Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon med erfarenhet av Franchi Falconet?

Featured Replies

Publicerat

Hej! Jag fyller snart efterlängtade 18 och har tänkt skaffa mig en hagelbock för jakt, mestadels på skogsfågel, tjäder, orre och järpe. Jag letar efter en som ligger i prisklassen runt 10-12000:-. Har kikat lite på Franchi Falconet 20/76 men har ingen erfarenhet av fabrikatet och kan inte finna nån bra info om den. Finns det någon som har erfarenhet av vapnet?

Publicerat

Har ingen förstahandserfarenhet av Franchi Falconet men hade jag 12000 kronor och skulle köpa min första hagelbössa finns det bara ett val, begagnat!

Du får en mycket bra begagnad hagelbock för de pengarna och du får en tämligen billig sämre ny sådan för samma summa.

Det finns gott om Browning, Miroku, Beretta och liknande i bra skick för den summan.

Har du krav på kaliber 20 så krymper utbudet givetvis men bössorna finns.

Jag skall inte prata illa om en bössa jag aldrig har testat men en hagelbock för under 10000 som nypris kan inte vara bra helt enkelt!

Lite som kinesiska kikarsikten... Skitbilliga och total avsaknad av kvalitet :lol:

Du skall nog kunna få hjälp att hitta din drömbössa men satsa på begagnat!

Publicerat

Ett tips är att ta en snabb sökning på blocket tex och sök på beretta/browning så finns det riktigt bra begagnade hagelbössor till bra priser :D

mvh

Publicerat

jag har en Franchi Falconet 12/70 som jag köpte ny 1987. Är grymt nöjd med den. Den sparkar väl lite väl hårt om man stoppar i den tyngre laddningar än 36 gram, men med tanke på att den bara väger 2,7 kg, så är det väl helt ok.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren. :) Jag har allt kikat på blocket också efter någon begagnad bössa. Det kniviga med det är att för att köpa ett begagnat vapen måste man först få se på det och kolla så det inte finns några allvarliga defekter. Det kan ju röra sig om glapp, sprickor och rost mm. Vore ju en flopp om man köpte en sådan! :P Och att åka långt bara för att kolla på en bössa som inte duger känns inte så lockande. Sen vet jag heller inte hur det går till med frakten OM man nu skulle köpa en sådan? Går det bra att skicka?

Publicerat

Det är helt riktigt det du säger att det kan ju va nån skavank på bössan när man köper privat över nätet och inte kan åka 50 mil för att se på den innan man köper.

Din lokala jakt/vapenbutik kan ju ha ett bra utbud av bra vapen såsom nya som begagnade? men Tipset är att kolla efter begagnat kvalitets vapen.

För din budget får du en riktigt fin begagnad beretta/browning :)

mvh

Publicerat

Känn på alla vapen du kommer över och bilda en uppfattning om vad du i regel gillar. Leta sen bössa i butik och i närheten av din bostadsort så ska du nog finna vad du söker. Och vill du ha en bock så köp beg precis som det står ovan.

Publicerat

Jag har fått för mig att Franchi inte är det sämsta du kan köpa, men jag håller ändå med de andra. Satsa på begagnat. Kanske en browning 425 skulle smaka, eller ännu hellre en 325. För din budget får du en sån i kanonskick, och den skjuter du inte slut på. Det blir nog en del pengar över till övningsammunition till och med. Det finns dessutom massor av fina berettor och skb:s som du kan få för dina pengar. Ha inte för bråttom. Jag blev en gång erbjuden att köpa en ny Browning 325 för 8000Kr i en liten vapenbutik. Den var som sagt ny men hade stått i butiken i många år. Jag var rookie i hagelvärlden och köpte den inte, och jag drömmer fortfarande mardrömmar om det idiotiska beslutet. Dock visar det att det går att göra klipp om man har lite is i magen... Det är ju länge till jakten börjar så du har ju någon månad på dig att söka.

Publicerat

Hej! Jag fyller snart efterlängtade 18 och har tänkt skaffa mig en hagelbock för jakt, mestadels på skogsfågel, tjäder, orre och järpe. Jag letar efter en som ligger i prisklassen runt 10-12000:-. Har kikat lite på Franchi Falconet 20/76 men har ingen erfarenhet av fabrikatet och kan inte finna nån bra info om den. Finns det någon som har erfarenhet av vapnet?

Har en sen 80talet och det var mitt första vapen, fast en Brescia. Nu jagar jag inte mycket med hagel, och om jag skulle så tar jag min gammla Belgare ist. Har skränkt om Franchin till vänster, skjuter som en kråka med den trotts de. Ejektorn har pajat på överpipan och underpipan har fått en bula i godset 10cm från myningen då jag laddade lite tungt en gång, dom är väldigt tunna i godset och sparkar som fan, ger mig alltid huvudvärk efter en runda på trappen :angry: