Publicerat Februari 19, 201115 yr Vi sköt en gylta ikväll på ca 50 kilo som bara hade tre ben. Jag upptäckte den på en åtel i eftermiddags när jag skulle kolla till den. Grisen låg i en ensilagebal och klev upp 1 meter framför mina fötter när jag rundade balen. Jag såg att den inte stödde på höger framben, men det var inget blod eller liknande där grisen låg. Kollade spridaren och det konstiga var att där låg det kvar majs sen den hade varit igång på morgonen. Tänkte att grisen kanske hade blivit påkörd eller något. Tog mig ifrån åteln och ringde efter hund och en extra skytt. När vi kom till åteln efter ca 1 timme så tog jag ett pass medan extra skytten följde med hunföraren ifall de kom på grisen innan de släppt hunden. efter 50 meter släppte de och upptag direkt 100 meter längre fram. Jag och den andra skytten tog varsit pass och hunföraren avancerade in mot grisen. Eftersom det inte är det bästa underlaget för att smyga nu så blev han upptäckt och grisen flyttade på sig. Så höll det på i 2 timmar innan vi äntligen kunde fälla den. Vi kunde då konstatera att den bara hade tre ben, och bara en stump på 10 cm höger fram. Skinn och hår hade vuxit ut runt stumpen. Förmodligen är det en gammal skottskada men vi har inte haft någon i vårat lag och inte hört något från de omkringliggande heller. Hur länge har den kunnat gå med detta, den var inte mager men såg liten ut i kroppen jämfört med huvudet? Från upptag till skottplats var det ca 2 km.
Publicerat Februari 19, 201115 yr Vi sköt en gylta ikväll på ca 50 kilo som bara hade tre ben. Jag upptäckte den på en åtel i eftermiddags när jag skulle kolla till den. Grisen låg i en ensilagebal och klev upp 1 meter framför mina fötter när jag rundade balen. Jag såg att den inte stödde på höger framben, men det var inget blod eller liknande där grisen låg. Kollade spridaren och det konstiga var att där låg det kvar majs sen den hade varit igång på morgonen. Tänkte att grisen kanske hade blivit påkörd eller något. Tog mig ifrån åteln och ringde efter hund och en extra skytt. När vi kom till åteln efter ca 1 timme så tog jag ett pass medan extra skytten följde med hunföraren ifall de kom på grisen innan de släppt hunden. efter 50 meter släppte de och upptag direkt 100 meter längre fram. Jag och den andra skytten tog varsit pass och hunföraren avancerade in mot grisen. Eftersom det inte är det bästa underlaget för att smyga nu så blev han upptäckt och grisen flyttade på sig. Så höll det på i 2 timmar innan vi äntligen kunde fälla den. Vi kunde då konstatera att den bara hade tre ben, och bara en stump på 10 cm höger fram. Skinn och hår hade vuxit ut runt stumpen. Förmodligen är det en gammal skottskada men vi har inte haft någon i vårat lag och inte hört något från de omkringliggande heller. Hur länge har den kunnat gå med detta, den var inte mager men såg liten ut i kroppen jämfört med huvudet? Från upptag till skottplats var det ca 2 km. Bra jobbat! Har det läkt ihop med skinn och hår runt om så bör det säkert va nått år tror jag. Svårt att avgöra utan att se det men som sagt har det läkt helt så kan det ju va hur gammalt som helst.. eller jag inte ändre än gyltan dårå
Publicerat Februari 19, 201115 yr Författare Bra jobbat! Har det läkt ihop med skinn och hår runt om så bör det säkert va nått år tror jag. Svårt att avgöra utan att se det men som sagt har det läkt helt så kan det ju va hur gammalt som helst.. eller jag inte ändre än gyltan dårå Tack så mycket! Jag har en dålig bild på telefonen som jag kan försöka lägga in om jag hittar någon kabel. Men håret runt stumpen var kolsvart och övriga grisen brun.
Publicerat Februari 19, 201115 yr Snyggt jobbat! Medfött kanske? Inga sår på benet? Tycker de ofta brukar ha fula skrapsår på skadade ben när de gått emot skaren och liknande.
Publicerat Februari 19, 201115 yr Jag har skjutit några grisar som varit skadade, men inte i något fall kunnat konstatera om de var påskjutna. Det händer en hel del skador i skogen och det är inte alltid vi skall anklaga någon för att ha skjutit helt galet. Men i detta fallet när benet är helt av kan det mycket väl vara en kula.. Medfött tror jag inte på!
Publicerat Februari 20, 201115 yr Författare Nej inga sår alls bara tunt med hår på hals/bröst då den förmodligen har haft det svårt att tasig fram i all snö under vintern. Jag har inte anklagat någon, bara gissade att det var en gammal skott skada.
