Publicerat Februari 20, 201115 yr Efter som jag har skickat in papper på denna bössa så måste jag ju även köpa ett kikarsikte till. Bössan ska till 99,9% användas till älgjakt. Jag har funderat på ett av dessa sikten kikare 1 eller kikare 2. Så vilken tycker ni ska pryda ryggen på bössan? Mvh/Robster
Publicerat Februari 20, 201115 yr Optiskt har jag för mig att Burrisen är bättre och att Leupolden är bättre mekaniskt. Dock skulle jag välja Burrisen. Har själv en Leupold VX1...
Publicerat Februari 20, 201115 yr Eftersom det bara är älgjakt det är frågan om så skulle jag hellre välja en med lägre lägstaförstoring. Exempelvis 1-4x, 2-7x eller 1,5-6x. Eftersom det är dagsljus vid älgjakt så behöver du heller inte 40 mm-lins. Det är mycket värt med låg förstoring när älgen rör på sig och det är nära håll. Jag bytte i höstas bort min kikare med 3x som lägstaförstoring när jag fått uppleva hur det är att sikta på en springande älg på 15 m. Har nu 1,5-6x42 men den skall även användas till grisvak. Skulle jag haft en renodlat för älg hade jag valt 1-4x. Det blir sånt djävulskt synfält i dem. Bland de kikare du frågar om hade jag valt Burrisen. Har hört mycket gott om den, och så talar priset till dess fördel.
Publicerat Februari 20, 201115 yr Mr Marlin säljer en Helia för 4500:- klart bättre köp än de där, de kommer inte skänka dig någon glädje!
Publicerat Februari 20, 201115 yr Hemma har vi både Fullfield och eurodiamond från Burris. Dessa är riktigt bra sikten. Fast jag skulle rekomendera att du köper härifrån billigare. http://theopticzone.com/