Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varningsskylt om hund i huset....

Featured Replies

Publicerat

Vet inte om detta ämne hamnat i rätt arena, men provar ändå.

Har någon kläm på om man bör/måste ha en skylt på exv entredörr där det anges att det finns hund/hundar invändigt?

För rätt länge sen hade jag besök av en rådman, som observerade den handskrivana snygga lappen på dörrn som dottern tillverkat, med en text som löd ungefär att : "Släpp inte ut hunden".

Alla har vi ju våra yrkessjukdomar , även så denne rådman, som i all välvillighet upplyste att denna egentillverkade skylt var bra, men bara halvvägs bra , juridiskt sett.

Den upplysning jag fick, var att en varningsskylt är gul bakgrund, svart text , MED svart ram runt, i lagens ögon.

Nu har jag äntligen hittat en "godkänd" ( :unsure: ) skylt och dunkat fast denna på ytterdörrn.

post-3311-0-63099900-1298737251_thumb.jp

Om jag fattat domarn rätt, så har man inte skyltat på rätt sätt, en "olycka" inträffar, kan det stå en väldigt dyrt. Jag har däremot inte kollat med försäkringsbolagen om detta , vilket man ntrlv borde gjort :ph34r:

Vad har NI för synpunkter och erfarenheter av ovanstående ?

Med "olycka" menar jag : en inbrottstjuv ramlar över nån av hundarna, skadar sej, en objuden "nattarbetare" är för pundad att läsa rätt, och stövlar in,blir hårdhänt omhändertagen av nån/nåra hundar, en granne rusar över och vill bjuda över en på kaffe (utan att vänta på att husse öppnar först) och nån av jyckarna får för sej att hussen ska inte alls lämna huset...ni fattar ;)

Publicerat

Ehhh...

Vi har en skylt som säger "Det gör ont!" samt en go bild på Adolf in action sas. Fattar man inte det så får man väl skriva under åtalan med "jag är förståndshandikappad" eller nått. :mellow:

Oavsett vad så är det märkligt att en tjuv kan åberopa skadestånd etc. när han/hon gör inbrott hos en annan. :blink:

Jag gillar the american way - "Trespassers will be shot". ;) Sen om det är moraliskt eller ej... :rolleyes:

/Robban

Publicerat

Jag gillar the american way - "Trespassers will be shot". ;)

Eller " We don´t call 911"..

Publicerat

I Bosnien hade norrmännen en bra postinstruktion

Intruders må be skutt

Om de må springe igen e må be skutt igen.

Med risk för vissa språkliga fel så tror jag ändå ni förstår........

Lite off topic men rolig

Publicerat

Oavsett du har din hund inlåst i ett bankvalv gäller följande ; Du har fullständig skyldighet att ersätta skador din hund orsakar. Sjukt? Ja helt galet enligt mig :o

Publicerat

Oavsett du har din hund inlåst i ett bankvalv gäller följande ; Du har fullständig skyldighet att ersätta skador din hund orsakar. Sjukt? Ja helt galet enligt mig :o

Tyvärr är det ju så! Har nästan fått betala för tvätt av kläder på en hel familj som var här och kollade på valpar... Det är en helt annan story! Hade trots allt varnat dem för vad 8 glada springer spaniels kan orsaka bara efter att de sprungit en stund på lite fuktig gräsmatta. :D

Publicerat

En skylt är bra, men det hjälper tyvärr inte om du får oväntat besök och hunden försvarar sitt hem.

Hundägaren är alltid skyldig, samt att en inkräktare kanske inte förstår språket eller ens kan läsa.

Kan ju vara nån som behöver låna telefon, eller ett barn som gått vilse.

Syrran hade en kul skylt med tanke på hennes stora Irländska varghund.

En bild på hunden och texten: Jag springer till grinden på 1,2 sekunder, hur snabb är Du?...

Sedan att det är en av jordens snällaste hund behöver ju inte skyltas med.

Publicerat

En skylt är bra, men det hjälper tyvärr inte om du får oväntat besök och hunden försvarar sitt hem.

Hundägaren är alltid skyldig, samt att en inkräktare kanske inte förstår språket eller ens kan läsa.

Kan ju vara nån som behöver låna telefon, eller ett barn som gått vilse.

Syrran hade en kul skylt med tanke på hennes stora Irländska varghund.

En bild på hunden och texten: Jag springer till grinden på 1,2 sekunder, hur snabb är Du?...

Sedan att det är en av jordens snällaste hund behöver ju inte skyltas med.

Med risk för att få ännu en varning. Om dom inte förstår språket vad gör dom i detta landet då ? Barn som gått vilse ok , dyslektiker ok men....... resten då ?

Publicerat

Med risk för att få ännu en varning. Om dom inte förstår språket vad gör dom i detta landet då ? Barn som gått vilse ok , dyslektiker ok men....... resten då ?

Tja, jag har en del kollegor på jobbet som vi har plockat in från England, Frankrike och Japan bland annat och många av dem har inte hunnit lära sig tugget än...

Dock tror jag att en bild på en hund med en text under, oavsett språk, ger tillräckligt med information för att tala om vad som befinner sig bakom dörren.

Publicerat

Gillar farsans skylt vid torpet.

Har planerat att fylla i den för färgen börjar falna.

