Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ska man försöka byta ammon?

Featured Replies

Publicerat

Köpte ammo för första gången till 308:an igår för att skjuta in bössa och sikte.

Fanns ju en uppsjö av ammo men handlarn tyckte en ask med 50 bulor för 360 spänn

var mest prisvärd så den blev det, sedan hem och snackade med en kollega som

frågade vad jag köpt, Sellier & Bellot var det...

Han sa att han haft såna jäkla problem med dem och att det var urkass kvalitet

och att jag ska byta genast!!

:o

Är det sån skillnad på ammo, ska man försöka byta en öppnad förpackning utan att ens

ha testat dem?

Han menade på att dem kärvade en hel del och att inskjutningen av kikaren skulle bli

bra mycket jobbigare än om jag valt Normas jaktmatch t.ex...

Har ju ingen egen erfarenhet och bara kollegans råd att gå på, vad råder ni?

Publicerat

Jag har skjutit en hel del S&B i gevär, hagelgevär och pistol utan några direkta problem alls.

S&B har varit ammunitionsvalet på flera klubbar jag varit på, den uppfattningen jag har är väl att de är helt ok och prisvärda.

Det viktiga i sig är väl att om du skjuter in bössan för jakt, då använder samma ammunition som du tänker jaga med.

I övrigt funkar S&B alldeles utmärkt till älgbanan och liknande.

Publicerat

Sellier & Bellot är en av världens största tillverkare av ammunition fungerar den bra i ditt vapen så använd den.

Fungerar den inte så bra skjut upp den på bana & byt sedan.

//Lasse D.

Publicerat

Swecul- S&B har tillverkat en hel del suspekt övningsammo,

med suspekt avser jag irrationella tryck, höga som låga, dåliga hylsor som spricker eller går av, samt kulor som varierar i storlek,

detta då till kulvapen och främst "älgbanan",

den sortens ammo skulle inte jag använda mig av.

Förresten en notis därvid då Sverige inte har CIP eller SAAMI krav på ammo är det min ringa uppfattning att vi får den verkliga "skiten" det som inte klarar QC i fabrik och som tillverkas generellt.

S&B tillverkar dock bra och vettig jaktammo i en rak kalibrar för kula, de tillverkar ok ammo för pistoler och revolvrar samt en del hagelammo som är rakt av bra,

fabrikatet är således inte rakt igenom dåligt men det har klara tveksamheter.

På frågan om du skall gå tillbaka med ammon för att byta, det valet är ditt, jag har sådana kalibrar idag och haft en längre tid att jag inte har behövt S&B ammo och på älgbanan skulle jag inte skjuta med den i något av mina vapen samt om möjligt betala för Norma eller annan motsvarande kaliber, då jag skjuter som mest 20 skott på älgbanan om året,

hatar älgbanan, älskar att träningsskjuta.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Ok, tanken var ju att breaka in pipan och ställa kikarsiktet så den här ammon

var ju inte tänkt för jakt iaf.

Men då kör jag nog på som jag tänkt så får det väl bli nån form av grovinställning

av kikarsiktet och sedan fin inställning med norma jaktmatch då ( om den funkar bättre)

Och sedan ny inskjutning med jaktammo när det väl blir dags! :)

Publicerat

Ska du ha det till övningsskytte funkar ju S&B.

Har självt använt dem till 308 och sköt mkt bra med dessa. Den samsköt bra med oryxen men självklart ska man skjuta in med den jaktammo man ska jaga med, kontrollskjuter dessutom vid kall årstid och varm årstid.

Ska du bara ut på banan känns det overkill att ställa in med S&B och sen "finjustera" med jaktmatch. Tror ej du når ett förbättrat resultat om du nu inte ska vara petig och montera bössan.

Målet är väl ändå att du ska ha en bra träffbild och öva?

Mvh

Publicerat

På älgbanan kan den funka men det är väldigt olika från vapen till vapen.

Tex fick hem min nya 8x57a och skulle skjuta in den med SoB. spridningen var ingefär 25cm på 100m och jag fick inte ihop träffbilderna.

Ledsnade ur och stoppade i 4st norma blyspets och fick en träffbild på ca 3cm på 100m

Visserligen inte där jag vill ha den, men jag kan åtminståne konstatera att bössan inte kan skjuta SoB ammo.

Publicerat
  • Författare

jaha, näe jag fick bara för mig att det endast skulle vara möjligt med en grovinställning med S&B pga ojämn kvalité så

det var därför jag trodde jag var tvungen att finjustera med bättre ammo sen.

men det behövs alltså inte?

Publicerat

Tro är att icke veta!

Ut och skjut för tusan!

Erfarenhterna här på forat kommer ju från skjutbanor och skogen. Inget är ju påhittat bakom en lapptopp.

Skjut, utvärdera resultatet så får du ju egen erfarenhet.

Har du funderingar efter det så finns här kompetens på forat all fixa problemen.

lycka till! och väntar med spänning på resultatet..

Mvh magnus