Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spårträning

Featured Replies

Publicerat

Visste inte riktigt var det här skulle postas så det hamnar här.

Var idag ute och drog ett litet släpspår med vildsvinsklöv åt min Kopov för att träna lite. Spåret gick i medvind på gammal snö med korsningar av allt från hare, räv och rå. Fick dock starta på spåret förtidigt (30 min) pga tidsnöd.

Rastade hunden en 20min i koppel innan jag bytte till spårhalsband och lina och började. Det gick, som jag misstänkt med tanke på den korta liggtiden i ganska bra fart. Efter halva spåret tyckte jag dock att nosen låg mer i mina gamla fotspår än i släpspåret. Jag avbröt och visade på hunden i "rätt löpa" men tyckte ändå att han gick i mina spår resten av sträckan.

Nu funderar jag på om hunden spårar mig eller grisklöven? Visst är det kul att nå målet men jag tappar präglingssyftet om det är mig han spårar, även om jag kan spara en del jobb när jag lägger nästa spår...

En tanke som slog mig, kanske för att trösta mig själv lite, är att mina spår utgör en visuell del, klövsläpet syns inte speciellt mycket och eftersom spåret var så nytt så är kanske doftgatan bred nog ändå?

Hur jobbar ni som är lite mer rutinerade spårläggare? Jag vill såklart ha så bra resultat som möjligt med min träning.

Jag tar tacksamt emot tips från duktiga hundtränare och teorier från förståsigpåare.

Publicerat

Låt andra lägga spåret åt dig, ju fler figuranter du har tillgång till ju bättre är det, hunden kommer fatta den gemensamma nämnaren, prägling på viss doft gör du i krukor inte i spåret!

Publicerat
  • Författare

Låt andra lägga spåret åt dig, ju fler figuranter du har tillgång till ju bättre är det, hunden kommer fatta den gemensamma nämnaren, prägling på viss doft gör du i krukor inte i spåret!

Ja det var den åtgärden jag tänkte prova härnäst.

Krukmakar vid sidan om, men har precis kommit igång med den delen.

Publicerat

Ja det var den åtgärden jag tänkte prova härnäst.

Krukmakar vid sidan om, men har precis kommit igång med den delen.

Ta en sak i taget, jag skulle fokusera på krukorna och sen fokusera på spåret!

Ska hunden gå på endast vildsvin?

Publicerat
  • Författare

Ta en sak i taget, jag skulle fokusera på krukorna och sen fokusera på spåret!

Ska hunden gå på endast vildsvin?

Nej jag har för avsikt att jaga hejvilt med den rackaren, undantaget rådjur/hjort då.

Min ursprungsidé har varit att skaffa en hund att jaga gris och älg med, men som jag kan släppa efter räv och/eller hare för att öka på jakttillfällena. Jag bor ju där jag bor för närvarande (Gotland) och då jag jobbar skift blir det en del dagar då jag har tid att släppa men inte hinner över till grismark. Jag kanske är fel ute, men jag inbillar mig att all jaktträning är positiv. Självklart vill jag att hunden prioriterar gris men jag tror nog att med lite träning så kan det nog bli så. Även om gris är krävande så tror jag att det är ganska kul för en hund som har det i sig.

Publicerat

Jag har alldrig lagt spår i snö.

Ska man göra det så bör det va helt nerlusat med andra spår.

Annars är risken mycket stor att hunden använder ögonen istället för näsan.

Problemet med att hunden spårar spårläggaren kommer vi inte ifrån.

Vi kan som sagt byta spårläggare.

Vi kan använda spårläggarskor med det kommer ändå lukta spårläggare...

Man kan ta ett kastspå o kasta med en tyngd över en öppen yta.

Går runt och knyta fast klöven där tyngden är och sen tillbaka och veva hem klöven.

Då har vi ett spår som inte innehåller spåläggardoft annat än det som fastna på själva klöven.

Tyvärr blir det ju inte så långa spår..

Men hunden nyttjar många dofter för att ta sig fram i spåret, Klöven, spårläggaren, blod, uppriven markföna, krossad vegitation osv, osv.

Men ju längre tid spåret ligger desto mer utvädrat blir det och det flyktigaste är spårläggarens doft, sen köven o sist blodet som doftar längst och mer efter några timmar om väderleken gör att det tex surna.

Jag är iofs lite tveksam til att klövdoft ligger kvar längre än spårläggarens som det står i lite utbildningsmaterial jag har.. men jag antar att det kan sippra lite vätska, hår eller annat från klöven som kan ligga kvar.

Dock är jag helt säker på att bloddoft ligger kvar längst.

MItt huvud tipps..

Gå inga spår som inte är minst 3-4 timmar gamla.

Fixar de flesta hundar direkt, öka sen liggtiden för vart spår ni går.

Publicerat
  • Författare

Nej det är helt klart inte helt lätt det här med spår men jag suger åt mig av det ni säger.

En idé kan kanske vara att jag koncentrerar mig på krukträning medan snötäcket ligger kvar och sedan lägger spår när det blir barmark.

Jag har också svårt att tro att klövdoften ligger kvar längre än min egen, speciellt på det här föret där jag trampar igenom 1-2 dm snö i varje steg.

Jag har inte använt blod i mina spår ännu men tänkte börja med det så smått. Med blod i spåret kommer jag definitivt att öka på liggtiden rejält.

Jag är medveten om att dagens träning inte var optimal men något måste man hitta på, och jag tänker att det borde vara bättre än inget.

Publicerat

Kom på en övning från bruks.. typ sökruta..

Ta en yta som kan passa.

Trampa runt där överallt som en tok.

Gärna fler gubbs/gummor.

Dra sen spåret med klövern med vind i det nertrampade området.

Då borde hunden enbart försöka följa klöven.

Vet inte om det funkar men det kunde va intressant o prova.

Publicerat
  • Författare

Kom på en övning från bruks.. typ sökruta..

Ta en yta som kan passa.

Trampa runt där överallt som en tok.

Gärna fler gubbs/gummor.

Dra sen spåret med klövern med vind i det nertrampade området.

Då borde hunden enbart försöka följa klöven.

Vet inte om det funkar men det kunde va intressant o prova.

Jo det borde funka, men jag vill ju åt längden. Får väl dra spåret över shoppinggatan i stan kanske?

Tror att problemet idag var att han använde ögonen lite väl mycket, men jag ska ändra förutsättningarna för att se till att det inte fuskas nästa gång.

Hittade Pertans tråd om spårträning och har läst på lite där också. Kul att det finns folk som kan och tar sig tid att dela med sig. Att man ska träna kan alla säga men jag vill veta hur och varför. Tycker mig ha hunnit räta ut lite frågetecken ikväll, på arbetstid dessutom...