Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ekorrbössan

Featured Replies

Publicerat

Jag tänkte visa en bössa jag fått av min morfar. Det är en Gustloff-werke präzisionskarbiner i kaliber 22lr. Ett ganska enkelt vapen med en enkel liten träkolv med bakkappa av stål. Ett enskottsvapen. Han använde den i sin ungdom som ekorrbössa. Jakten var ju en viktig del av försörjningen och han jagade en hel del. Han hade då en gråhund som ställde ekorre. Enligt uppgift sköt han 300 ekorrar ett år. Men det tar jag med en nypa salt. Orginal licensen är daterad 1940 och tittar man på pipan och lådan finns en örn och ett stort N inpränat. Det är ju ett tyskt vapen från 30-40-talet så jag har mina misstankar om vad det betyder.

Tråkigt nog är förstocken spräckt på ett ställe. Jag ska kolla om det går att åtgärda alt tillverka en ny.

Sen är den inte rengjord ordentligt på år och dar. Sist jag provsköt kunde man önska mer av precisionen. Men det kanske inte är så kostigt. Denna i formatet mycket lätta bössa blir mitt nästa projekt. Jag ska fräscha till den och se hur mucket man kan förbättra precisionen. Det blir ett perfekt träningsvapen för barnen när de ska lära sig skjuta.

post-1877-0-24835400-1298142309_thumb.jp

post-1877-0-25700600-1298142327_thumb.jp

post-1877-0-22780600-1298142381_thumb.jp

post-1877-0-78176200-1298142432_thumb.jp

Publicerat

Tycker dom är lite småcharmiga de här gamla enkelskotts 22:orna.

Men hur gick det med licensen för dig, det kan ju vara rätt kinkigt att få på dessa numera.

Publicerat

Trevlig liten 22:a som ser riktigt fin ut med tanke på hur många år den har på nacken :)

Publicerat
  • Författare

Men hur gick det med licensen för dig, det kan ju vara rätt kinkigt att få på dessa numera.

Jasså( :o ).

Har just skickat in licensansökan så än är bössan inte i min ägo. Hoppas att den går igenom för annars är risken väldigt stor att det blir skroten för präzisionskarbinen. :(

Publicerat

Jasså( :o ).

Har just skickat in licensansökan så än är bössan inte i min ägo. Hoppas att den går igenom för annars är risken väldigt stor att det blir skroten för präzisionskarbinen. :(

Då är nog risken tyvärr överhängande att den fördelas i skrotbaljan.

Enligt vad jag hört från vänner och bekanta så är polisen minst sagt strikta vad det gäller dessa äldre enkelskottare.

Men håll oss gärna uppdaterade, du kan ha tur.

MVH/Jocke

Publicerat

+1