Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Oj då!?

Featured Replies

Publicerat

Naturvårdsverket har jag inte haft förtroende för förr, men det förbättrades inte heller när dem tog beslutet vi pratar om... Vet dock inte vad vi kan göra för att få dem att sluta upp med idiotin, men det är dags för organisationerna att bli sams och göra ett gemensamt beslut och BÖRJA AGERA.

Mvh

Publicerat

Såg det där tidigare idag, trodde fan att jag läste fel.. :wacko:

Helt otroligt.. :angry:

Publicerat

länken funkar inte för mig. jättelångsam. vad står det?

mvh

Publicerat

länken funkar inte för mig. jättelångsam. vad står det?

mvh

Naturvårdsverket struntade i loinventeringarna

I stället för att använda sig av pinfärska inventeringsdata som kvalitetssäkrats av Mellansveriges länsstyrelser valde Naturvårdsverket att använda sig av fjolårets inventeringar, trots att länsstyrelserna själva menar att de var mycket bristfälliga. Som komplement användes även lodjursforskarnas prognos för lostammen.

Detta tillsammans anger att det nu borde finnas 119 lodjursföryngringar i Mellansverige samt 105 respektive 23 loföryngringar i det norra- och södra rovdjursförvaltningsområdet.

Sammanlagt är det 247 lodjursföryngringar, alltså tre färre än riksdagens beslutade miniminivå om 250 föryngringar.

I det norra samt södra rovdjursförvaltningsområdet har vinterns inventeringsarbete inte fastställts. Men Naturvårdsverket bedömer ändå de tidigare siffrorna som så trovärdiga att verket beslutat att delegera ut lojakten utan tak på tilldelning till landets norra länsstyrelser.

I det mellersta rovdjursförvaltningsområdet, Gävleborg i norr till Västra Götaland i söder, ska det enligt riksdagsmålet finnas 137 loföryngringar. Enligt fjolårets bristfälliga inventeringar samt forskarnas uppskattningar skulle det nu finnas 119 lodjursföryngringar, alltså klart färre än miniminivån.

Men vid vinterns inventeringar har länsstyrelserna i Mellansvarige kvalitetsäkrat 144 olika lodjursföryngringar enligt Naturvårdsverket kriterier. Dessutom har länsstyrelserna en prognos som pekar på att det finns minst 158 loföryngringar i Mellansverige.

Om Naturvårdsverket valt att gå på länsstyrelsernas inventeringar för den här vintern hade verket enligt riksdagsbeslutet delegerat ut lojaktbeslutet till respektive länsstyrelsen utan tak. Det hade i så fall inneburit att betydligt högre lodjursavskjutning i län som bland andra Uppsala och Värmland. Detta eftersom en föryngring motsvarar sex lodjur och inventeringarna visar att antalet föryngringar är skyhögt över miniminivån i till exempel dessa län.

Kritiken mot Naturvårdsverkets agerande är mycket hård från både länsstyrelser och jägare och många frågar sig nu varför verket väljer att bortse från inventeringsfakta. En av de som är fundersamma är Jägareförbundet rovdjursansvarige Gunnar Glöersen.

– Vi ligger solklart över miniminivån i både landet och Mellansverige. Jag förstår inte hur Naturvårdsverket i det här läget kunde besluta om tilldelning med tak i Mellansverige. Det måste bero på tankefel eller missuppfattning från verket, annars är det allvarligt, säger Gunnar Glöersen.

Saxat från nämnda länk

Publicerat

Naturvårdsverket struntade i loinventeringarna

21 februari, 2011

Naturvårdsverket valde att inte använda sig av aktuella inventeringssiffror vid årets lojaktbeslut. Därför kommer nu Mellansveriges lodjursjakt bli i det närmaste obefintlig.

I stället för att använda sig av pinfärska inventeringsdata som kvalitetssäkrats av Mellansveriges länsstyrelser valde Naturvårdsverket att använda sig av fjolårets inventeringar, trots att länsstyrelserna själva menar att de var mycket bristfälliga. Som komplement användes även lodjursforskarnas prognos för lostammen.

Detta tillsammans anger att det nu borde finnas 119 lodjursföryngringar i Mellansverige samt 105 respektive 23 loföryngringar i det norra- och södra rovdjursförvaltningsområdet.

