Publicerat Februari 18, 201115 yr Måste väl va ovanligt att chippen slutar fungera? Har plottfia USA chippad. Har läst av det 2 ggr här i landet. Det hade vandrat en del o satt nere i bogen nånstans har jag för mig. Hon fick ju en del pisk när hon blev sprättad sist o hade ju luft mellan skinnet o reven på bägge sidor o så det djupa hålet då mellan frambenen som spolades rejält och långt upp kring bröstbenet o reven. Finns ju en möjlighet att chippet åkte ut vid spolningen eller gick sönder i "smällen". ? Vi kunde iallfal inte hitta det när jag va hos vet idag för o sätta ett nummer i örat på henne oxå för o regga i SKK. Tänkte mig lite aktiviteter o då måste ja ha tävlingslicens på kräket.. Ska dit på måndag igen, då skulle de ta med en annan avläsare. Kan ju va det som är problemet men enl vet så skulle deras nya läsare som vi testade med ta alla chip. Märkligt...
Publicerat Februari 18, 201115 yr Frågade hustrun som ju är i vet-skrået, och troligen så har chippet åkt ut vid spolningen, men hon säger också att det kan vara väldigt svårt på vissa hundar att hitta chippet även om det finns där, de kan få göra flera scanningar väldigt noggrant innan det hittas, och på vissa hittas det direkt.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Hade en chippad och vid två tillfällen avläst hund en gång som helt plötsligt vid en ögonlysning saknade chip... En helkroppsröntgen hos vet bekräftade att inget chip fanns!? Vart det tagit vägen vet jag inte men vi fick trycka i ett nytt innan ögonlysningen.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Hade en chippad och vid två tillfällen avläst hund en gång som helt plötsligt vid en ögonlysning saknade chip... En helkroppsröntgen hos vet bekräftade att inget chip fanns!? Vart det tagit vägen vet jag inte men vi fick trycka i ett nytt innan ögonlysningen. Är väl inte helt otroligt att chippet vandrat ut ur kroppen, kanske genom en tårkanal, tarmen osv. fast det är nog jäkligt ovanligt. Hur vart det sen då, fick du regga om hunden med det nya chippnumret eller hur löstes det ?
Publicerat Februari 18, 201115 yr Författare Hur litet är ett chipp? Edit: om chippen vandrar så finns väl riks att det hamnar på farliga ställen ? Täppa till blodkärl ? Hjärtat ?
Publicerat Februari 18, 201115 yr Det beror på kvaliteten på läsarna också! I just ditt fall så låter det ju som att det är fullt möjligt att chippet kan har försvunnit. Men jag tror det vandrat utom räckhåll för en halvtaskig läsare. Jag tycker arbetande hundar ska vara öronmärkta, gärna i båda öronen!
Publicerat Februari 18, 201115 yr Hur litet är ett chipp? Edit: om chippen vandrar så finns väl riks att det hamnar på farliga ställen ? Täppa till blodkärl ? Hjärtat ? Nej, det är ingen fara tydligen, då skulle det inte användas, och chipp är ju det som rekommmenderas i första hand. Samma chipp används ju även till katt.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Författare Jag tycker arbetande hundar ska vara öronmärkta, gärna i båda öronen! En av anledningen till att jag satte en tatto i örat på tiken. Men enl vet så va det vanligt numera att alla som plockade upp/hittade hund/katt kom in o läste av chipp.. Jag kontrade med att det är faen så mycklet enklare o kolla i örat o leta upp ägaren på SKKs databas.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Jag kontrade med att det är faen så mycklet enklare o kolla i örat o leta upp ägaren på SKKs databas. Jepps! Alla som hittar en hund har inte en chipläsare i bakfickan!
