Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bygga rulltunna

Featured Replies

Publicerat

Har skaffat en tunna som ska för tjänstgöra som rulltunna på en vildsvinsåtel.

Hur stora hål ska jag borra och hur många? Tänkte fylla tunnan med ärtor, majs och vete.

Publicerat

Har skaffat en tunna som ska för tjänstgöra som rulltunna på en vildsvinsåtel.

Hur stora hål ska jag borra och hur många? Tänkte fylla tunnan med ärtor, majs och vete.

Jag har två hål, precis så stora att den största av de grödor jag använder kommer ut ur hålet.

Publicerat

En 6-7 hål 7-8mm hade jag när jag använde tunnor. Hålen brukar bli större av någon konstig anledning - läs mus.

Fyll aldrig tunnan helt och försök lägga den på så torrt och rent underlag du kan. Om där är lerigt och skitigt för övrigt måste du sätta ringar runt så inte hålen får kontakt med marken.

Sen har väl alla tjatat om att en riktig foderautomat är bättre... ;)

Publicerat

Vi har ett gäng 25l dunkar som får tjänstgöra som rulltunnor.

Hur många hål beror på hur snabbt du vill att de ska tömma dunken. Vi har 5-10hål/sida borrade med 10mm borr och vi använder majs att åtla med. För att undvika att mössen tar majsen så bör hålen sitta 20-25cm upp på tunnan när den står upp. När du ställer ut dunken/tunnan så lägg en sten uppe på dunken, det förhindrar att grävlingarna välter tunnorna.

Lycka till!

Micke

Publicerat

Kan väl tillägga att "rulletunnan" inte finns på åteln för att i första hand mata grisarna, det har jag andra anordningar för, det är mer en leksak som håller dom kvar längre stunder på åteln samt att den blir ju lite som back-up om det andra fodret skulle ta slut.

Publicerat

Kan väl tillägga att "rulletunnan" inte finns på åteln för att i första hand mata grisarna, det har jag andra anordningar för, det är mer en leksak som håller dom kvar längre stunder på åteln samt att den blir ju lite som back-up om det andra fodret skulle ta slut.

Det förklarade genast de två små hålen.. ;)

Publicerat
  • Författare

Sen har väl alla tjatat om att en riktig foderautomat är bättre... ;)

Jodå, en riktig foderautomat finns också, tunnan är mer tänkt som leksak åt dem precis som Qvarnhill säger. :)

• 6 years later...
Publicerat

Kan en rulltunna vara ett alternativ där en spridare inte kan byggas?

Publicerat

Kapar tråden med en fråga.

På våra marker rör det sig emellanåt mindre nogräknade omänniskor. På grund av detta vill jag inte lämna belysning och batteri i kojan.

Ett motorcykelbatteri på 12v, borde väl orka driva en 3w åtellampa? I så fall är det ju inget större bekymmer att bära en liten låda med belysningen och batteriet med sig när man ska sitta? Då bygger jag ett snabbfäste till lampan som jag fäster på väggen utanför gluggen och stoppar ut handen och hakar i lampan när det beger sig.

Publicerat

Måtte fan ta alla omänniskor!

Problemet med tillfällig belysning eller kanske snarare nackdelen är väl att man inte vänjer grisarna med lyse... Det blir av "lyse betyder död".

Har ju en betydligt bättre lösning på problemet men den lämpar sig inte i offentlig skrift och kan sannolikt ådra sig moderatorns missnöje... :thumbsup::wink:

Publicerat
5 hours ago Flintbüchse sa:

Kan en rulltunna vara ett alternativ där en spridare inte kan byggas?

Absolut, tänk bara på att inte göra varken för stora eller för många hål i den... Ett par, obetydligt större än det du tänker fylla tunnan med räcker!

Publicerat
3 hours ago Flintbüchse sa:

Kapar tråden med en fråga.

På våra marker rör det sig emellanåt mindre nogräknade omänniskor. På grund av detta vill jag inte lämna belysning och batteri i kojan.

Ett motorcykelbatteri på 12v, borde väl orka driva en 3w åtellampa? I så fall är det ju inget större bekymmer att bära en liten låda med belysningen och batteriet med sig när man ska sitta? Då bygger jag ett snabbfäste till lampan som jag fäster på väggen utanför gluggen och stoppar ut handen och hakar i lampan när det beger sig.

Borde gå aldeles utmärkt, vi driver vår med med ett gräsklipparbatteri med batterinypor för enkelt kunna ta med hem och ladda.

Ett Mc batteri lär väl ha minst 10ampere.

12 volt x 10 ampere = 120 watt 

Det innebär teoretiskt att du kan driva en 120 watts lampa i en timme, eller en 1 watts i

120 timmar.

Din 3 watts lär teoretiskt lysa i ca 40 timmar på full effekt om batteriet är fulladdat och har runt 10 ampere.