Publicerat Februari 21, 201115 yr Vaknade imorse och gick och kikade ut till foderplatsen om det var några rådjur där idag. Då stod denna herre och mumsade ensilage. såg när han gick därifrån att han inte använde ena bakbenet såg ut som en gammal skada längst ner på låret. Har hört att dom hade sett han tidigare nere på byn. Vad gör man, klarar den vintern?
Publicerat Februari 21, 201115 yr Skitsvårt att avgöra.. Tror man behöver se skadan lite bättre för att avgöra om skadan i sig kan ta livet av bocken eller om man kan anta att den har ont. Hade ett uppdrag gällande en trebent bock i en by för några år sen.. den sprang obehindrat såvitt jag kunde se men jag såg den inte så mycket så det var svårt att avgöra. Dock såg jag i spåren att såret i benet såsade så jag försökte plocka bort den utan att lyckas. Tror dock du kan ringa polisen coh få tillstånd att avliva om du vill, den är ju bevisligen inte helt kry. Har du sen räv och lo där så lär de ta den först av alla skulle jag tro. Mvh!
Publicerat Februari 21, 201115 yr Jag har sett en trebent get som hade dubbelkilling. Dom gissade på att hon mist benen när hon va liten för dom hade sett henne ett par år och med dubbelkilling 2 år i rad! Så visst kan rådjuren överleva på tre ben! Så länge inte det blir några infektioner. /Nicke