Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ändring i skåpet.

Featured Replies

Publicerat

Har ju en 1600 i 9,3x62 som jag aldrig använder. Vad ska jag plocka in i stället?

I övrigt finns i skåpet två hundförarbössor i 308 och 9,3. En hageltolva, en 22lr och mitt eftersöksbrytspett i 12/7x57r.

De som varit med ett tag vet ju att jag är en aning enkelspårig och skjuter nästan bara för hund. Har inte skjutit nån pürshbock sen 92. Åteljagar ju inte heller och skulle jag behöva skjuta nån gris i spannmålen på har jag annat sikte till 308an för det.

Så får vi höra nu vad jag behöver. :)

Publicerat

Jag är ju helt ny här, men en 6,5x55 är väl aldrig fel? Enligt rekommendationer är det den ultimata "allrounden"... (Jag litar 100% på den källan!)

Publicerat
  • Författare

Jag är ju helt ny här, men en 6,5x55 är väl aldrig fel? Enligt rekommendationer är det den ultimata "allrounden"... (Jag litar 100% på den källan!)

Min 308 fixar allt som en 6,5a skulle kunna göra. Är väl egentligen inte i behov av fler klass 1.

Publicerat

Varför ersätta? Kan ju hålla en öppen plats inför framtiden

Publicerat

I ditt fall Björn skulle jag helt klart rekommendera en TRG 42 eller liknande, du har ju inget att skjuta långt med :lol:

En ny pistol kanske med stooort magasin :ph34r:

Om vi ska hålla oss något så när på jorden så kan jag nog hålla med föregående talare.

Varför ersätta, det finns ju inget jätte måste att skåpet ska vara knö fullt.

Eller jo det finns en anledning, om våra kära styrande i landet kommer på att de ska minska garderoben så kan man ju troligen inte tvinga någon att sälja av vapen. Har man sex så har man :blink:

//

Publicerat

Man skulle ju kunna tänka sig en klen kaliber någonstans mellan 22lr och 308.

Förslagsvis 222 eller 22hornet om man tänker standardkalibrar.

Knappast något för hundjakten, men för räv och/eller skräpfågel, eller för all del matfågel, skulle det kunna komplettera din nuvarande garderob.

Publicerat
  • Författare

Är väl mest att jag retar mig på att bössan aldrig kommer ur skåpet. :wacko:

Just nu lutar det väl åt en kl3. Men eftersom jag helst även jagar räv med hund så blir den väl inte heller så mycket använd. Kunde väl tänka mig en cal 20 hagel. Men använder knappt en hagelbössan jag har.

Publicerat

vafffö ingen kombi/drilling till rävjakten ? då ligger mickel risigt till även utanför hagelpipan,,alt ett annat skjutbart villebråd uppenbarar sig på håll=)

Publicerat
  • Författare

vafffö ingen kombi/drilling till rävjakten ? då ligger mickel risigt till även utanför hagelpipan,,alt ett annat skjutbart villebråd uppenbarar sig på håll=)

Eftersöksbössan jag nämner ovan är en kombi i 12/7x57r. Tror jag skjutit 4 rådjur och en mård med den på 10 säsonger. Samt ett 10tal grisar.

Så någon mer sådan behöver jag inte heller.

Publicerat

En dubbelstudsar drilling är ett måste i varje hushåll..

Publicerat
  • Författare

En dubbelstudsar drilling är ett måste i varje hushåll..

Javisst men jag tänkte jag kunde låna din. :D

Har faktiskt funderat lite på en vanlig DS i 8x57r. Men kommit fram till att jag klarar mig bra med de kl 1 vapen jag har.

Publicerat

Javisst men jag tänkte jag kunde låna din. :D

Har faktiskt funderat lite på en vanlig DS i 8x57r. Men kommit fram till att jag klarar mig bra med de kl 1 vapen jag har.

Nä. jag har bara vanliga drilingar men hagel/hagel o kula.

Du ska givetvis ha kula/kula o en hagel.

De är förresten polarens valspråk , "en dubbelstuidsardrilling i varje hushåll.." fast han o sambon diskuterade det o inte faen vet jag va en husvagn har med saken o göra men de blev visst en sån istället...

En 22 hornet kanske? trevlig kalibern.

Själv Haft en 22 WM, rätt kul.

Publicerat
  • Författare

Nä. jag har bara vanliga drilingar men hagel/hagel o kula.

Du ska givetvis ha kula/kula o en hagel.

De är förresten polarens valspråk , "en dubbelstuidsardrilling i varje hushåll.." fast han o sambon diskuterade det o inte faen vet jag va en husvagn har med saken o göra men de blev visst en sån istället...

En 22 hornet kanske? trevlig kalibern.

Själv Haft en 22 WM, rätt kul.

Husvagn? Är dom romer? ;)

Är väl nån av dom kalibrarna det lutar åt just nu. Mest för att här kryllar av räv just nu.

Publicerat

Köp en grävlingskombi i 20/22wm. Dom är rätt fula men fungerar nog rätt bra att skjuta grävsvin i vägtrummor med hagel.

Publicerat
  • Författare

Köp en grävlingskombi i 20/22wm. Dom är rätt fula men fungerar nog rätt bra att skjuta grävsvin i vägtrummor med hagel.

Jo det kunde ju va något, så kanske även jag träffar nån grimbart. ;)

Men blir nog att släpa med en kl1 när man jagar grävling. Trollet skäller lika gärna gris på natten. :D