Publicerat Mars 2, 200620 yr Hejja! Sitter och funderar på om inte en riktig Take-Down bössa vore kul att ha. Framför allt för att det blir så lätt att byta pipa då man inte behöver några verktyg. Men hur bra är dom igentligen? Det finns ju lite olika konstruktionslösningar på detta. Vad jag förstår så ha Sauers system en konisk förbindning mellan slutstycke och pipa och det kan ju bli stabilt och bra, slutstycket låser i pipan. Men, hur bra fungerar de system där man gängar på pipan/förstocken och man låser det hela med något slags lås mellan förstock/stock. Det måste ju betyda att man inte kan dra pipan till anläggning mot lådan? Eftersom man måste ha ett visst glapp i en gänga för att det ska gå att skruva på pipan får man ju då ett glapp pipa/låda. Tänker jag fel? H-S garanterar 1/2 MOA på sin take down så det kan ju funka fast jag inte förstår. Sen undrar jag varför dom är så förbaskat tunga. Låset mellan låda och förstock kan ju inte motivera den extra vikten. H-S 3.75 - 4.1 kg, Sauer något liknande. Finns det någonstans en lite närmare beskrivning hur dom här låsen är uppbyggda? / Johan http://www.hsprecision.com/new_take_down.htm http://www.sauer-waffen.de/index.php?id=241〈=en
Publicerat Mars 9, 200620 yr Skulle gärna ha en HS TD i skåpet, jag får dock en viss känsla av att den betingar ett saftigt pris här hemma där vi betalar skatt på skatten så att säga... En riktigt vettig TD som så när på säkringen som jag skulle vilja ändra till något mer passligt. Ett rejält kaliberutbud dessutom...
Publicerat Mars 9, 200620 yr Hmm...sugen blir man. Jag pratade med en smed i veckan och han hade byggt 2 take down bössor. Enligt honom så skulle inte pipan bli friflytande utan förstocken skulle ligga emot pipan och precisionen skulle bli därefter, dock skulle den hålla jaktstandard. Jag hade förslag på att han skulle göra om min Sako till take down som H-S liknande bössa, men han trodde att jag skulle få sämre precision samt att sättskott skulle behövas. Vad jag kan se på bilden så verkar H-S bössa ha friflytande pipa, och då skulle det ju funka med mitt bygge. Någon som vet?