Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trikinprovet

Trikinprover från vildsvin 20 röster

1. 1. Från vilken del av vildsvinet tar du trikinprovet?

• Kindmuskel
      5%
    • Framben
      35%
    • Mellangärde/Diafragma
      5%
    • Njurtapp
      55%
    • Annat
      0%
      0
    • Brukar inte trikintesta
      0%
      0
  2. 2. Förekomst av trikiner?

• Aldrig någon påvisad förekomst av trikiner
      100%
    • Har råkat ut för trikinsmittat kött en eller flera gånger
      0%
      0
  3. 3. Vem gör trikintestet?

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Tänkte att det kunde vara intressant att få en samlad bild av hur det är med trikintestningen av vildsvinsköttet.

Publicerat

Jag skrev njurtappen, men ibland även tuggmuskeln (musculus masseter)! ;)

Hästveda har mina prov gått till och jag är nöjd till 100%, för de har aldrig hittat några trikiner i mina prover... :blink:

I ärlighetens namn har inte alla prov skickats... -_-

Publicerat

Njurtapp

Noll

SVA

Publicerat

Njurtappen

Noll

J P Hästveda

Publicerat

Framben

Noll

Sva

Har skickat prov på alla grisar.

Publicerat

Njurtapp

Noll

Lokala veterinären

Ingen förekomst av trikiner.

Hade jag sålt kött så hade jag skickat, inte för att det är lika lite godkänt som mitt alternativ utan för att jag iallafall kan visa resultat på papper/mail att det inte finns några trikiner.

OT: Hur gör ni som säljer/ger bort kött? Kör ni hela veterinärundersökningen med alla organ osv.?

Publicerat

När jag säljer är det bara trikinprov jag visar upp/skickar med!

Publicerat

När jag säljer är det bara trikinprov jag visar upp/skickar med!

Är det inte vanskligt att göra så? Jag menar om den där halvsura avundsjuka typen som alltid klagar på alla för för sig att anmäla en...vad händer då?

Inte för att jag bryr mig hur andra gör, men det är för jävla krabbigt i mina ögon att göra allt rätt.

Publicerat
  • Författare

Appropå trikinprover så blev jag mer än impad idag då det senaste provet, postat igår utanför min ICA med tömning kl. 13 kom fram till Hästveda i så god tid att de kunde levera svaret på SMS idag före kl. 11! :o

Publicerat

Är det inte vanskligt att göra så? Jag menar om den där halvsura avundsjuka typen som alltid klagar på alla för för sig att anmäla en...vad händer då?

Inte för att jag bryr mig hur andra gör, men det är för jävla krabbigt i mina ögon att göra allt rätt.

Inte för att jag är utbildad veterinär etc. men lite erfarenhet genom åren med urtagna grisar gör att jag ser om något inte står rätt till! Knölar eller missfärgade organ är varningstecken!

Publicerat

Det räcker om du går en viltundersökningskurs så kan du kolla sådant själv ..det viktiga är trikinprovet

skulle du distribuera smittat kött så är det allvarliga saker...

Publicerat

Kör på njurtapp mellangärde och jag har 15 km till hästveda så jag kör dit och lämnar det "rykande färskt" snarast efter att jag varit hos styckaren med djuret.

Bra service snabba svar nära och inga namn i aftonblaskan är huvudorsaken. Skulle jag vara orolig så har grannen slakteri och kan göra veterinärbesikting. Tror problemet med dåliga djur är större på de "civila" marknaden än skogsmarknaden.

Publicerat

Jo, alltså jag bryr mig inte om hur "folk" gör, jag menar bara att jag har haft tanken...om min vet kontrollerar och missar, jag har sålt en gris och köparen får trikonos, hur känner jag mig då?

Jag betvivlar absolut inte att Frontier och många andra (inkl. mig själv) kan se och avgöra om en gris är frisk eller har diverse sjukdomssymptom. Det är lixom inte det jag är ute efter utan att det borde vara enklare att kunna sälja en godkänd gris med enbart trikinprov.

Jag menar, ser levern eller andra organ väldigt lustiga ut i grisen....knutor och bölder...så fattar väl vem som helst att det inte står rätt till med denna, och det syns förmodligen även utombords på en sjuk gris.

Ska jag sälja en gris på lagens alla sätt så ska den till godkänd veterinär, med organen kvar i kroppen, tarmpaketet skall vara packat separat (om det är flera grisar ska det hänga fast vid kroppen) och så ska då den godkända vet. kolla så att grisen ser ut att vara i bra hull och kondition :blink: , det kan jag väl se själv...och ett godkänt trikinprov. När jag så har betalat denna undersökning så kan jag inte sälja grisen, för vem vill betala så mycket för en gris?

Publicerat

Jo, alltså jag bryr mig inte om hur "folk" gör, jag menar bara att jag har haft tanken...om min vet kontrollerar och missar, jag har sålt en gris och köparen får trikonos, hur känner jag mig då?

Jag betvivlar absolut inte att Frontier och många andra (inkl. mig själv) kan se och avgöra om en gris är frisk eller har diverse sjukdomssymptom. Det är lixom inte det jag är ute efter utan att det borde vara enklare att kunna sälja en godkänd gris med enbart trikinprov.

Jag menar, ser levern eller andra organ väldigt lustiga ut i grisen....knutor och bölder...så fattar väl vem som helst att det inte står rätt till med denna, och det syns förmodligen även utombords på en sjuk gris.

Ska jag sälja en gris på lagens alla sätt så ska den till godkänd veterinär, med organen kvar i kroppen, tarmpaketet skall vara packat separat (om det är flera grisar ska det hänga fast vid kroppen) och så ska då den godkända vet. kolla så att grisen ser ut att vara i bra hull och kondition :blink: , det kan jag väl se själv...och ett godkänt trikinprov. När jag så har betalat denna undersökning så kan jag inte sälja grisen, för vem vill betala så mycket för en gris?

Jag förstår hur du tänker Tikka, men som du själv säger har vi då inte råd att sälja grisen..

Det skall bli mycket enklare för oss jägare att sälja kött från gris. Trikinprovet kommer vi dock inte ifrån, vilket är helt förståligt.