Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad är det för kulor?

Featured Replies

Publicerat

Inte direkt handladdning eftersom dom redan är laddade...men dock ändå. Med kikarsiktet jag fick för min budgetbössa fick jag några olika patroner i .30-06, Silverblixt, Nosler blyspets och lite annat samt dessa två olika sorter som inte kom med någon låda. Är det någon därute som känner igen dom?

post-2890-0-48082500-1298151507_thumb.jp post-2890-0-54918300-1298151511_thumb.jp post-2890-0-38875700-1298151515_thumb.jp post-2890-0-52219300-1298151519_thumb.jp

Publicerat

Inte direkt handladdning eftersom dom redan är laddade...men dock ändå. Med kikarsiktet jag fick för min budgetbössa fick jag några olika patroner i .30-06, Silverblixt, Nosler blyspets och lite annat samt dessa två olika sorter som inte kom med någon låda. Är det någon därute som känner igen dom?

post-2890-0-48082500-1298151507_thumb.jp post-2890-0-54918300-1298151511_thumb.jp post-2890-0-38875700-1298151515_thumb.jp post-2890-0-52219300-1298151519_thumb.jp

Hmm den med gul plastspets vill jag ha till silverblixt...

Publicerat

Hmm den med gul plastspets vill jag ha till silverblixt...

Då är vi två.

Lasse

Publicerat

Plastspetsen är silverblixt, det lär stå Norma i botten på patronen.

Men vad står det i botten på den andra? Lurar på om det kan vara ngn RWS plugg.. de har ju en radda TIG och TUG och vad de nu heter, inte en susning om vad det är för något.

Mvh!

Publicerat

Är det inte en winchester silvertip, träffade lite högt och en sadel försvann! mitt minne av den!

Publicerat
  • Författare

Det står Norma i botten på samtliga patroner. Patronen här nedan står det också Silverblixt på kartongen. Är det någon tidig version av samma månntro?

post-2890-0-03445500-1298212402_thumb.jp

Blev inte så bra skärpa, får väl skylla på att jag är lite nedkyld efter att ha suttit på banan ett tag. Men den ser onekligen ut som den med en gul spets fast den har en blyspets där framme istället.

Publicerat

I "Laddat för älg och annat" så heter kulan med gul spets bara "Plastspets" (kanske är Silverblixt det rätta namnet?). Den andra kulan heter bara "11.6 g blyspets ogival" i boken.

Publicerat
  • Författare

Då får man tacka, mest bara roligt att veta vad som ramlat in.

• 1 year later...
Publicerat

jag ramlade över en kasse kul/hagelammo igår, all kulammo var till 30-06, skall dubbelkolla senare ikväll, men jag tror vissa Normaförpackningar var märkta antingen "plastspets" eller silverblixt. sen även precis som ovan ett par askar där det bara står " 11,6grams blyspets"

Publicerat

Blyspetsarna kan vara Norma Soft Point, har sett sådana i 8x57js.

Den gula är Silverblixt.

Publicerat

jag ramlade över en kasse kul/hagelammo igår, all kulammo var till 30-06, skall dubbelkolla senare ikväll, men jag tror vissa Normaförpackningar var märkta antingen "plastspets" eller silverblixt. sen även precis som ovan ett par askar där det bara står " 11,6grams blyspets"

Tja det är ju rätt gammal ammo, om den är i fint yttre skick hade jag helt klart provskjutit en del av ammon,

om den fungerar väl, skjuter väl och inga hylsor spricker är det typiskt sätt sådan ammo som skall gå till träning eller vakjakt på gris, det är väldigt mjuka kulor vi talar om.

/Christian

Publicerat

Funkar de bra så skjut in bössan med dem och jaga räv/grävling (årsungar) i sommar. :) skulle Hr nasse tassa ut så ska de nog expediera honom med. ;)

Publicerat

Allihopa har förvarats inomhus och senare i vapenskåp sedan de köptes i fornstora dagar, tror inte någon av dem varit ute i skogen eller ens i jaktfickan, så nog skall det skjutas med dem, var väl ett åttiotal smällare!