Publicerat Februari 20, 201115 yr Jag skulle nog kunna sätta en femma på att det är en gammal skottskada. Trafikskada klipper nog inte av benet eller orsaka att benet försvinner efter skadan. Trafikskada som läker är benet troligen och oftast kvar på ett eller annat vis. Typ stelopererat.. En skottskada som slår av benet och det kanske hänger kvar i en skinbit läker oxå men den döda vävnaden trillar bort såväl som den del av benet som inte får blodtillförsel dör och Stöts bort När det sen är borta så läker stumpen ihop. Men sånt här händer ju inte på någon månad.. bör handla om, kanske ett år eller nått? Nu va ju benet neranför skadan borta och det har växt ihop både skin o hår över. Har skjutit ett rådjur med samma typ av skada. Såg inte ens att de va trebent när det kom löpande för hund. Skönt att grisen slapp lida mer. Sen diskuteras det ibland om det är nödvändigt att ta bort utläkta trebensdjur. Jag anser att det ska man göra men många vittnar om älgar, rådjur o även grisar kan föda upp sina ungar o gå med kalv, kid, kultingar varenda år trotts att de är 3-benta.
Publicerat Februari 20, 201115 yr Författare Jag tror att det är en skottskada med. Ja skönt att den slapp lida för den verkade inte vara jätte pigg då den inte ätit majsen från spridaren utan bara låg och tryckte i ensilagebalen. Det jag tyckte va lustigt med den var att huvudet och klövarna var för stora i förhållande till kroppen. Kanske blir så om de inte får i sig tillräckligt med energi?
Publicerat Februari 20, 201115 yr Jag tror att det är en skottskada med. Ja skönt att den slapp lida för den verkade inte vara jätte pigg då den inte ätit majsen från spridaren utan bara låg och tryckte i ensilagebalen. Det jag tyckte va lustigt med den var att huvudet och klövarna var för stora i förhållande till kroppen. Kanske blir så om de inte får i sig tillräckligt med energi? Brukar nog se så ut på de djur som är eftersatta. Fett sätter sig inte så mycket på klövar och huvud. Är troligen så att gisen är äldre än den ser ut. Typ exempel på matbrist o sånt är väl abborrarnas tusenbröder. Små men väldigt stora ögon.
Publicerat Februari 20, 201115 yr Författare vart i kronoberg var detta? bara intressant att veta! ca 3 mil norr om växjö
Publicerat Februari 20, 201115 yr då jagar vi rätt nära varandra. jag håller till i ramnåsa. finns dina marker i närheten? tråkigt att djuren får lida, men bra att ni fick det hela iordning.
Publicerat Februari 20, 201115 yr Författare då jagar vi rätt nära varandra. jag håller till i ramnåsa. finns dina marker i närheten? tråkigt att djuren får lida, men bra att ni fick det hela iordning. Nja jag jagar mellan Tolg och Asa så det är en bit ifrån. Ja skönt att den slapp lida även ifall den skulle ha klarat sig
Publicerat Februari 20, 201115 yr Författare Här är en bild på grisen. Kanske inte den bästa kvalite men något i alla fall
Publicerat Februari 20, 201115 yr Jag skulle nog kunna sätta en femma på att det är en gammal skottskada. Trafikskada klipper nog inte av benet eller orsaka att benet försvinner efter skadan. Trafikskada som läker är benet troligen och oftast kvar på ett eller annat vis. Typ stelopererat.. En skottskada som slår av benet och det kanske hänger kvar i en skinbit läker oxå men den döda vävnaden trillar bort såväl som den del av benet som inte får blodtillförsel dör och Stöts bort När det sen är borta så läker stumpen ihop. Men sånt här händer ju inte på någon månad.. bör handla om, kanske ett år eller nått? Nu va ju benet neranför skadan borta och det har växt ihop både skin o hår över. Har haft en trafikgris där benet var av precis ovanför klöven. Klöven hängde i skinnet. Fast jag har väl haft minst två som fått benet avskjutet likadant också.
Publicerat Februari 20, 201115 yr Ett par av de grisarna vars ben som varit skadade hade läkt ihop igen. Den ena i knäleden som bara bestod av brosk. Den andre grisen hade fått en bete eller vass pinne in i bogen, men den skadan var inte alltför gammal och det fanns fortfarande var i såret. Skinnet över såret saknade hår och höll på att läka ihop! Vildsvinen har tydligen en enorm läkförmåga oavsett hur de får sina skador. Några kultingar med rivskador på sidan och varaktiga sår har jag också varit med om! Här tror jag boven i dramat är suggan själv som bryskt tillrättarvisar de små!