Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Idag märktes det att man äger vorsteh..

Featured Replies

Publicerat

Från att ha tränat mitt strävhår genom mestadels cykling, simmning och lössnöpulsning så har jag nu fått fingrarna ur och köpt skateskidor och dragutrustning. Dom två första gångerna var mest jobbigt då jag fick skrika på hunden som bara ville stanna och pinka. MEN, så idag... Polleten trillade ner och jäklar vad det gick. Hundrackaren drar som ett lok och jag, som inte är någon Hellner precis, gör allt för att hålla mig på benen. Jag försöker skata så gott det går men spåret var smalt och det blir mest stakning. Nu ligger jycken och sover skönhetssömn medan husse tar en rom och cola för att döva en begynnande träningsverk i axlarna.

Jag trodde inte det fanns så här mycket kraft i en, enligt rasstandarden för liten, vorsteh. Jag visste att han är stark och vältränad men så här???

Hur som helst, ni med fågelhundar.. Har ni snö, så skaffa er dragutrustning. Grym träning för både förare och hund men framförallt fruktansvärt roligt!

Publicerat

Har en vorsteh och draggrejor, men inga skate-lagg.. :( Blir inte riktigt samma med klassiska...

Sjukt sugen på att skaffa skejtskidor. Vad köpte du för grejor? Kostade?

mvh/Må

Publicerat
  • Författare

Har en vorsteh och draggrejor, men inga skate-lagg.. :( Blir inte riktigt samma med klassiska...

Sjukt sugen på att skaffa skejtskidor. Vad köpte du för grejor? Kostade?

mvh/Må

Jag köpte salomon equipe8 skateskidor, och pjäxorna var salomon active s skate. Även bindningar var salomon och sedan blev det swixstavar. Allt gick på 3200 (stavarna fick jag på köpet). Jag är riktigt nöjd med grejorna och tycker det var väl värt priset. Köpte på intersport.

Publicerat

Har kört mycket drag med min förra strävhåriga. Det är vansinnigt roligt och är den bästa träning som man kan ge hunden och få själv. Tyvärr så fungerar inte mitt knä för någonting och skidorna ligger stilla sedan flera år nu. Har en helt sjövild tik som älskar att jobba men kan bara bilrasta henne just nu. Njut av att kunna fräsa fram i 30km i timmen med hunden. Jag gråter inombords men kan inte göra något alls just nu.

Publicerat

Ja det är grymt kul men har bara klassika skidor. Jag ska ut idag är tanken

Publicerat

Köp skate det blir en annan dimension.Men åk några pass själv utan hund så du får koll på grejerna för det kommer gå fort med hund. Det finns en risk att man skrämmer livet ur hunden om man står på örorna och inte hinner haka lös jycken. Då kan det blir jobbigt att få dom att dra ordentligt för dom vill ha koll på dig och skidorna. Vill inte hunden dra försök att åka med en annan erfaren hund framför så ska ni få se.

Den bästa tiden kommer snart här uppe då man kan åka ut på skaren i skärgården och åka vart man vill. :wub:

Publicerat

Fick också tummen ur i år och köpte skejtpaket. Så jäkla roligt och riktigt bra träning! Har gått skejtkurs och börjar få lite koll, första gångerna satte jag hunden i nerförsbackarna och åkte ner själv först... :rolleyes: Om snön ligger blir det tävlingsdebut nästa helg...

Publicerat
  • Författare

Fick också tummen ur i år och köpte skejtpaket. Så jäkla roligt och riktigt bra träning! Har gått skejtkurs och börjar få lite koll, första gångerna satte jag hunden i nerförsbackarna och åkte ner själv först... :rolleyes: Om snön ligger blir det tävlingsdebut nästa helg...

Själv har jag kört vidare i nedförsbackarna men för säkerhetsskull tagit linan från kroken och bara hållit i handen. Då är det lättare att styra undan utan konsekvenser om hunden skulle få för sig att stanna i backen. Har dock inte hänt ännu.

Publicerat

Själv har jag kört vidare i nedförsbackarna men för säkerhetsskull tagit linan från kroken och bara hållit i handen. Då är det lättare att styra undan utan konsekvenser om hunden skulle få för sig att stanna i backen. Har dock inte hänt ännu.

Vänta tills det blir barmark och kitta mtb´n och kör på grusvägar och stigar riktigt roligt men kommandot sakta kan vara nyttigt att öva in.

Publicerat

Vad kör ni med för sele för hunden? Och hur är dom som draghund för exempelvis ett barn i pulka?

Publicerat

Då skulle ni testa med två korthår som drar.

Man är lycklig varje gång man kommer hem utan benbrott.

