Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Import license för sverige?

Featured Replies

Publicerat

Fick detta mail då jag ställt frågan till Staterna om att importera en kolv till bössan:

We need two documents from you before we can submit for the required export license :

A) An Import License - ior proof none is needed - issued to you directly by your Sweden gov't

B) A Purchase Order, handwritten, dated & signed by you.

Behövs det en licens/godkännande från svenska staten? eller finns det något dokument som beskriver att det inte behövs?

//Viro

Publicerat

Om det inte är någon här som nappar och har koll så dra ett mail hit..

info@ornerkrans.se

Det är Filip Örnekrans adress, vapentekniker som frilansar åt Svensk Jakt. Surrat med honom tidigare om en ev vapenimport och såvitt jag fattade så hade han koll på hur det fungerade.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Om det inte är någon här som nappar och har koll så dra ett mail hit..

info@ornerkrans.se

Det är Filip Örnekrans adress, vapentekniker som frilansar åt Svensk Jakt. Surrat med honom tidigare om en ev vapenimport och såvitt jag fattade så hade han koll på hur det fungerade.

Mvh!

Tack! Dock är det endast kolv som jag tänkt importeram, inte ett färdigt vapen. Men det kanske ses som samma sak??

Publicerat

Nej det lär väl inte vara samma sak men jag gissar att Filip kan ha koll på kolveriet med..

Själv har jag inte en susning.

Mvh!

Publicerat

Jänkarna är väl lite stissiga sedan attacken, det går knappast att beställa något från USA nu mer. Ett kikarsikte kan användas mot amerikanare och då får det inte exporteras. De kanske skulle se över deras interna marknad istället :)

Publicerat

Jänkarna är väl lite stissiga sedan attacken, det går knappast att beställa något från USA nu mer. Ett kikarsikte kan användas mot amerikanare och då får det inte exporteras. De kanske skulle se över deras interna marknad istället :)

Ja, jösses vilket folk. Man kan ju även köra över en amris med en Ford men det skiter de i. För att inte tala om hammare, skruvdragare och läderskärp som i händerna på fel person kan vara direkt livsfarliga. Allt detta exporteras fortfarande helt utan kontroll. :lol:

Jag har mailat med både McMillan och Boyds Gunnstocks och de har inga problem att skicka stockar till mig. Att jag inte har fått iväg beställningen beror mest på skolan men till sommar så.....

Publicerat

Jag tycker vi ska sluta skicka Aimpointar till dem då! Tänk om de riktar det mot någon svensk terrorist som sitter och hejar på Tedenby i New Jersey Devils och dricker urvattnad amerikansk "Bud Lite"?

Publicerat

Handlade en kolv fron Boyds för någon månad sedan, och då behövdes inte några dokument eller dyligt. Levererades med USPA till gränsen därefter tog Posten vid. Fick betala tull/avgifter vid uthämtandet. Märkligt krav, men reglerna kanske ändrats vid årsskiftet i USA?

Publicerat

Handlade en kolv fron Boyds för någon månad sedan, och då behövdes inte några dokument eller dyligt. Levererades med USPA till gränsen därefter tog Posten vid. Fick betala tull/avgifter vid uthämtandet. Märkligt krav, men reglerna kanske ändrats vid årsskiftet i USA?

Jag tror inte de har ändrat regler. Det är bara ett sätt/svepskäl för en del förhandlare att slippa böket med att skicka utomlands. Tror inte att de behöver bry sig om vår lilla marknad så det är något man drar till med. Hat till och med fått det argumentet när jag velat köpa en pilbåge i USA. "Sorry, vi får inte skicka vapen utomlands !"

Publicerat

Viro.

Det du behöver är ett intyg med en stämpel från någon behörig myndigthet här hemma som intygar att gevärskolvar inte är licenspliktig del och inte omfattar någon svensk importlicens.

Eftersom jag tidigare brukade köpa alla mina kulor och hylsor från just USA, så har jag fått några sådana intyg utskrivana genom åren. Vad jag vet, så är det enbart din lokala handelskammare som kan utfärda sådana här intyg? Sist jag fick ett sådan här intyg utskrivet och stämplat, så gick det på ca 1000:-, har jag för mig! Så man får väl överväga om det är värt den här extra kostnade? Men har du väl detta intyg, så kan du ju köpa så många kolvar du vill från den här firman :) Men som sagt var, ska du bara köpa EN, så är det väl frågan om det är värt det? (Dom flesta kolvtillverkare i USA kräver ju inga sådana intyg...)

Publicerat

Jag tror inte de har ändrat regler. Det är bara ett sätt/svepskäl för en del förhandlare att slippa böket med att skicka utomlands. Tror inte att de behöver bry sig om vår lilla marknad så det är något man drar till med. Hat till och med fått det argumentet när jag velat köpa en pilbåge i USA. "Sorry, vi får inte skicka vapen utomlands !"

Tror du har rätt.

Kolv är inte en vapenfri på det sättet, shooters ridge säljer tex kolvar o vi har inga problem att ta in dem, även om vi inte gör det.. De har bara till marlin...

Leta upp en annan butik att ta det ifrån.

Publicerat
  • Författare

Mannl. tack för infon!

jag tror på som Mannl. och Racerback säger att jag får ta och leta efter en leverantör av kolvar som inte tar till sånna besvär för att skicka en pinne plast..

Får ta och surfa runt lite djupare efter vänsterkolvar till Savage bössor.. några förslag?

Publicerat

MPI Stocks i Portland har vänster stockar till dom flesta märken och modeller. Har förövrigt väldigt trevliga lättviktskolvar i glasfiber och grafit.