2 rejäla plankor där det är skivet med röd/orange sprayfärg som på grafittivis runnit lite.

Gubben va 87 när skylten kom dit.

Stopp !

Hunden bits!

Publicerat

på min skylt på dörren står det

BÖRSA E LADDDE

KNIVEN E SLIPE

HUNN E SINNU

FRUGAN E TOKU

VÄLKOMMEN IN

undrar varför jag alldrig får främmande?? :blush:

Publicerat
  • Författare

Många roliga svar :lol:

Herrn som tipsade om skyltningen, är domare. Inom rättsväsendet.

Han avrådde "gulliga" bilder och "omskrivande text" , alltså "här vaktar" , "mitt hem är min borg"....etc.

Klarspråk mao. Samma person resonerade aldrig i termen att det ska vara andra språk på skylten.

En polsk säljare av aluminiumtavlor kanske inte förstår svensk varningsskylts text kanske, men jag har bara nu gjort vad som svensk juridik fastslår.

29 spänn för skylten, kanske iaf sparar åtskilliga tusentals kronor O M det tråkiga inträffar, trots det ansvar som jag har som hundägare. Hamnar man inför skranket, brukar det hjälpa föga med egna tolkningar...och egna värderingar. Där läser man innantill ur skriften...

Publicerat

Min erfarenhet som mestadels handlar om militärt tränade hundar i konfrontation med människor eller mellan hundar och hundar är att sålänge man gör allt man kan för att förhindra olyckor så klarar man sig, har man tur och springer på vettigt folk då ett pucko fysiskt försöker korrigera en 60 kg hangarhund och blir huggen i handen så kan man också klara sig:p

Så stängd och låst dörr + varningsskylt så ska det nog till en dryg paragrafryttare inom rättsväsendet och en idiot som inte avskräcks av en varningsskylt.

Själv rengör jag bössan då inbrottstjuvarna jobbar, faktiskt båda gångerna dom har varit här nattetid har jag suttit och rengjort bössan för inte skulle jag bryta mot lagen och gå och hämta den då jag ser att det är ligister på gården.

Publicerat

Min erfarenhet som mestadels handlar om militärt tränade hundar i konfrontation med människor eller mellan hundar och hundar är att sålänge man gör allt man kan för att förhindra olyckor så klarar man sig, har man tur och springer på vettigt folk då ett pucko fysiskt försöker korrigera en 60 kg hangarhund och blir huggen i handen så kan man också klara sig:p

Så stängd och låst dörr + varningsskylt så ska det nog till en dryg paragrafryttare inom rättsväsendet och en idiot som inte avskräcks av en varningsskylt.

Själv rengör jag bössan då inbrottstjuvarna jobbar, faktiskt båda gångerna dom har varit här nattetid har jag suttit och rengjort bössan för inte skulle jag bryta mot lagen och gå och hämta den då jag ser att det är ligister på gården.

Ja, bor man in ett oroligt område så är ju helgnätter den absolut bästa tidpunkten att rengöra bössan.:)

Jag har inte själv någon skylt, men det skiter jag i. Om någon inbrottstjuv tar sig in hos mig så lär dom få ett välförtjänt vorstehhugg i medulla oblongata. Och jag kommer inte stressa med att ringa 112..

Publicerat

Ne då finns det ingen anledning att stressa till telefonen, det är nog t om så att du ska va försiktig då du går till telefonen så du inte sträcker dig mitt i allt.

Min nuvarande hund är så feg så hon skulle nog vara till föga nytta om det kom in en tjuv i huset, möjligen att hon skulle kunna kissa på hallmattan och lämna en fläck som dom kliver i då dom väl kommer in.

Publicerat

Har ingen varningskylt som varnar om hunden i huset men funderar allt att skaffa en. Kan det avskräcka nån med dåliga avsikter så är ju det värt det alla gånger.

En sån här skylt borde ju vara avskräckande: :P

42.jpg?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1241630469545

Publicerat

påminner om den teknade bilden

"Lay still and don't move, and a bear won't hurt you"

men jag lägger inte upp den här då den är relativt "grov" :ph34r::blush:

Andreas

Publicerat

När jag pluggade i Umeå hade jag en intressant skylt på dörren som jag köpt i en djuraffär. Den löd ungefär såhär:

"Innan du går in:

I denna fastighet finns X antal hundar. Skadorna de kan orsaka är vi ersättningsskyldiga för enligt lag. Vi står gärna för dessa kostnader om du kommer oinbjuden!

Naturligtvis är släkt & vänner välkomna!"

Grannarna strök väggarna i trapphuset när man kom med hunn. :rolleyes:

Publicerat

Jag har en sån här på dörren.

Håller oönskade borta ;)

post-348-0-84166200-1298801196_thumb.jpg

Publicerat

Min skylt ser ut så här. 4e495976-2415-feae.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

• 1 month later...
Publicerat

Får du den kommentaren ofta när du är i Afrika och jagar?

Publicerat

Jag har finnspetsar då behövs inga skyltar så länge besökaren inte är döv.... för dem hör allt och hörs alltid :P

Publicerat

Om hunden biter sig fast, vänta lugnt tills ägaren kommer.

Gå gärna in i hagen, baggen hjälper dig ut.

VARNING!!!

Den här skylten har vassa kanter.