Publicerat Februari 18, 201115 yr Är väl inte helt otroligt att chippet vandrat ut ur kroppen, kanske genom en tårkanal, tarmen osv. fast det är nog jäkligt ovanligt. Hur vart det sen då, fick du regga om hunden med det nya chippnumret eller hur löstes det ? nog för att chipet är litet men det är inte så litet att det kan vandra genom diverse vävnader och ut genom tårkanalen eller tarmen Hur litet är ett chipp? Edit: om chippen vandrar så finns väl riks att det hamnar på farliga ställen ? Täppa till blodkärl ? Hjärtat ? med tanke på att chipet sitter jämnt under huden så ska chipet inte komma längre in i kroppen om det inte trycks in via ett sår så det är en relativt säker metod
Publicerat Februari 18, 201115 yr med tanke på att chipet sitter jämnt under huden så ska chipet inte komma längre in i kroppen om det inte trycks in via ett sår så det är en relativt säker metod Chippet kan vandra ganska mycket. Det kan även gå in i vävnad (och även in i blodomloppet) även om detta är ovanligt, oftast flyttar det sig bara under huden.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Hur litet är ett chipp? Edit: om chippen vandrar så finns väl riks att det hamnar på farliga ställen ? Täppa till blodkärl ? Hjärtat ? En bild som jag haft på min hemsida.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Är väl inte helt otroligt att chippet vandrat ut ur kroppen, kanske genom en tårkanal, tarmen osv. fast det är nog jäkligt ovanligt. Hur vart det sen då, fick du regga om hunden med det nya chippnumret eller hur löstes det ? Vet chippade om hunden och skrev samtidigt ett intyg om att att något gammal chip inte längre fanns och SKK förde in det nya chipnummret som ID för hunden.
Publicerat Februari 18, 201115 yr En av anledningen till att jag satte en tatto i örat på tiken. Men enl vet så va det vanligt numera att alla som plockade upp/hittade hund/katt kom in o läste av chipp.. Jag kontrade med att det är faen så mycklet enklare o kolla i örat o leta upp ägaren på SKKs databas. Tatto kommer inom kort, å är redan nu i vissa länder, inte giltig identifikation för hund vid gränspassage fast om man bara ska ha hunden i Sverige så funkar det ju.
Publicerat Februari 18, 201115 yr Tatto kommer inom kort, å är redan nu i vissa länder, inte giltig identifikation för hund vid gränspassage fast om man bara ska ha hunden i Sverige så funkar det ju. Oavsett om det är giltligt i andra länder eller inte så är det inte fel att öronmärka, gärna båda öronen. Anledningen att jag tjatar om det är att chip inte är 100%-igt eftersom de kan vandra. (Och de chipen som sätts idag är mindre än de som syns på bilden ovan!) Dessutom har inte alla som hittar en hund chipläsare. Flera märkningar är att föredra! Dessutom är mobilnummer på täcke och/eller halsband en stor hjälp!
Publicerat Februari 19, 201115 yr Oavsett om det är giltligt i andra länder eller inte så är det inte fel att öronmärka, gärna båda öronen. Anledningen att jag tjatar om det är att chip inte är 100%-igt eftersom de kan vandra. (Och de chipen som sätts idag är mindre än de som syns på bilden ovan!) Dessutom har inte alla som hittar en hund chipläsare. Flera märkningar är att föredra! Dessutom är mobilnummer på täcke och/eller halsband en stor hjälp! Möjligen att de chip som sätts idag är mindre men de jag satte förra veckan på en valpkull var precis sådär stora. Vet inte hur det är idag men efter gammalt så var endast försökshundar tatuerade i höger öra.
Publicerat Februari 21, 201115 yr Författare Testade o läsa av chippet idag oxå hos vet. som nu hade en annan avläsare. Hittade inget nu heller... Ska nog låna den jag själv läst av med för nått år sen bara för att utesluta att det inte är avläsningsmaskinen som ev inte läser USA chipp. Märkligt är de iallafall.. Nu ska jag inte åka utomlands med kräket men som vetrinären sa. Är chippet borta ska man nog sätta in ett nytt men de kan ju bli väldigt knasigt om det gamla helt plötsligt dyker upp igen..