Publicerat Mars 2, 200620 yr Hej Nu har jag en fundering angående Sako lådor. Hur mycket skiljer sig lådorna L579 Forester och M591 från varandra när det gäller dimensioner? M591 har en lös rekylklack i lättmetall, men i övrigt? Båda är avsedda för patroner av "308" längd. Jag är spekulant på en gammal L579 i .308W som jag hittat till bra pris. I garderoben har jag en Mcmillan kolv ståendes som suttit på en M591 som nu är såld med orginalkolven i trä. Skulle det gå att passa och plasta in en L579 låda i en glasfiberkolv avsedd för M591? Ingen rekylklack är fastbäddad i kolven. mvh Danne
Publicerat Mars 2, 200620 yr Det skulle nog gå men det blir nog inte snyggt eftersom en del jobb krävs. M591 är helt plan på sidorna och inte rundad som L579. Den är dessutom bredare och längre i framkant. Underbeslaget är också bredare, men jag tror avståndet mellan skruvarna är lika. Sedan ser trycket olika ut och det kan bli nödvändigt att modifiera ngt. Det enda som kan ge svar är annars att prova!
Publicerat Mars 2, 200620 yr Författare OK, Tack för svaret! Usch för att prova själv, det är jag för lat och okunnig för Men jag ska nog fråga någon vapentekniker som är van vid kompositkolvar vad han tror. Kilspåren på lådan borde väl vara av samma mått? Så att jag kan använda samma ringar? (Det är alltså första gången jag har en Sakolåda som är äldre än M591/691) mvh Danne