Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

4 av 8 vildsvinsfällor godkända med mod.

Featured Replies

Publicerat

Som sagt,

1 av de 8 testade fick godkänt i nuvarande utförande,

3 av de 8 fick godkänt om de ändras enligt NVV's föreskrifter,

4 av 8 fick ej godkänt.

PSE - Stresshormonet, fanns i alla de fångade grisarna, men inte i de kontrollgrisar som hade skjutits vid vanlig jakt.

http://www.dagensjakt.se/ut/11234/

Detta innebär att om inte remissen ändras så kommer de Sinkaburumfällor som finns ute i dag inte att vara godkända. Men sverige är som sverige är...undantag kommer säkert att göras på dessa fällor.

Personligen så tycker jag att jägare inte använder fälla till högvilt, det finns faktiskt inte tillräckligt nedvärderande ord för att beskriva denna företeelse, men det är iallfall inte jakt.

Publicerat
  • Författare

Hmm :mellow:

Är det ingen här som bryr sig om fallans vara eller inte vara?

Jag är van vid att det nästan blir krig när fällan kommer på tal.

Publicerat

De är inte godkända ännu av NVV, vilket framgår av artikeln. Detta är SVA's åsikt som testat dem åt NVV som nu skall fatta beslut.

Publicerat

intressant, om man ska ha gris i hägn? eller?

Jag har sett ett sommarstuge område som verkligen behöver fällor!

Publicerat

Hmm :mellow:

Är det ingen här som bryr sig om fallans vara eller inte vara?

Jag är van vid att det nästan blir krig när fällan kommer på tal.

Jag är också skeptisk till användande av grisfälla. Med undantag för samhällen och andra ställen där det kan vara obra att skjuta.

//Mekus

Publicerat
  • Författare

Jag ska inte sticka under stolen med att jag är vildsvinsfällhatare nr 1.

I normalfallet så gör för det första fällan inte någon nytta, 1-2 tagna grisar om året i fälla har ingen effekt på beståndet av gris, det har ingen skrämseleffekt på övriga grisar och dessutom så tycker jag att det är rent djurplågeri att hålla ett flockdjur i fångenskap den tid det tar innan fällan blir kontrollerad. Stresshormonerna i köttet är en nackdel, viltslakterierna i skåne vägrar hantera detta kött, du kan inte ens ge det till dom. Grisen är ett intelligent flockdjur, om flocken fungerar normalt så har den en ledarsugga...hon bestämmer prexis allt i gruppen.

Hon bestämmer vilka av hennes avkommor som ska bli betäckta, hon bestämmer var de ska äta och sova...hur tror ni denna grupp fungerar om ledarsuggan skjuts bort från sin grupp, (för ni tror väl inte att en fångad gris släpps ut från en fälla om det nu skulle vara fel gris?) Grisen fungerar precis som elefanten vad gäller gruppen med en matriark som bestämmer.

Jag har en jaktgranne med en fälla, den står 1 km ut i skogen vid ett skifte...för ca 6 månader sedan satt det 3 st randiga grisar i fällan, bonden krävde att de sköts....skadedjur..slutade med att 3 st 8 kg's grisar slängdes i ett dike några meter från fällan, hur många sådana fall tror ni att det är? Eller spenadragna grisar som skjuts i fälla? Den som har fällan bryr sig inte om vad som sitter i den, bara det skjuts.

Jag säger inte att fällan ska förbjudas. Den kan mycket väl användas i som ovan, sommarstugeområden eller andra platser där det är direkt olämpligt att jaga gris med kulvapen, men då tycker jag att det ska vara typ "kommunjägare" som har tillstånd och till uppdrag att sköta denna del av den sanitära olägenhet...kanske man kan kalla det, inte gemene jägare eller villaägare som tror att de gör en välgärning.

Ska man sen räkna upp alla misskötta fällor, (en del råkar ju faktiskt kolla sina som de skall), som tar en massa felfångster, ett par hundar har väl redan hittats i fälla, ett antal döda grisar och grävlingar har hittats...

Man kan verkligen undra var moralen och etiken tog vägen...

Jag fick lära mig i jägarexamen att det vilda inte skall plågas/stressas mer än absolut nödvändigt. Det vildas fysiska och psykiska skall komma i första hand...hur FN kan de säga att det är ok med vildsvinsfälla?

Kanske skulle börja rita på en slagfälla för älg...gillra den med en höbale och lite äppel...orkar ju inte jaga älg, men vill gärna ha det i frysen...och oskadad skog.

