Publicerat Februari 18, 201115 yr Hej på er optiknördar. En regel som har gällt hitintills är att belysta kikarsikten från kina har den ökända halvmånen, men hur är det med deras Yellowstone 4-16X56? Det har ingen halvmåne Är detta ett nytt fenomen från kina eller är den tillverkad någon annanstans och då har bättre kvalite? http://www.oxo-optik.se/
Publicerat Februari 19, 201115 yr Författare Hej på er optiknördar. En regel som har gällt hitintills är att belysta kikarsikten från kina har den ökända halvmånen, men hur är det med deras Yellowstone 4-16X56? Det har ingen halvmåne Är detta ett nytt fenomen från kina eller är den tillverkad någon annanstans och då har bättre kvalite? http://www.oxo-optik.se/ Hoppsan, ingen som vet något om detta?
Publicerat Februari 19, 201115 yr Hoppsan, ingen som vet något om detta? med tanke på priset tror jag säkert att den har en bättre spec än dom andra, dock ska det mycket till innan jag ger min tillit till det företaget med något så viktigt som optik.
Publicerat Februari 20, 201115 yr Hej på er optiknördar. En regel som har gällt hitintills är att belysta kikarsikten från kina har den ökända halvmånen, men hur är det med deras Yellowstone 4-16X56? Det har ingen halvmåne Är detta ett nytt fenomen från kina eller är den tillverkad någon annanstans och då har bättre kvalite? http://www.oxo-optik.se/ Jag sällar mig till maddog´s analys. Det kan ju oxå vara en säljtaktisk finess - om man slänger in en produkt med högre pris tror alla att den automatiskt är bättre. Raggarö
Publicerat Februari 21, 201115 yr Jag sällar mig till maddog´s analys. Det kan ju oxå vara en säljtaktisk finess - om man slänger in en produkt med högre pris tror alla att den automatiskt är bättre. Raggarö Jag fick frågan om jag kunde prova en bössa på banan får några år sedan. Den höll inte ihop skotten enl ägaren. I andra skottet föll frontlinsen ut och mitt förtroende för detta fabrikat föll det med! Bössan var en 1900 och cal 3006 btw
Publicerat Februari 21, 201115 yr Författare Jo, att Oxo med många andra häftiga namn inte är top of the line om man säger så det är jag på det klara med. Det jag menar är att såg man en kikare med halvmåne så var det liksom inga problem att klassa dom nära på direkt (jag har faktiskt ett JathiJakti 2,5-10 som förvånar mig varje gång jag använder och tittar i det, måste haft en väldans tur med mitt ex.). Nu kommer det då ett Oxo på marknaden som är betydligt dyrare än tidigare och saknar halvmåne.....då börjar man fundera lite...kan denna vara ihopsatt i Japan (bättre kvalisort) eller har kineserna börjat lära sig att vi vet vad vi ska titta efter? Hade faktiskt varit intressant med en test, jag ska inte ha den själv utan fick det slängt i ansiktet på mig av en kompis...."Oxo's Yellowstone har ingen halvmåne...är den inte gjord i kina då eller?.....
Publicerat Februari 22, 201115 yr Vad då "halvmåne"? är bara nyfiken på vad ni menar. Har ett lika jahti jakt sikte som föregående inlägg på reserv bössan och måste helt klart hålla med om att det imponerar verkligen för den peng det kostar.
Publicerat Februari 22, 201115 yr Jo, att Oxo med många andra häftiga namn inte är top of the line om man säger så det är jag på det klara med. Nu kommer det då ett Oxo på marknaden som är betydligt dyrare än tidigare och saknar halvmåne.....då börjar man fundera lite...kan denna vara ihopsatt i Japan (bättre kvalisort) eller har kineserna börjat lära sig att vi vet vad vi ska titta efter? Finns inget som anger eller förklarar var siktet har tillverkats, Asien icke specat land, kina eller Thailand, ingen vet, det man kan se direkt på siktet är att det är samma tveksamma lösningar som vanligt med tuber, linsinfästning osv, om man roas av saken skulle ett test iofs inte var dumt men vem vill lägga den pengen på något som vi vet är tveksamt som bäst på förhand. /Christian
Publicerat Februari 22, 201115 yr Författare Halvmåne = Om du tittar på kikaren från sidan med belysningsvredet upp mot taket så har du en kurva mellan okularet på kikartuben och vredet till belysningen....halvmåne. ALLA kikare så vitt jag vet som har belysning och halvmåne är kinaskit....enligt väldigt många, men det finns alltid undantag. Man kommer naturligtvis inte upp i samma klass som ett "riktigt" sikte med ett billigt kinasikte. Men som jag sa innan, jag måste haft tur med min, för den är skottfast, skarp i linserna och den flyttar inte träffläget med förstoringsgraden....en av få kanske.
Publicerat Februari 22, 201115 yr Jag köpte ett dyrt kikasikte till min 22:a före vintern och jag hade haft bättre behållning av några flaskor amerikansk whiskey som jag inte dricker under vapenhot, men jag hade ju kunnat bjuda mina vänner... Dynga, ren dynga. Skottfast javisst men när klicken lever sitt eget liv så spelar det ju ingen roll. Det åkte på ett Helia på 22:an i stället och nu är det kärlek Det borde instiftas en lag som förbjuder alla dessa skräpsikten för all den lidelsen de kan orsaka vårt vilt!