Publicerat Februari 19, 201115 yr Nu har jag testat att genomfärga trä med aceton. Första testet gjorde jag med röd narvsvärta blandat med aceton. Skulle kanske ha haft i lite mer narvsvärta men det funkade bra ändå. Valde ett hårt exotiskt trä för att se om det skulle penetreras. Det andra testet blandade jag Gärdins pulverbets i aceton och lade i två st scalor i masur björk. Kanonbra resultat! De fick bara ligga i kanske 18 timmar men de torkade på några timmar och är nu redo att användas. Detta skall jag göra fler gånger!
Publicerat Februari 19, 201115 yr Författare De blå vart riktigt snygga /Jocke Jo, jag är en sucker för blå träbitar och dessa blev riktigt bra. Kan tänka mig hur de kommer att se ut polerade Jag skall kapa till fler bitar idag som åker ner i den burken!
Publicerat Februari 19, 201115 yr Jo, jag är en sucker för blå träbitar och dessa blev riktigt bra. Kan tänka mig hur de kommer att se ut polerade Jag skall kapa till fler bitar idag som åker ner i den burken! skit skoj ser fram mot bilder
Publicerat Februari 19, 201115 yr Nu har jag testat att genomfärga trä med aceton. Första testet gjorde jag med röd narvsvärta blandat med aceton. Skulle kanske ha haft i lite mer narvsvärta men det funkade bra ändå. Valde ett hårt exotiskt trä för att se om det skulle penetreras. Det andra testet blandade jag Gärdins pulverbets i aceton och lade i två st scalor i masur björk. Kanonbra resultat! De fick bara ligga i kanske 18 timmar men de torkade på några timmar och är nu redo att användas. Detta skall jag göra fler gånger! blev det helt färgat rakt igenom??? om det blev det får du lära mig, jag har några bitar jag skulle vilja fixa till!
Publicerat Februari 19, 201115 yr Hm jag undrar hur det skulle bli att färga sälgmasur i nån varm färg, brun,svart eller nåt. Seved
Publicerat Februari 19, 201115 yr Hej! Kul med alla expriment som är igång! Frågan är om de är genomfärgade, lät som lite kort tid i färgbadet. Enl vad jag har hört om den här metoden så tar det 2-4 veckor för bitar som är 20mm tjocka. Annars kan man koppla på en kylskåpskompressor, då tar det 5-10 minuter för bitar som är 25-30mm! // Niclas
Publicerat Februari 19, 201115 yr Författare Hej! Kul med alla expriment som är igång! Frågan är om de är genomfärgade, lät som lite kort tid i färgbadet. Enl vad jag har hört om den här metoden så tar det 2-4 veckor för bitar som är 20mm tjocka. Annars kan man koppla på en kylskåpskompressor, då tar det 5-10 minuter för bitar som är 25-30mm! // Niclas De blåa bitarna av björk är väldigt tunna och de färgade igenom, kanske beroende på det tryck som skapades i burken? När du säger kompressor, menar du då under eller övertryck? En mindre tryckkammare kan man svetsa ihop någon eftermiddag liksom
Publicerat Februari 19, 201115 yr Jag kör vacuum i en 1 1/2 liters glasburk som det var smörgåsgurka i... Hi-tech men det funkar så va tusan! En ventil upptill så man kan dra vacuum och stänga så slipper man plåga kompressorn i onödan, peta navelludd ett tag och sen är det klart. Brukar släppa in luft några ggr bara så att det går igenom ordentligt. Kör inte tryck i glasburken bara... då kan det säga *poff*. Ska beställa lite mer narvsvärta i olika färger imorgon så till veckan blir det nog ett vacc-race. Ser ut så här ungefär: http://img30.imageshack.us/img30/3842/picklejar001800.jpg
Publicerat Februari 20, 201115 yr Är det inte någon som testat kokmetoden som man hade förr. Dom här klassisk syltburkarna med gummiring. Om jag förstått saken rätt så värmer man ur all luft i burken.Ett slags vaccum. Jag har för mig jag sett någonstans på nätet,en som stabbiliserar på det sättet. Huru vida det funkar framgick nog inte,då hade jag kommit ihåg det.Men till att genomfärga borde det kunna funka.Om man nu inte har en Vaccum burk med pump. I med färgen + lösningsmedel i en burk med gummitätning.Det har oftast vanliga gurkburkar. Sedan ställer man burken i en gryta och värmer upp vattnet.Ca 30 min . Det ska dock inte koka.Jag tror nog man kan ta lite större bitar med den här metoden. Dock ska jag väl tillägga att jag aldrig provat det här.Så var väldigt försiktiga om ni testar det. Nicke (Lilltysken)
Publicerat Februari 20, 201115 yr Jag ger ett litet tips om vauumpump som är billig och hyfsat bra. http://www.jula.se/search-result/?q=739-002 Jag är i botten kyltekniker/montör och brukar använda mina gamla pumpar till allt där jag behöver vacuum. Numera så arbetar jag inte som kyltekniker/montör utan har blivit åkare i stället
Publicerat Februari 21, 201115 yr Om man söker på "Genomfärgning av faner - en metodanalys" finns en bra studie på ämnet.