Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fårskinnsvantar?

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag slitit ut mina favorit handskar av fårskinn totalt.

Jag köpte dessa på en julmarknad för många år sedan.

Jag trodde inte att det skulle vara några problem att få tag i nya via internet.

Men jag hade väldigt fel för jag kan inte hitta några överhuvudtaget.

Så snälla är det någon som har ett bra tips på var jag kan hitta sådana så blir jag glad?

Mvh

Jocke

Publicerat

Har en bekant i Östersund som håller på att produktutvecla en slitstark vintervante i skinn. Tror hon tänkte ha get på utsidan och fårskinn invändigt. Kommer att bli ungefär som mina sälskinnsvantar men i annat material då:

P1010215.JPG

Och jag bävar för den dag då jag måste hitta ersättare till de vantarna. Bättre finns inte att få tag i. Får väl bli en tur till grönland kanske.

Publicerat
  • Författare

Har en bekant i Östersund som håller på att produktutvecla en slitstark vintervante i skinn.

Låter intressant. Pris?

Är egentligen ute efter en väldigt enkel vante av den typ jag har nu fast då utan dom extra hålen... och den ser ut så här:

post-3205-0-49969000-1298544474_thumb.jp

Publicerat

du fick någon slags kontaktuppgift via PM.

Jag tar och uppmärksammar henne på denna tråd så får vi se.

Publicerat

Är även jag intresserad utav skinnhandskarna.. Dock hade det varit full pott om hon eventuellt kunde använda sig utav bäver- eller rävskinn. Kanske till och med utav ett jämtländsk nyskjutet lodjur... ;)

Publicerat

Låter intressant. Pris?

Är egentligen ute efter en väldigt enkel vante av den typ jag har nu fast då utan dom extra hålen... och den ser ut så här:

Jag har sytt sådana, modellen kallas islandsvante. Skinnen jag använder är kromfria och istället vegetabiliskt beredda och får då en ljusgul köttsida. Därför har jag klätt mina vantar med vadmal. Det är väldigt praktiskt, de blir ännu varmare (omöjligt att frysa i dem) och mer slittåliga och dessutom stöter de bort fukt bättre. Jag har haft vadmalsvanten lös så att man kan ta av den och torka den efter att man varit ute.

När det gäller pris måste jag kolla på skinnen jag har tillgång till och se om man kan få ut ett par eller två par vantar på ett skinn, det avgör materialkostnaden lite. Men runt tusenlappen gissar jag på.

Ett annat alternativ till vante om du är ute mycket är en skalvante av skinn och en vanlig stickad innervante som du kan ta ur och torka.

Mvh Helena

Publicerat

Är även jag intresserad utav skinnhandskarna.. Dock hade det varit full pott om hon eventuellt kunde använda sig utav bäver- eller rävskinn. Kanske till och med utav ett jämtländsk nyskjutet lodjur... ;)

Jag syr även i bäver- och rävskinn men har då fått skinn av vantbeställaren. Har inte tillgång till dessa skinn själv förutom nåt bäverskinn som just nu ligger i frysen och väntar på att beredas. Anledningen till att jag i min hundförarmodell som jag just nu jobbar fram väljer att ha killingskinn (päls) och fårskinn (läder) är att båda dessa kan ses som restprodukter från annan verksamhet; getosttillverkning och fårköttsproduktion, och att de finns tillgängliga i mitt närområde.

Men om ni som jägare har egna skinn så kan jag sy vantar efter era egna önskemål!

/Helena

• 1 month later...
Publicerat

Jag syr även i bäver- och rävskinn men har då fått skinn av vantbeställaren. Har inte tillgång till dessa skinn själv förutom nåt bäverskinn som just nu ligger i frysen och väntar på att beredas. Anledningen till att jag i min hundförarmodell som jag just nu jobbar fram väljer att ha killingskinn (päls) och fårskinn (läder) är att båda dessa kan ses som restprodukter från annan verksamhet; getosttillverkning och fårköttsproduktion, och att de finns tillgängliga i mitt närområde.

Men om ni som jägare har egna skinn så kan jag sy vantar efter era egna önskemål!

/Helena

Halloj!

Har du möjligen nån hemsida eller så?