Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

avståndsmätare

Featured Replies

Publicerat

Hej hopp ännu en jäkla fråga om dessa saker :lol:

min fråga lyder: vilken är mest prisvärd av dom som faktiskt funkar och är användarbara?

har testat bushnell modell billig o den funka bra till 200m sen va den svår som fan o optiken va värre än värst.

har även testat en Leicia ( rättsvarat? ) och den va ju brutal men lite för hög prisbild enligt plånboken som har andra utgifter nu oxå.

så något där mellan som faktiskt funkar utan stativ och perfekt väder och under 200m? vill ha en som iaf funkar till 700m och ska vara relativt lättanvänd och lättriktad.

och andra finesser som vinkelmätare o blablabla är jag inte i något behov av så sånt skippar jag gärna :)

ös på med förslag på prisvärda nu ni som har testat en del.

mvh//Marcus

Publicerat

nikon 550? 2990 spänn.

edit: inte testat!

Publicerat
  • Författare

om jag nu ska va så velig o skaffa mig en 455:a så kommer de inte bli köp på någon månad så ingen panik. nikon gör bra optik. vill dock gärna ha någon som testat oxå för går man på en nit för man köper en för "billig" som ändå kostar 3k så blir man ju bara sur och förlorar en del pengar på köpet när man ruttnat tillräckligt på den o köper en annan iaf :mellow:

känner mig sj allt för väl när det kommer till den biten

så vill inte bli missnöjd vid eventuellt köp men räknar inte heller med o få en med superoptik som mäter perfekt o enkelt på första försöket på 1500m heller så :)

utan en för lagom avstånd som är enkel o mäta med o som man vågar lita på :)

Publicerat

Vet ju inte alls hur det fungerar detdär... Men kan tänka mig att den vill ha en bestämd punkt som den ska räkna data på.. och när den punkten är 1500m bort och du håller mätaren i handen...

"Ska" dom kunna klara av det?

Lite samma princip som att det blir svårare att hitta rätt i en kamera där man zoomat in fullt, man märker av minsta beröring liksom...

(helt ute och cyklar)

Publicerat
  • Författare

1500m var extremt överdrivet för att få fram tanken i de inlägget ( den delen av inlägget ) såklart skakar man en del på det avståndet.

men som jag skriver tidigare så vill jag ha en som funkar bra/OK för lite längre skyttehåll.

annars kan man leka med exabits avståndsmätare som såklart är helt grym o extremt lättmätt med! men lite dyr för att de ska gå o slarva bort summan för sig sj och vara helt tillfreds med sig själv -_-

Publicerat

Jag har en Max-on avståndsmätare från Hylte.

Den fixar upp till 600 m i klart väder, men fungerar mindre bra i dimma/dis.

Jag är nöjd med den i allfall, den fyller mina behov. Men jag använder den mest till att ta ut max skjutavstånd och avstånds referenspunkter när jag kommer ut till ett pass.

Publicerat

Tjenare Marcus!

Sitter lite i samma båt själv.

Är ute efter en bra mätare upp till 4000kr. Tankarna har gått kring Nikon eller att spara ihop till en Leica 900 vilken ligger på i runda slängar 5500 - 6000kr. Ska man ha den modellen Rikard har så är det ju runt 7000kr och för de pengarna så har ju Zeiss nya lilla mätare kommit ut, tror att den står sig rätt bra mot Leica 1200:an.

Följer i vart fall tråden med stora ögon för att se om nåon hafft erfarenhet av främst Nikon mätarna.

MVH/Jocke

Publicerat

Det dyker upp beg Leica 900 rangemaster men även 1200:or av den gamla stilen samt även en del Swarre 8x30 på blocket och andra marknader,

slika tingestar är ooooooooooooooooooooooändligt mycket bättre än något annat,

min gamla 900, yard modellen mätte som bäst 1200 yards, dvs långt längre än som per spec, den var också otroligt pålitlig i övrigt.

Betala för nytt junk eller hitta en beg kvalitetspryl?

/Christian

Publicerat

Kräver man en mätare som fungerar ut till 700 meter tror jag det blir svårt att komma undan billigt

Finns väl några bushnell mätare som ska klara rätt långa avstånd annar är det nog Leica 1200/1600 som krävs för att kunna mäta ut till 700 i annat än helt optimala förutsättningar.

Sedan ska man fundera hur mätaren används själv behöver jag den mest på toppjakten där mäter man ofta trångt i gluggar mellan grenar då falerar många billiga mätare även dimma och snö sätter sämre mätare ur spel.

Som alltid är bästa köpet en begagnad kvalitets mätare annars går det faktiskt att köpa en Lecia 1600 till vettigt pris här

http://www.greatprice.se/

Publicerat

Har en Nikon 1200 avståndsmätare.

Mäter 900m i fint väder, lite mörk i optiken kan jag tycka, ganska likt leupoldmätarna om man jämför dom.

Duger till mig i alla fall.

Mvh magnus

Publicerat

Hej,

jag har eller har haft avståndsmätare från Leica, Bushnell och Nikon och rekommendationen måste bli att skaffa dig en Leica mätare! Förmodligen håller Zeiss och Swarovski lika hög kvalité men där saknar jag egen erfarenhet. Försök att hitta en begagnad äldre Leica om budgeten är lite skral istället för att köpa en "billigare" variant.

Henrik

Publicerat

jag har också ägt bushnell, nikon och leica. mitt tips är att köpa en leica dom är faktiskt billiga om man ser till vad man får.

Publicerat

Hade samma fundering som du har nu!

Klippte till på en beg leica och det ångrar jag inte ett dugg, valet var en ny halpissig eller en beg bra, underbar optik :D

Publicerat

Själv hittade jag en Leica 1600(ny) på blocket till bra pris. Kunde inte vara mera nöjd :wub: Har än så länge mät 1100 meter som längst i snöglopp :blink: Kvalitet är alltid kvalitet och även om man gråter just då så har man det hundrafalt igen senare och ofta hela livet ut.

Publicerat

Intresant tråd det här!

Vad kan man förväntas få ge för en avstånds mätare som klarar upp till 600m av god kvalite, begagnad?

Publicerat

Jag sålde nyligen min Leica LRF 800 för 2500 den blev såld direkt så antar att priset var rätt för köparen

Publicerat

Helt rätt pris för köparen intygas härmed :-).

Jag är helnöjd!

Publicerat

Och jag blev avundsjuk :( :( :blush: .

Finns det någon som har något liknande till salu??

Publicerat

En sak till som är bra med Leican, bortsett från att den mäter bra, är att den faktiskt går utmärkt att använda som en simplare modell av handkikare.

Det är klart att den inte kan ersätta en riktigt bra kikare av god kvalitet, men jag satt bland annat och studerade en älg på 500 meters håll idag och fascinerades över hur mycket detaljer som gick att se genom Leican.

Publicerat
  • Författare

inte skrivit här på ett tag men har gett upp tanken på en billigare avståndsmätare o kommer stenhårt leta efter en beg Leica av någon sort.

suck dessa prylar. gör en både glad o fattigare :D

Publicerat

Hej!

Jag säljer min Lecia Rangemaster 900, den är i bästa skick. Pris 3000 kr.

Mvh Sven