Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Guest Fredrik. A

Hörselskydd

Recommended Posts

Guest Fredrik. A

Jag är på jakt efter ett par bra hörselskydd. Jag skulle vilja ha en rätt så slimmad modell, typ Peltor Soundtrap men utan elektronisk dämpning, det för att dom inte skall kosta skjortan. Dom skall även ha en bra färg som passar i skogen, ;)

Någon som har nått förslag ???

Alfie

Peltor har en slimmad model utan dämpning, ser ut som soundtrap men utan elektronik

Guest Fredrik. A
Peltor har en slimmad model utan dämpning, ser ut som soundtrap men utan elektronik

Tackar!

Hittade ett par nu som heter shotgunner, gissar att det är dom du menar. :)

Eller finns det skäl nog att köpa ett par elektroniskt dämpade ???

Alfie

Tycker jag, det gör att man kan ha dom på sig under jakten, vid tex sjöfågeljakt, vakjakt, osv, lite jobbigt är det att ha dom på huvet medans man går om kring tycker iaf jag, men det finns dom som gör det med........ när man smyger sista biten upp på ett ståndskall har man stor nytta av dom tex.

Dom kostar, men jag tycker att det är värt det, önskar man bättre  ljud så skall man söka kåpor med digital dämpning, Sordin, Peltor Com tac, mfl, men då stiger priset avsevärt, själv har jag ett par soundtrap och är nöjd med dom.

Guest Fredrik. A

Okej, roligt mad synpungter........gärna fler från andra om det finns.

Tror dock att det blir ett par vanliga nu till och börja med och ett par dämpade sen, men jag får se hur jag gör. :)

Joakim

En fråga i sammanhanget som vi bör fundera på är hur mycket vår hörsel är värd. Lägg ut en dryg tusenlapp och du har tex Peltor protac som gör att du hör samtidigt som du får ett bra skydd.

Guest Fredrik. A

Kikade på ett par dämpade ifrån peltor och enligt jägareförbundets tester så ger dom samma skydd som skumproppar, jag får då lite svårt att hitta en motivation för priset när man får ett bättre skydd för 200 spänn om man köper vanliga kåpor.

Alfie

Peltor COm tac används av försvarsmakten, de ger fullgott skydd.

Seger

Tackar!

Hittade ett par nu som heter shotgunner, gissar att det är dom du menar. :)

Eller finns det skäl nog att köpa ett par elektroniskt dämpade ???

Jag tycker du ska sattsa en extra slant direkt (om det är möjligt) och köpa dig ett par med elektronik.

Har själv Peltor Soundtrap och är mer än nöjd :)

Väldigt praktiska vid ex andjakt och kråka.

Det händer vid skymningsjakter på änder att jag hör fågeln innan jag ser den, på så sett är jag mer beredd innan skottet.

Tyvärr är jag en stor idiot som inte använder dessa vid rip och skogsfågeljakter.

Jag tycker inte om att ha dessa runt skallen när man går väldigt långa sträckor som det lätt blir.

Då har jag också en lättare hörselskada på båda öronen :(

Är huvudet dumt, får kroppen lida :(

Alfie

Tinitus på höger öra... :(

ozzy
Jag är på jakt efter ett par bra hörselskydd. Jag skulle vilja ha en rätt så slimmad modell, typ Peltor Soundtrap men utan elektronisk dämpning, det för att dom inte skall kosta skjortan. Dom skall även ha en bra färg som passar i skogen, ;)

Någon som har nått förslag ???

Varför i hela världen skulle du ha icke elektroniska hörselskydd på dig i skogen ?

Har själv både Sordin Pro och Peltor ComTac och framför allt vid vakjakt är dom en stor fördel, skall du köpa hörselskydd som du även skall använda vid jakt så skall du satsa pengarna som krävs för elektroniska, det ändå lite pengar för att spara din hörsel.

Både Sordin och Peltor har sina för och nackdelar, bästa microfonerna hittar du i Sordin Pro, men dom har störningsproblem med Zodiac Team radioapparater, Peltor har inga störningsproblem, men aningen sämre mirofoner.

Guest Jake

Peltor ComTac, och kommer alldrig att använda mig av något utan digital dämpning igen!

Hallen

Jag har oxå försvarsmaktens och de är kanon, mkt. bra under vak tex. då har man stor nytta av mikrofonerna som förstärker ljudet.

Perra

Jag har provat hörselskydd med elektronisk dämpning och funnit dem ganska värdelösa. Det är ju helt hopplöst att få någon vettig riktning på varifrån ljudet kommer samtidigt blir det ett ständigt oväsen när man går med dem. Visst man kan ju ta på dem när det hettar till men det fungerar inte i praktiken...

Hallen

Jag tycker nog att de har varit hjälp vid kråkvaken.

Perra

Klart att sitter man still hela tiden så går det väl bra!

Guest Daniel H

Jag har lösningen till dom som tycker att det är jobbigt att ha lurarna på huvudet.

Byt jobb till snickare och ha ett par lurar på huvudet 8h om dagen i 300 dagar per år. Har själv utprovat denna metod och kommit till den punkten att att skallbenet har börjat få en rund inbuktning på sidorna av pannan  ;D  Men å andra sidan märker jag alldrig av lurarna !

Nån jävla fördel ska de väl vara med att vara prackare !

Guest Fredrik. A
Jag har lösningen till dom som tycker att det är jobbigt att ha lurarna på huvudet.

Byt jobb till snickare och ha ett par lurar på huvudet 8h om dagen i 300 dagar per år. Har själv utprovat denna metod och kommit till den punkten att att skallbenet har börjat få en rund inbuktning på sidorna av pannan  ;D  Men å andra sidan märker jag alldrig av lurarna !

Nån jävla fördel ska de väl vara med att vara prackare !

Den metoden är bra, har absolut inge problem att använda kåpor längre 8)

ozzy

Klart att sitter man still hela tiden så går det väl bra!

Håller med... begriper inte dom som har på sig hörselskydd på all typ av jakt, men vid vak eller fågel från gömsle är det bra, skulle inte vilja vara utan i våra gåsgömslen då 3-4 gubbar brassar loss på en gång, men smygjakt i skogen så är det förkastligt...