Sammanlagt är det 247 lodjursföryngringar, alltså tre färre än riksdagens beslutade miniminivå om 250 föryngringar.

Inga nya fakta i norr och söder

I det norra samt södra rovdjursförvaltningsområdet har vinterns inventeringsarbete inte fastställts. Men Naturvårdsverket bedömer ändå de tidigare siffrorna som så trovärdiga att verket beslutat att delegera ut lojakten utan tak på tilldelning till landets norra länsstyrelser.

I det mellersta rovdjursförvaltningsområdet, Gävleborg i norr till Västra Götaland i söder, ska det enligt riksdagsmålet finnas 137 loföryngringar. Enligt fjolårets bristfälliga inventeringar samt forskarnas uppskattningar skulle det nu finnas 119 lodjursföryngringar, alltså klart färre än miniminivån.

Minst 144 föryngringar

Men vid vinterns inventeringar har länsstyrelserna i Mellansvarige kvalitetsäkrat 144 olika lodjursföryngringar enligt Naturvårdsverket kriterier. Dessutom har länsstyrelserna en prognos som pekar på att det finns minst 158 loföryngringar i Mellansverige.

Om Naturvårdsverket valt att gå på länsstyrelsernas inventeringar för den här vintern hade verket enligt riksdagsbeslutet delegerat ut lojaktbeslutet till respektive länsstyrelsen utan tak. Det hade i så fall inneburit att betydligt högre lodjursavskjutning i län som bland andra Uppsala och Värmland. Detta eftersom en föryngring motsvarar sex lodjur och inventeringarna visar att antalet föryngringar är skyhögt över miniminivån i till exempel dessa län.

Hård kritik

Kritiken mot Naturvårdsverkets agerande är mycket hård från både länsstyrelser och jägare och många frågar sig nu varför verket väljer att bortse från inventeringsfakta. En av de som är fundersamma är Jägareförbundet rovdjursansvarige Gunnar Glöersen.

– Vi ligger solklart över miniminivån i både landet och Mellansverige. Jag förstår inte hur Naturvårdsverket i det här läget kunde besluta om tilldelning med tak i Mellansverige. Det måste bero på tankefel eller missuppfattning från verket, annars är det allvarligt, säger Gunnar Glöersen.

*************************** Ovan saxat från tidigare nämd länk *************************

Och så lägger vi ner tid på detta frivilligt och de som sedan var ute och kvalitetssäkrade gjorde det ju en helgdag och då hade de säkert 100% OB. Är inte DET slöseri på pengar så vet jag inte vad. Iofs kommer dessa pengarn inte att betalas ut från NV (utan det är väl länsstyrelsernas personal) så de skiter väl i vilket. :huh:

Publicerat

tack!

men alltså är dom inte kloka nån av dom som bestämmer i erat land? hur fan kommer såna alltid till makten?

okunnigheten är så uppenbar så man blir frustrerad och desperat TROTs att det inte berör åland. Lider med er jägare som står försvarslösa mot dessa makthävderier.

Men Vem ska göra något, och hur ska det göras? hur få ihop tillräckligt med personer med pondus och talets gåva och få dom arma själarna på rätt spår igen?

efter detta skulle jag då inte hjälpa dom något mera i deras fåniga projekt.

sorry om man inte fattar va ja skriver. telen som vanligt och då blir det lite "lathetsformuleringar"

mvh!

Publicerat

Naturvårdsverket har jag inte haft förtroende för förr, men det förbättrades inte heller när dem tog beslutet vi pratar om... Vet dock inte vad vi kan göra för att få dem att sluta upp med idiotin, men det är dags för organisationerna att bli sams och göra ett gemensamt beslut och BÖRJA AGERA.

Mvh

Det är ju en myndighet och myndigheternas jobb är att hitta på dummheter.

tack!

men alltså är dom inte kloka nån av dom som bestämmer i erat land? hur fan kommer såna alltid till makten?

okunnigheten är så uppenbar så man blir frustrerad och desperat TROTs att det inte berör åland. Lider med er jägare som står försvarslösa mot dessa makthävderier.

Men Vem ska göra något, och hur ska det göras? hur få ihop tillräckligt med personer med pondus och talets gåva och få dom arma själarna på rätt spår igen?

efter detta skulle jag då inte hjälpa dom något mera i deras fåniga projekt.

sorry om man inte fattar va ja skriver. telen som vanligt och då blir det lite "lathetsformuleringar"

mvh!

Vi har inte hittat någon annan plats i samhället för intelligensreserven än som politiker, vi skulle ju kunna sätta dom som pundare och sätta pundarna som politiker iofs men jag är inte helt säker på att politikerna skulle klara av jobbet som pundare.

Publicerat

Även om jag inte jagar i mellersta Sverige så tycker man ju att beslutet är fel. Snacka om dundertabbe från NVV:s sida.:angry:

Är det någon idé att alla skickar mail till henne och be henne riva upp beslutet? Det är vä Susanne Löfgren som är ansvarig för den biten, eller hur?

susanna.lofgren@naturvardsverket.se

Publicerat

Höhö.. Dundertabbe. :D

Publicerat

:D

Publicerat
  • Författare

Japp kändes som en straffspark i skrevet! De bor för mycket okunnigt folk i den kunliga stadsdelen! Dock INTE ALLA MEN de verkar finnas vissa Rrovdjursälskare som måste ha dem kvar OCH som inte förstår ORDET VILTVÅRD! desutom måste djuren å rovdjuren harmonera med varann men nu håller de på å går åt skogen! har hittat den mesta av våran rådjurstam som kattmat! <_< Synd på okunskapen! -_-

Publicerat

Jag har varken problem på mina marker eller runtomkring men det är skrämmande att läsa om sådan idioti som drabbar alla er andra.

Jag lider med er för skitet lär väll komma hit snart med när det inte finns några djur kvar för dom att äta där dom är nu :(

Publicerat
:(
Publicerat

Klumpigt, Dunder klumpigt... ;)

Tur att Dunder kom med ett sånt här inlägg så man har något att le åt. För hela historien är ju annars jä-igt sorglig.

// Henrik

Publicerat

SJF har reagerat med och begär en omprövning.

Svensk jakt

Var det inte nån mer Lst som skulle överklaga, har för mig om att jag läset det men nånstans men hittar det inte nu.

Publicerat

Precis som Cristian skrev så har Lst värmkland lackat ur. Och rovdjursansvarige i värmland Lars Furuholm driver nog detta vidare ganska långt skulle jag tro...

Och tycker han är vettig och bra och har vuxit flera storlekar i mina ögon. För något år sedan så stod han inte så högt i kurs men de har ändrats radikalt vill jag påstå.

Han är en av dom som fattat hur de ligger till ut i skog och mark med rovdjuren.. All heder åt honom!!!

Publicerat

SJF har reagerat med och begär en omprövning.

Svensk jakt

Var det inte nån mer Lst som skulle överklaga, har för mig om att jag läset det men nånstans men hittar det inte nu.

Västmanland var det någon som sa skulle överklaga också. Hoppas fler länsstyrelser hänger på. Tror att NVV kan behöva en rejäl rensning på folk nu, dom börjar likna djurskyddsmyndigheten (som tack och lov inte existerar längre)

• 1 month later...
Publicerat

Vilka jobbar med rovdjursfrågor på länsstyrelser och Naturvårdsverket? Jo- de som är intresserade av rovdjur. Tror du att de skulle anställa en person som klart deklarerar att dennes personliga åsikt är att det finns för mycket rovdjur i landet?

Det kombinerat med på tok för mycket tolkningsutrymme i regeringens direktiv till Naturvårdsverket gör att sådant här kan hända.

Publicerat

Vi skall komma ihåg att inventeringen, som beställdes av av LST via jägarförbundet var bedrövligt jäkla sen då vi haft snö redan i 4 månader då. Tror alla fattade att inventeringen som gjordes veckan innan beslutet inte skulle hinna nå laga kraft.

Det är väl bara att fortsätta med detta. Låt årets inventering ligga till grund till nästa års jakt, där jag jagar kommer vi gynnas av detta då lostammen rimligen går bakåt i Uppland, finns ju inget kvar att äta. LST sa ju själva att avskjutningen borde varit 3ggr högre.