Ärligt talat så tycker jag att det är dags att jägarorganisationerna gick ihop i en kamp mot detta humbug, innan vi alla blir kallade djurplågare och får ta stryk i mer än detta ämne. Ut i media, lasta ut de fakta som finns....ni vet djurtransporter är styrda av lag att de inte får vara i mer än en viss tid, men ett vildsvin får sitta i en fälla i 23 timmar och 59 minuter innan det är olagligt.

Publicerat

utan att förstöra trådens stämning, grisarna klarar av fällorna helt utmärkt.jag har inte upplevt dom som stressade, dom få jag har sett.

Det etiska för mig, handlar mer om att fällorna ska vitjas i tid.

I bebyggda områden, är fällan ett mkt bra alternativ.

Även om det stora problemet i dessa fall ofta skulle lösa sig smidigt, om intilliggande områden ökade sin av skjutning... ossv...

kort sakgt, fälla är ett alternativ.

Publicerat

Problemet är inte själva redskapet, utan mer vilka de är som brukar dem. Gäller alltså samma sak med vapen, där det finns skitstövlar som aldrig bryr sig om vad de skjuter på...

Angående fällorna bör de inte sitta mitt ute i skogen där grisarna absolut inte gör någon skada. Egentligen behövs de inte heller där viktiga grödor odlas!

Det finns jägare som är marklösa som skulle göra allt för lite vildsvinsjakt... Problemet är bara bönderna som vägrar släppa in dem. Men gnälla, utan någon handlingsplan går alldeles utmärkt!

Som jag ser det borde bara fällorna vara tillåtna där jakten är mer eller mindre omöjlig, typ vid sommarstugor, eller där folk kan vistas under hela dygnet - rekreationsområden etc.

Publicerat

Jag ser lite annorlunda på det hela.

Om man ser det ur rent principiella perspektiv har jag absolut inte något emot om folk vill fånga grisar eller rådjur i fällor. (Ja det finns redan en godkännd rådjursfälla) Ser absolut inte något nedvärderande i detta.

Men nu var det ju det där med stresshormonerna. Vad jag förstår så var det ju ganska höga värden i flera av fällorna.

För mig är det ett tydligt bevis för att de inte bör godkännas. Får man bort dessa hormoner med de föreslagna modifieringarna? Jag vet inte, Har inte läst på tillräckligt. Men för mig är det detta som bör styra.

MVH // Henrik

Publicerat

Risken med vildsvinsfällor är att de används i fel syfte. Vet de facto att det förekommer för att dryga ut "inkomsten".

Det känns semi-seriöst, ej etiskt och kan inte kallas jägarmässigt för fem öre. Det är min mening, andra får ha sin men man ska nog bra rannsaka orsaken till sitt ställningstagande.

Publicerat

Då kan man börja undra när nästa fälla för övrigt klövvilt kommer... :huh:

Publicerat

Flockdjur är inte riktigt lämpliga att jaga med fällor tycker jag. Rådjursfällorna är det väl främst grimsö som använder vid märkning av djur och då med fördelen att slippa söva dom.

Att man inte ska jaga flockdjur i fälla är ju just för att man under all jakt på flockdjur ska undvika att störa ordningen i flocken, även om ledarsuggan släpps ut så har den ju varit ifrån flocken ett tag och jag skulle tro att man riskerar att störa flockens ordning. Att köttet smakar skit och därför kastas gör ju inte saken bättre, felfångst får man alltid räkna med i fällor, det har vi ju i t ex räv och minkfällor också. Rent logiskt känns det också som att risken att någon gris kommer i vägen för luckan är rätt stor, dom går ju liksom i grupper som ibland är rätt täta.

Publicerat

Risken med vildsvinsfällor är att de används i fel syfte. Vet de facto att det förekommer för att dryga ut "inkomsten".

Det känns semi-seriöst, ej etiskt och kan inte kallas jägarmässigt för fem öre. Det är min mening, andra får ha sin men man ska nog bra rannsaka orsaken till sitt ställningstagande.

Det är ungefär samma sak som det urskiljningslösa skyttet av älgkalv under älgens vandringar...

Det är inte fällans fel att dom kan användas felaktigt. Ska vi förbjuda bilar för att en del idioter använder dom vid bankrån eller tjuvskjuter vilt från bilfönstret?

Publicerat

Fällor får aldrig bli ett förvaltningsverktyg, dock har jag insett att behovet finns för vissa specifika områden.

Utgår ifrån att det kommer att krävas behovsprövning av exempelvis länsstyrelse.