• 3 months later...
Publicerat

Silverblixten finns både som bly och plastspets, kom över 190 st idag och kartongerna är märkta enligt nedan:

"silverblixt plastspets"

Och dom med blyspets:

"silverblixt blyspets" båda sorterna väger lika.

Kom även över 100 st blyspets kulor med märkningen: "softpoint"

Och 100 st vanliga 8g helmantel plus 60st kortare helmantel med 1g lägre vikt. Någon som vet lite om kulorna här ovan, skillnader osv? Jag ska jaga Björn och älg och kallibern är 8x57JS. Mvh

Publicerat

RESPEKT!

Det kommer att komma horder här som säger att den inte går att döda en älg med, att den är en helmantel eller en splitterbomb, eller att den kommer att slita räfflorna ut vapnet eftersom manteln är av stål. Mina kommentarer är:

1) Min farsa har skjutit kanske 80 älgar med denna patron i just 8x57JS. Den är rent livsfarlig att bli träffad av, även för en älg.

2) K-H Lundin jagade med Normas Silverblixt och lade ner nära fyrsiffrigt men älg med just denna kula. Någonstans känner jag att han nog hade bytt om kulan inte hade fungerat.

3) Manteln är av mjukt stål, det är segt och kommer inte att sabba din bössa.

Använd dessa, det känns mysigt att bara veta att det jagas med denna kula - inte bara av gammgubbar som har haft samma 5 patroner sedan 1980.

:wub: :wub: :wub: :wub:

Publicerat

Exakt! Alla hör olika saker och säger att de vet massa saker men jag kör på dom där, flera jag känner säger samma sak, många tycker den äldre varianten av alaska,den med stålmantel är bättre en den nya osv och så är det ju med allt, alla tror och tycker olika men ändå kul att kolla runt efter lite åsikter, och dom var billig dess utom och bössan ja ska skjuta dem i fick jag gratis, renoverat den har jag gjort, också helt gratis. Jagar inte mycket med klass 1 men nu är hunden taggad på Björn och älgjakt kommer det bli ett tiotal gånger så nog tror jag de duger för de få jaktdagarna:) jagar nästan bara räv nu för tiden.

• 5 months later...
Publicerat

Sköt en galt på ca 100 kg med mna gamla 30/06;a (fantastisk kaliber) den 29/12-2012, med just en "gammal" silverblixt med gul plastspets. Det roliga var att jag hade tänkt skjuta med min vanliga ammo, "alaska", men en kompis sa att den kunde vara för mjuk. Så jag slängde i den enda jag hade kvar...kommer dock inte ihåg var jag fått den ifrån. Men skulle gärna fortsätta med denna, det blev en fantastisk effekt!!! Ett lungskott på ca 40 m, stor blödning, som en matta i snön, bara å knalla på å ca 20 m, låg han död. Det blev ingen större köttförstöring och inget genomslag och varken jag eller frugan som styckade i 11 timmar hittade några rester!! Helt otrolig kula...är det någon som har över och vill sälja, så är jag intresserad!! :geek::happy:

• 4 weeks later...
Publicerat

Silverblixten finns både som bly och plastspets, kom över 190 st idag och kartongerna är märkta enligt nedan:

"silverblixt plastspets"

Och dom med blyspets:

"silverblixt blyspets" båda sorterna väger lika.

Kom även över 100 st blyspets kulor med märkningen: "softpoint"

Och 100 st vanliga 8g helmantel plus 60st kortare helmantel med 1g lägre vikt. Någon som vet lite om kulorna här ovan, skillnader osv? Jag ska jaga Björn och älg och kallibern är 8x57JS. Mvh

Du råkar inte ha några "silverblixt" till salu? Jag är djupt imponerad av effekten och fick i dag svar från Norma; Kul att du hittat en gammal goding!! Det är så att "nickelpläteringen" hade en sammanhållande effekt, så att du fick en stor chockverkan med liten köttförstöring. Kaviteten i nosen där platsspetsen rymdes, gav den goda chockverkan. Det som i dag ligger närmast dessa egenskaper är i dag (Oryx-kulan) visserligen utan plastspets, men med god chockverkan och stor uppsvampning. Varför slutade dessa tillverkas kan man undra!! Jag ska prova Oryxen, i april, fler större grisar har varit synliga på åteln. Simma lugnt!!