Herredjävlar vad det går :D

Skateskidor och styva pjäxor är ett måste, samt ett riktigt bälte och lina som är lätt att kroka lös när det börjar bli för läskigt. :blush:

Publicerat

Vad kör ni med för sele för hunden? Och hur är dom som draghund för exempelvis ett barn i pulka?

Jag använder Björkis. Funkar bra, även om jag inte är helt nöjd med mitt midjebälte, det åker upp ibland. Skulle vilja ha ett som sitter stabilare med fästremmar runt grenen och som fördelar trycket bättre.

Visst drar mina pulkor med barnen, fast det är när de får dra med fart som de kommer til sin rätt.

Publicerat

inledde morgonen med årets första rejjs! mjuka och tungåkta spår imorse hundarna trampade 1dm genom pisten. jag fick ont i halsen men körde väl en 6 km iaf...

värsta vurpan gjorde jag 2 år sedan...jag och hunden kom i svagt nedåtlut med skarp vänstersväng,,,när spåret delar sig på varsin sida om en grov tall.

vi tog givetvis oxo varsin sida av tallen och ett jäävla tvärstopp för oss båda=) tur var skadade sig ingen.

Publicerat

Ska man skriva om alla vurpor man gjort så blir det en roman lika tjock som bibeln. Bara tur att man har tänderna i behåll och inte går med huvet under armen. Det spelar inte så stor roll hur duktig man är när hunden gör en höger vänster om efter någon ekorre när man inte är beredd. Men det är så jäkla kul att bara höra sin egen andning och se träden flyga förbi runtomkring sig att det är värt risken. Lite lårkakor stukade tummar blåmärken och tiotalt meter exem från skarsnö får man tåla.

Publicerat
  • Författare

Jag har varit ute och kört idag igen. Föret var hemskt. Senaste dagarnas varma väder har gjort att spåret var fruktansvärt halt. Hunden kunde köra på som vanligt men det var omöjligt att skejta på ett vettigt sätt. Istället stakade jag bara samtidigt som jag försökte hålla mig på skidorna. Jag lyckades ta mig runt utan blåmärken och frakturer.

Det är roligt att se att hunden verkligen börjat uppskatta våra skidturer. När selen kommer på så blir han enormt taggad och fokuserad, och bryr sig varken om djur eller löptikslukt. Jäkligt trevligt faktiskt.

Publicerat

ahapp då blev det en dyr smäll...körde lite drag offpist i djupsnön och letade rävgryt idag...

vi hittade ett stort gryt vilket var possitivt men knäckte min skating skida=( ..svängde förbi teamsportia på hemvägen och där kostade det 3450kr,, då jag behöver nya pjäxor,bindninga och skidor då mina tydligen är för omoderna i dagsläget och inte passar ihop med desenaste=9

• 2 weeks later...
Publicerat

Har kört mycket drag med min förra strävhåriga. Det är vansinnigt roligt och är den bästa träning som man kan ge hunden och få själv. Tyvärr så fungerar inte mitt knä för någonting och skidorna ligger stilla sedan flera år nu. Har en helt sjövild tik som älskar att jobba men kan bara bilrasta henne just nu. Njut av att kunna fräsa fram i 30km i timmen med hunden. Jag gråter inombords men kan inte göra något alls just nu.

Ett tips är att skaffa en liten dragsläde, storlek som en spark. Det funkar med 2 hundar och även med en hund om föret är tillräckligt bra. Körde det men min Husky och det funkar klockrent. Byggde en egen av Ett par Fisher Crown, gamla turlagg som va uttjänta. Stommen blev ca 10m Panelribb och 42mm långa spånskruv, tog ca 1,5 timme att snickra ihop. Enkelt, billigt och snabbt...

Publicerat

Ja det verkar onekligen roligt att åka med hund.

Nästa vinter är nog min lilla Vorsteh redo för spåren iaf...(Längtar)

Mvh//Jonas

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

I helgen var nog sista turen bakom hunden för denna vår. På morgonen gick det bra att åka men när solen börjat värma så blev spåret direkt ganska mjukt och jag skulle bli förvånad om det håller nästa helg också. Samtidigt så är det fortfarande för mycket snö för att kunna gå i skogen eller efter oplogade skogsvägar, så det är en lite tråkig hundträningsperiod nu någon vecka. (vill inte cykla efter bilväg med min jycke, eftersom jag har långt gångna planer på att bli äldre än 31) Så nu är det mest promenader och löpning med massor av dressyrinslag samt apporteringsträning. Men om bara någon vecka så är det bart i skogen och då blir det spårträning, cykling och så småningom simmning.

Mycket skönt att vintern är slut..