barn, föräldrar och vi själva. Vi är de som har våra hundar lösa halva året, vi plockar bär o stoppar i oss under jakten, kommer hem med X antal kantareller plockade medans hunden står o bankar på en älg inne i nån tätning. Vi vistas i naturen för att vi tycker om det – betongbarnen kommer inte att påverkas oavsett! Det är vi som är de som drabbas värst o då är det väl för fn ingen mening med att binda ris åt egen rygg!
Publicerat Februari 18, 201115 yr Visst vill man men ändå inte! SVA är ju inte boven i dramat men vi som frivilligt ställer upp utan lön och gör så mycket inventeringar som forskarna inte klarar av och egentligen tycker att det är jobbigt att kontrollera, vet massor av folk som rapporterat in lodjurs spår som man aldrig ens tittat på, gör vi inga inventeringar så har NVV inget underlag åt något håll och det känns ju bättre än att vi gör ett jobb som man skiter fullständigt i. Jag passerar SVA på vägen hem, men har ändå funderat på om det är värt besväret! Jag vill ha något tillbaka och kan alltid göra ett val, regeringen måste kunna klara av att styra sina verk! vi glömmer inte!
Publicerat Februari 18, 201115 yr Hur var det nu igen – inte hemfalla åt sandlådenivån? Blir ju bara löjligt att inte skicka in rävar om man har möjlighet - det är ju vi som är allmänheten som blir drabbade av skiten– våra fruar, sambos, barn, föräldrar och vi själva. Vi är de som har våra hundar lösa halva året, vi plockar bär o stoppar i oss under jakten, kommer hem med X antal kantareller plockade medans hunden står o bankar på en älg inne i nån tätning. Vi vistas i naturen för att vi tycker om det – betongbarnen kommer inte att påverkas oavsett! Det är vi som är de som drabbas värst o då är det väl för fn ingen mening med att binda ris åt egen rygg! +1 på detta. Har lärt mig att inte pissa i motvind för det slår tillbaka mot en själv.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Det är vi som är de som drabbas värst o då är det väl för fn ingen mening med att binda ris åt egen rygg! Vill man ha hjälp av en grupp människor på en uthållig basis så måste bägge parter känna att det ger något. Jag överlevde fågelinfluensan(märkligt nog) och har lärt mig leva med att trikiner kan förekomma i det jag skjuter. jag lär nog överleva dvärgbandmasken med Vill dom kartlägga spridningen av den så varsågod-jag har annat att göra. /Mike
Publicerat Februari 18, 201115 yr Hur var det nu igen – inte hemfalla åt sandlådenivån? Men det var ju lääääänge sedan det, nästan en månad för tusan
Publicerat Februari 18, 201115 yr Vill man ha hjälp av en grupp människor på en uthållig basis så måste bägge parter känna att det ger något. Jag överlevde fågelinfluensan(märkligt nog) och har lärt mig leva med att trikiner kan förekomma i det jag skjuter. jag lär nog överleva dvärgbandmasken med Vill dom kartlägga spridningen av den så varsågod-jag har annat att göra. /Mike Micke, det handlar inte om att någon vill ha hjälp av en grupp människor - det handlar om att vi kan hjälpa oss själv eller skita i det. Förövrigt så överlevde även jag fågelinfluensan fastän jag stod med ankskit upptill öronen hela dagarna - jag var aldrig ens orolig. Media piskade upp en storm i ett vatten glas - verkar vara mer regel än undantag att sådana uppstår numera. Dvärgbandmasken skrämmer mig mer än vad influensastormen överhuvudtaget är kapabel till - av influensan kan jag dö visst är det så men dvärgbandmaksen kan förinta hela den livsstil jag har.....
Publicerat Februari 18, 201115 yr men dvärgbandmaksen kan förinta hela den livsstil jag har..... Du har alltid skrivit kloka ord och jag respekterar dina tankar! Dock känner jag flera personer som fått hela sin livsstil förintade av lo och varg..... /Mike
Publicerat Februari 18, 201115 yr Jag ska jaga räv på söndag. Skjuts det någon räv då så kommer jag att lämna i den/de, inte för att jag vill göra forskarnas jobb utan för att jag vill veta om det finns smitta i mitt område. Jakten sker i Blekinge.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Vi kan ju börja ställa motkrav på allt vi gör. Från sva får vi ju skottpeng på räv och frakten betald, på lodjurinventeringen fick vi inte ett skit. Helt enkelt, nästa gång dom vill ha hjälp från jägarna så kan ju förbundet sätta ett motkrav, ser folk sedan bara till att inte ge sig ut innan vi fått något i gengäld för vår hjälp så kommer dom inte kunna göra ett skit utan att arbeta med jägarna. Jag sammarbetar gärna med staten för att få till en vettig förvaltning av viltet, men om staten inte bryr sig om vettig förvaltning så tänker jag absolut inte sammarbeta med dom. Mina rävar kommer fortsättningsvis att gå till sva, lodjursspåren kommer noteras på min karta hemma men vi får se om dom i framtiden kommer längre än så.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Vi kan ju börja ställa motkrav på allt vi gör. Från sva får vi ju skottpeng på räv och frakten betald, på lodjurinventeringen fick vi inte ett skit. Helt enkelt, nästa gång dom vill ha hjälp från jägarna så kan ju förbundet sätta ett motkrav, ser folk sedan bara till att inte ge sig ut innan vi fått något i gengäld för vår hjälp så kommer dom inte kunna göra ett skit utan att arbeta med jägarna. Jag sammarbetar gärna med staten för att få till en vettig förvaltning av viltet, men om staten inte bryr sig om vettig förvaltning så tänker jag absolut inte sammarbeta med dom. Mina rävar kommer fortsättningsvis att gå till sva, lodjursspåren kommer noteras på min karta hemma men vi får se om dom i framtiden kommer längre än så. Håller med dig. Genom att sluta med all typ av inventering tror jag vore det bästa för att visa hur värdefullt det är att ha oss ute i skogen. Kretsarna ute i landet kan ju fortsätta med inventeringar men där tar det stopp och ingen information lämnas vidare. Jag spånar bara vidare på tidigare inlägg men skulle detta kunna hålla?