Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Var kan man testa handkikare (utomhus)?

Featured Replies

Publicerat

Var kan man testa och jämföra handkikare utomhus i Stockholmsområdet? Att testa kikare inomhus ger ju inte speciellt mycket eftersom ljuset är annorlunda och du har inte möjlighet att testa på längre avstånd.

Är i begrepp att köpa en ny handkikare och vill kunna jämföra mellan olika fabrikat. Jag vet att man verkligen får vad man betalar för när det gäller optik men sedan finns det en grad av personligt tyckande också.

Eftersom jag inte har haft möjlighet att testa under lite mer verkliga förhållanden så vet jag inte per automatik vad just jag finner viktigast. Är det klarheten i färgerna, är det skärpan eller vad är det?

Mig veterligen så finns det ingen affär som lånar ut kikare för test, eller har jag fel?

Publicerat

ALLA butiker borde låta köparen gå ut på gatan och prova på lite avstånd, annars skulle jag vägra köpa av dem.

Publicerat

Var kan man testa och jämföra handkikare utomhus i Stockholmsområdet? Att testa kikare inomhus ger ju inte speciellt mycket eftersom ljuset är annorlunda och du har inte möjlighet att testa på längre avstånd.

Är i begrepp att köpa en ny handkikare och vill kunna jämföra mellan olika fabrikat. Jag vet att man verkligen får vad man betalar för när det gäller optik men sedan finns det en grad av personligt tyckande också.

Eftersom jag inte har haft möjlighet att testa under lite mer verkliga förhållanden så vet jag inte per automatik vad just jag finner viktigast. Är det klarheten i färgerna, är det skärpan eller vad är det?

Mig veterligen så finns det ingen affär som lånar ut kikare för test, eller har jag fel?

Vet inte om det går att fråga snällt... Om du är en seriös spekulant på någon av modellerna, så kanske du kan få låna.. Ingen aning om detta funkar. Men frågar du inte, så.... ;)

Du är inte en känd kund i någon av butikerna?

/Må

Publicerat

ALLA butiker borde låta köparen gå ut på gatan och prova på lite avstånd, annars skulle jag vägra köpa av dem.

+1

Publicerat
  • Författare

Provade med XXL i Bromma men där var det kalla handen. Ska prova på Walther Borg också så får vi se.

Man tycker ju att det skulle vara en självklarhet att de hade något provex för utlåning, det är ju ändå ett

antal sköna tusenlappar man betalar.

Publicerat

Kan ju vara just det...Ett antal tusenlappar i friska luften som ej är betalda :ph34r:

Men visst...Om man kanske kan lägga förslaget om en liten deposition och naturligtvis att de får behålla leg o dyl under tiden så borde det ju inte vara helt omöjligt att komma överens.

/M

Publicerat

Provade med XXL i Bromma men där var det kalla handen. Ska prova på Walther Borg också så får vi se.

Man tycker ju att det skulle vara en självklarhet att de hade något provex för utlåning, det är ju ändå ett

antal sköna tusenlappar man betalar.

När jag köpte min kikare så fick jag gå ut ur butiken och kolla runt och se på olika avstånd osv.. måste ju vara en självklarhet att man ska få testa kikaren lite. fast jag kan förstå att dom inte vill låna ut den bara så där utan nån säkerhet.

mvh

Publicerat
  • Författare

Kan ju vara just det...Ett antal tusenlappar i friska luften som ej är betalda :ph34r:

Men visst...Om man kanske kan lägga förslaget om en liten deposition och naturligtvis att de får behålla leg o dyl under tiden så borde det ju inte vara helt omöjligt att komma överens.

/M

Ja det är ju en självklarhet att lämna deposition och legitimation, jag kan lämna frun där till och med om det behövs.

Frågan är bara OM man skulle komma tillbaka då :lol: Då kanske man passar på att byta upp sig där oxå :P

tur att hon inte läser här he he

Publicerat

Om du är i krokarna av Varberg har Getterön ett bra sortiment som man kan få gå ut med och testa.

Annars är det ju Öland, Stenhusa bod.

Vet inget om 08- området, sorry....

/s

Publicerat
  • Författare

Om du är i krokarna av Varberg har Getterön ett bra sortiment som man kan få gå ut med och testa.

Annars är det ju Öland, Stenhusa bod.

Vet inget om 08- området, sorry....

/s

Öland skulle faktiskt kunna va ett alternativ, blir kanske en resa i den riktningen om inte allt för länge. Tack för tipset!!

Publicerat

Öland skulle faktiskt kunna va ett alternativ, blir kanske en resa i den riktningen om inte allt för länge. Tack för tipset!!

Stenhusabod är bra där har du möjlighet att prova det mesta av kikar väg.

Stockholm så ska du bege dig till Hornsgatan dom har ett bra sortiment köpte min Leica där.

Här kommer en webadress.

http://www.gofoto.se/

Lasse

Publicerat
  • Författare

Stenhusabod är bra där har du möjlighet att prova det mesta av kikar väg.

Stockholm så ska du bege dig till Hornsgatan dom har ett bra sortiment köpte min Leica där.

Här kommer en webadress.

http://www.gofoto.se/

Lasse

Kanon Lasse, där ska vi göra ett besök snarast, dom hade verkligen ett stort och bra utbud. Tror att jag stirrat mig lite blind på just jaktaffärer när det har gällt kikare och glömt bort fotobutikerna.

Publicerat

Kanon Lasse, där ska vi göra ett besök snarast, dom hade verkligen ett stort och bra utbud. Tror att jag stirrat mig lite blind på just jaktaffärer när det har gällt kikare och glömt bort fotobutikerna.

Prismässigt så ligger dom mycket bättre till än jaktbutikerna och är väldigt kunniga när det gäller optik.

Lasse