Publicerat Februari 18, 201115 yr Finns det ingen på forat som pysslar med detta ? aja nu finns det en tråd allafall vore skoj att se nått /Jocke
Publicerat Februari 18, 201115 yr Finns det ingen på forat som pysslar med detta ? aja nu finns det en tråd allafall vore skoj att se nått /Jocke Jag jobbar men nävar(na) och inte näver... tyvärr. Men att du startade tråden kansk eger någon en impuls att starta? Vem vet?
Publicerat December 29, 201114 yr Jo,jag jobbar med näver sedan många år. Det är en väldigt rolig hobby som går att utveckla och variera hur mycket som helst. Det blir mest flätade saker typ korgar, skålar, fat och liknande men även tampade burkar med svarvade lock. Är det någon som har näver att sälja så är jag intresserad, mitt lager håller på att ta slut. ( hittade sidan på nätet, verkar intressant) / Bosse
Publicerat Mars 13, 201214 yr Såg som tomt ut här så jag får väl bjuda på en bild. Första näver konten jag tillverkat tillsammans med morfarn min. Limning pågår, konten är klar men hade ingen bild på den. Flätning pågår...
Publicerat December 25, 201312 yr Skulle vilja göra en näverlur till älglock Någon som har en ritning eller någon bra förklaring Hur man gör och när nävern är som bäst att ta
Publicerat December 25, 201312 yr Skulle vilja göra en näverlur till älglock Någon som har en ritning eller någon bra förklaring Hur man gör och när nävern är som bäst att ta Här är en variant men den är inte gjord av näver. http://halfsquatch.blogspot.se/2007/09/halfsquatch-how-to-do-something-1-how.html Någon ritning på näverlur hittar jag inte.
Publicerat December 25, 201312 yr Ta på våren,men fråga markägaren först om du ej äger marken/skogen.
Publicerat December 29, 201312 yr Jag har fin björk på den skogsplätt som jag äger tillsammans med syskonen. Vad betalar man för näver per m^2 eller vilket mått man nu använder om det blir aktuellt att avverka mera i vår.
Publicerat December 29, 201312 yr Har använt näver i ett halvdussin knivskaft, även gjort ett par knivskidor i näver. Trevligt material att arbeta i!
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Ja några näverlammeller mellan träbitarna på ett knivskaft gör susen för greppet!! (skillnaden på framförallt ett blött sådant är hänadsväckande) problemet här nere i söder är bara att få tag på bra näver!!!
Publicerat Augusti 20, 201510 yr Ja några näverlammeller mellan träbitarna på ett knivskaft gör susen för greppet!! (skillnaden på framförallt ett blött sådant är hänadsväckande) problemet här nere i söder är bara att få tag på bra näver!!! Lägg gärna in en bild om du har det.