Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

222a som spontanskjuter...

Featured Replies

Publicerat

Behöver lite hjälp av er mer vetande igen!

Har en 222a av märket Winchester. Köptes begad på Kjells vapen i Götene sommaren 2009. Jag har skjutit max 100 skott med bössan pga brist på jakttillfällen/övningstillfällen...

Problemet:

Redan första gången jag prova den tyckte jag att den var lite "slö" från det att jag tryckte av tills skottet gick. Nu har det dessutom börjat bli RIKTIGT farligt...

Var ute i november och skulle skjuta mot en räv, resultatet blev ett "klick"... Säkrade, osäkrad, tryckte av igen = samma visa, klickade.

Nu började jag bli lite fundersam så jag drog bak slutstycket = PANG!! Kulan slog ner i marken framför mig (som tur är!!)

Provade sen bössan några smällar för att kolla vad det kunde vara. Samma problem uppstod inte men däremot så tog det säkert 0.5 sec från avtryck till smäll...(?)

I eftermiddags var jag ute å locka räv och dum som jag är tog jag med 222an...

2 rävar dyker upp samtidigt och jag trycker av mot den närmaste = inget händer... Minnet av det första missödet får mig att rikta bössan mot säkert kulfång och jag drar bak slutstycket = PANG!!

Provar igen med en helmantlad (tidigare ammo har varit av typ varmint). Trycker av mot säker kulfång, inget händer på typ 2 sec sen = PANG!!

Temperaturen låg kring nollan så kylan borde inte vara ett problem eller??

Vad kan det vara för fel?? Är ju fullständigt LIVSFARLIGT att skjuta med bössan!

Den var visserligen inte dyr (tror jag gav 3500:- för den begad) men skiten borde väl ändå vara testad när dom byte in den?

Är det värt att laga skiten eller ska jag lämna ett bidrag till första maj brasan?

Tacksam för svar! Moralpredikningar undanbedes... vet redan vilken IDIOT jag är...

//Patrik

Publicerat

Det är inte många, om ens någon, vapenhandlare som testar vapen som de tar in. (om de inte är svindyra!)

Testa att lämna tebax bössan. Laga den kommer troligen att kosta...

Avstå från den bössan tills den är lagad eller skrotad.

En .222 har tämligen lång räckvidd och kan ställa till med massor av obehag!

Publicerat

Testa att lämna tebax bössan. Laga den kommer troligen att kosta...

Avstå från den bössan tills den är lagad eller skrotad.

Instämmer!

Publicerat

Det absolut första du skall göra är att ta isär slutstycket. Med allra största sannolikhet är det helt fullt med skit och vapenfett. Rengör ordentligt och prova på ett säkert sätt. Om du inte känner dig säker på detta skall du lämna tillbaka bössan.

Publicerat

Tror du har ett redigt skitigt slutstycke. Vapenvård med typ 5-56 kanske av förre ägaren. I med lite olja där man kommer åt är ganska vanlig "vård" av slutstycken.

Publicerat

Bäst är att lämna den till en kunnig smed behöver inte vara något stort fel.

Ska du kolla den själv kan du testa med hylsor med enbart tändhatt och försöka se om slagstiftet hänger sig. Börja med en rejäl rengöring av slutstycke och trycke

Publicerat
  • Författare

Tacksam för snabba svar!

Har ju faktiskt inte gjort någon ordentlig rengöring sen jag köpte den bara "dagligvård"... Ska definitivt testa att göra en ordentlig rengöring.

Kommer inte röra vid den där bössan i jaktsammanhang innan jag vet att jag kan lita på den!

Ska rengöra ordentligt sen pröva under SÄKRA förhållanden. Hoppas det hjälper... Sen byter jag nog in skiten iaf, vi har ju inte direkt fått en bra start så att säga, man ska alltid avsluta ett förhållande innan nån blir sårad... (bokstavligt talat...)

En fråga på vissa utav svaren: Tror ni verkligen att jag kan lämna tillbaka bössan efter 1½ år??

Är inte dåligt missnöjd med den men blir jag behandlad på samma sätt som när jag köpte grejerna så lär han ju inte vara tillmötesgående...

/Patrik

Publicerat

Även jag skulle felsöka med början på slutstycket. Om inte annat så är det bara att lämna in till en smed och rådfråga honom.

Publicerat
  • Författare

Vapenvård med typ 5-56 kanske av förre ägaren. I med lite olja där man kommer åt är ganska vanlig "vård" av slutstycken.

Finns det folk som rengör med 5-56??! Låter inte sunt...

Inte ens jag är SÅ dum/snål...

/Patrik

Publicerat

Finns det folk som rengör med 5-56??! Låter inte sunt...

Inte ens jag är SÅ dum/snål...

/Patrik

Du, dom är inte ens nära att vara på vapenvårdens sämsta tredjedel...

Publicerat

Gissar att du varit i närstående stad å handlat.

Publicerat
  • Författare

Var hemma hos en arbetskamrat som är en hejar på vapen.

Vi skruvade isär bössan. Felet låg inte i slutstycket, däremot var det som om nån hade hällt en honung/sirapsblandning i avtryckar- och säkringsmekanismen...

Har nu skruvat isär, rengjort grundligt och oljat in allt och det känns redan MYCKET bättre. Ska försöka hinna iväg till banan och provskjuta i nästa vecka.

Återigen tack för all hjälp!

/Patrik

Publicerat

Var hemma hos en arbetskamrat som är en hejar på vapen.

Vi skruvade isär bössan. Felet låg inte i slutstycket, däremot var det som om nån hade hällt en honung/sirapsblandning i avtryckar- och säkringsmekanismen...

Har nu skruvat isär, rengjort grundligt och oljat in allt och det känns redan MYCKET bättre. Ska försöka hinna iväg till banan och provskjuta i nästa vecka.

Återigen tack för all hjälp!

/Patrik

Du får berätta för oss om resultatet efter rengörningen blev tillfredställande. Kan ju bli så att bössan trots er rostiga start blir en riktigt trevlig älskarinna i slutet. ;)

Publicerat

Skönt att höra att ni hittade felet.(Troligt vis) Det är inte första gången som gamal vapen olja eller stock olja har geggat i hopp det mekaniska.

Hoppas att det ordnar sig.

Publicerat

Ovanstående är faktiskt anledningen till att jag garanterat pillar isär en pang jag köpt eller avser att köpa i så små delar jag vågar,

att inte veta om jag har ett kletigt och skitigt trycke är obra.

Tycker att denna tråd är extremt informativ på det sättet, som andra skriver, hoppas att det blir idel kärlek framöver.

/Christian

Publicerat

Som Chris skrev...

En av mina bössor var fullsketen med kronans mög och då menar jag verkligen fullsketen. :o Detta är ett problem som inte görs så mycket åt tyvärr och att sen vapenhandlarna plockar in bössa efter bössa utan att ha någon som helst aning om i vilket skick dom är tycker jag är bedrövligt.

Jag personligen kollar alltid över en pang som trillar in, kanske ser jag inte allt men en snabb titt på trycke, lopp osv. tar inte mer än max fem minuter. Är det då något jag hakar upp mig på så kan man åtminstone meddela ägaren detta. -_-

/R