Publicerat Mars 1, 201115 yr Fundera på när plast spets kulan gör sig till nytta? Ser mer ut som övnings skott i mina ögon. Sen fundera jag på, När man jagar vill man inte ha en kula som går rakt igenom då, Tänkte mest på att det blir dubbla sår, och tiden på förblödning måste ju förkortas. Eller vill man ha en kula som stannar kvar i djur kroppen, Vill man ha olika om man är pass skytt eller om man går med hund, eftersöks jägare. Jag hade genom slag på rådjuret jag gjorde eftersök på,
Publicerat Mars 1, 201115 yr Hunter- ta en kula med plastspets, ta en tång och dra bort plasten. Bakom den hittar du en påtaglig hålspets för att kulan skall expandera. Plastspetsens funktion är att tillse att adekvat BC bibehålles samtidigt som man kan göra hålspetsen så stor som möjligt för önskad terminal effekt, något som annars skulle ha varit omöjligt då stor hålspets utesluter goda balistiska värden. En motfråga, varför spekulerar du om sådant du lätt kan läsa dig till om på nätet, exempel på kulor med plastspets som absolut inte är av övningskaraktär, V-max, Balistic tip, Accubond, Blitz king, Interbond, Sirocco, TTSX, Trophy Bonded Bear claw mfl. _____________________________________________________ Frågan om genomslag är önskvärt, eftersträvansvärt eller ett krav kan det gaggas om i all evighet, det är få kulor som inte tar sig igenom en rådjurskropp så det är ett dåligt exempel men ur ett generellt synsätt är det helt klart som så att olika skyttar/jägare har sin egen uppfattning om vad som är bäst, jag föredrar om djuret ligger på plats, då behöver jag inte fundera alls. Det finns eoner av skrivet material på nätet, på svenska eller engelska om vad som är bäst, vad som dödar snabbast och vilka kulor som är effektivast. Jag tycker att du skall forska i detta så att du kan skaffa dig ett underlag av fakta och uppfattningar så att du själv kan skapa dig en bild av vad du vill uppnå i valet av kula. /Christian
Publicerat Mars 1, 201115 yr Jag sköt ett rådjur i höstas med Nosler BST (plast spets) och det var långt ifrån någon övningskula. Bäst är väl egentligen ventilation rakt igenom djuret, men att kulan har tappat nästan all kraft och fart när det går ur kroppen så den är så "ofarlig" som möjlig efteråt. Helst skulle jag vilja att kulan satt i pälsen på andra sidan varje gång
Publicerat Mars 1, 201115 yr Bäst är väl egentligen ventilation rakt igenom djuret, men att kulan har tappat nästan all kraft och fart när det går ur kroppen så den är så "ofarlig" som möjlig efteråt.Helst skulle jag vilja att kulan satt i pälsen på andra sidan varje gång Jag skulle vilja att kulan "plopade" ur på utgångssidan och trillade i marken max 10 m bortom djuret, varje gång.
Publicerat Mars 1, 201115 yr Författare Hunter- ta en kula med plastspets, ta en tång och dra bort plasten. Bakom den hittar du en påtaglig hålspets för att kulan skall expandera. Plastspetsens funktion är att tillse att adekvat BC bibehålles samtidigt som man kan göra hålspetsen så stor som möjligt för önskad terminal effekt, något som annars skulle ha varit omöjligt då stor hålspets utesluter goda balistiska värden. En motfråga, varför spekulerar du om sådant du lätt kan läsa dig till om på nätet, exempel på kulor med plastspets som absolut inte är av övningskaraktär, V-max, Balistic tip, Accubond, Blitz king, Interbond, Sirocco, TTSX, Trophy Bonded Bear claw mfl. _____________________________________________________ Frågan om genomslag är önskvärt, eftersträvansvärt eller ett krav kan det gaggas om i all evighet, det är få kulor som inte tar sig igenom en rådjurskropp så det är ett dåligt exempel men ur ett generellt synsätt är det helt klart som så att olika skyttar/jägare har sin egen uppfattning om vad som är bäst, jag föredrar om djuret ligger på plats, då behöver jag inte fundera alls. Det finns eoner av skrivet material på nätet, på svenska eller engelska om vad som är bäst, vad som dödar snabbast och vilka kulor som är effektivast. Jag tycker att du skall forska i detta så att du kan skaffa dig ett underlag av fakta och uppfattningar så att du själv kan skapa dig en bild av vad du vill uppnå i valet av kula. /Christian Jag ville bara veta era syn punkter och ha eran kunskap av ämnet,
Publicerat Mars 1, 201115 yr "Ämnet" är jättestort och omfattar mer eller mindre hela terminalballistiken Men om vi börjar med plastspetsen så kan den sägas ha i vart fall tre olika funktioner. Precis som Christian påpekade så hjälper plastspetsen till att få en mer gynnsam ballistisk form på projektilen vilket i sin tur innebär att den helt enkelt färdas rakare på sin väg mot målet. Dessutom så underlättar plastspetsen kulans expansion när den väl träffar målet och som grädde på moset så klarar sig kulor med plastspets bättre från att deformeras när de befinner sig i vapnets magasin (jag tänker då såklart på rekylkrafterna). När det sedan gäller terminalballistiken och frågan om hur man tar viltet av daga så är ju grundprincipen att det finns två möjliga scenarior till hur viltet dör. Antingen genom en träff i det centrala nervsystemet, för dessa skott är kulans konstruktion av underordnad betydelse. Det andra alternativet är att genom ett blodtrycksfall förorsaka medvetslöshet följd av hjärndödhet hos djuret i fråga. Om blodstrycksfallet sker snabbt så dör således också djuret snabbare, i korthet kan man säga att ju större sårskada man tillfogar djuret desto snabbare avlider det. Givetvis spelar det också stor roll var sårskadan är belägen men en omfattande sårskada på lungor med ordentliga hål på både ingångs och utgångssidan leder till att viltet snabbt avlider. Frågan om genomskott eller inte är såklart större än så, det handlar bland annat också om säkerhet för hundar och andra jägare. Många hundförare vill i mesta möjliga mån minimera risken för genomskott. Samtidigt är det så att en kula som inte skulle ge genomskott på ett såpass litet vilt som rådjuret inte är ett lämpligt val på större vilt. med andra ord så spelar det roll vilken kula man använder men också var man placerar kulan i viltet, vilken vinkel viltet har i skottögonblicket, vilken typ av vilt det är man skjuter på, vilken hastighet kulan har när den träffar viltet etc... Henrik
Publicerat Mars 1, 201115 yr jag vill att kulan ska gå genom djuret jag skjuter för att det blodar ur djuret bättre mindre blod i skottskadorna och samtidigt har det sett ut som att djuren har gått kortare sträckor med genomslag.
Publicerat Mars 1, 201115 yr Som sagt, alla som jagar har en egen uppfattning om genomskott, skottverkan och skottplacering, det bästa därvid är att alla enbart ansvarar för sina egna skott, märke/modell/avsedd verkan/placering och resultat. Det lilla jag sköt förra året hade nog en samlad flyktsträcka på under 1 meter, ok, jag skall nog begränsa det till att avse saker som sköts med kula och som har fyra ben. /Christian