Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fiberoptiskt korn och sikte?

Featured Replies

Publicerat

Finns det någon som har beställt eller har koll på vilket fiberoptiskt korn och sikte som passar i de laxade spåren i siktesfoten och kornfoten på en Hva 649 från Midway eller annan nätbutik?

/Micke

Publicerat

Ursäkta om jag lånar tråden lite. Har även samma fråga fast gällande till en Brno ZG47 från 1962.

Plockar givetvis bort mitt inlägg om du vill behålla tråden för dig själv.

Publicerat
  • Författare

Ingen fara  :) här får alla frågor plats.

/Micke

Publicerat

Det ska gå . Jag tror jag har ett liggandes om är orange . Ett recknagel.med laxpåret framifrån.

Sen beror det ju på hur stort korn du vill ha och skårans bredd.

Hör av dig via mail om du är intresserad.

Publicerat

Vem svarade du på Anders? Har inte hva 640 3/8" eller i undantagsfall 3/16" laxspår från sidan? Inget av de fiberoptiska på midway verkar ha något av det.

Publicerat
  • Författare
Vem svarade du på Anders? Har inte hva 640 3/8" eller i undantagsfall 3/16" laxspår från sidan? Inget av de fiberoptiska på midway verkar ha något av det.

Det finns en djungel av korn (dovetail front sights) som laxas in från sidan på midway,om jag bara visste vilken storlek det ska vara på "laxen" :- ,betydligt sämre med sikten men några intressanta finns det även där har jag ingen aning vilken storlek själva "laxen" har.

/Micke

Publicerat

men det är väl bara att mäta. farsans 640 har 3/8" laxspår på kornet och min har 3/16". Jag frågade om det här på robsoft och 3/8" är standard.

Har inte mätt laxen för siktet

Publicerat
  • Författare
men det är väl bara att mäta. farsans 640 har 3/8" laxspår på kornet och min har 3/16". Jag frågade om det här på robsoft och 3/8" är standard.

Har inte mätt laxen för siktet

Ehh skulle du kunna översätta 3/8 och 3/16 till mm :-[

/Micke

Publicerat

3/8" = 9,525mm

3/16" = 4,7625mm

Tror nog du har 3/8" för det är det vanliga

Publicerat
  • Författare

Tusen tack för hjälpen :D mätte mig just fram till att jag har 3/16 på kornet.

Laxen på siktet har 11,2mm,kan du översätta den med ???

/Micke

Publicerat

Aj då 3/16" är inte lätt att hitta. Har letat med ljus och lykta efter ett nytt till min bössa men har inte lyckats hitta något som är nog högt..

7/16" kanske?

Det blir 11,1125 men jag kan ingenting om siktet. Verkar finnas laxspår på 7/16 iaf så det kanske stämmer.

Publicerat

Då är det nog 4-5 mm. på det kornet jag har(orange/rött). Sticks i framifrån i laxspåret på kornhållaren.

De är i regel lite större. Sedan filas de in på plats för att kunna sidojusteras etc..

Publicerat

Hittar du något fiberoptiskt korn till bössan så kan du väl hojta till? Är också sugen på ett

Publicerat
  • Författare

Ja som du skriver så hittar jag just inga i 3/16 däremot så finns det en del i 3/8 bla denna:

http://www.truglosights.com/content/prod_l...ts_dovetail.asp

Recknagel använder sig tydligen av Truglos fiberoptik så den är nog helt okej.

Även LPA har intressanta fibersikten i 3/8,lutar nog år att det enklaste är att lämmna in bössan och låta få laxspåret i kornet uppfräst till just 3/8 och samtidigt låta passa in ett trevligt sikte.

/Micke

Publicerat

Får nog också åka in till smeden och få det fixat.

Publicerat

Har letat i mitt hyfsade referensbibliotek utan att hitta nåt i 3/16" , 3/8 verkar vara standard, men det går ju ialla fall att öppna.

7/16 hittar jag inte heller i fiber och där blir det svårare eftersom standard 3/8 är mindre.

En smed kan säkert göra en special lax på sikte & korn, bara det finns större ämnen att tillgå.

Blir det inte svårt att justera träfflaget med fiberjärn? Man kan ju inte gärna fila ner kornet.

//Hogslayer

Publicerat
  • Författare
Blir det inte svårt att justera träfflaget med fiberjärn? Man kan ju inte gärna fila ner kornet.

Så sant så sant, var mest sugen på att prova då ett löst korn och sikte inte kostar så många hundralappar(om man inte köper recknagel då) nu spelar det mindre roll då jag ändå måste lämna in bössan till smeden.

Vill ha de öpnna riktmedlen nollade på 50m.

/Micke