Publicerat Mars 2, 201115 yr Allt som oftast klickar andra skottet i min Husqvarna 300, det spelar ingen roll om jag skjuter övre eller undre pipan först, det funkar alltid men som sagt andra skottet förblir oskjutet... Mer än irriterande faktiskt! Någon annan som råkat ut för samma problem? Förslag på lösning? Har fått hjälp med ordentlig rengöring och infettning av mer kunnig person än jag själv som f.ö inte kunde hitta några uppenbara fel med bössan. Alla uppslag mottages tacksamt!
Publicerat Mars 2, 201115 yr Det jag tror är att slagstiften är slut. Du säger att det klickar? Hur ser tändhatten ut på patronen? Blir det nåt märke efter slagstiftet? mvh
Publicerat Mars 2, 201115 yr Allt som oftast klickar andra skottet i min Husqvarna 300, det spelar ingen roll om jag skjuter övre eller undre pipan först, det funkar alltid men som sagt andra skottet förblir oskjutet... Mer än irriterande faktiskt! Någon annan som råkat ut för samma problem? Förslag på lösning? Har fått hjälp med ordentlig rengöring och infettning av mer kunnig person än jag själv som f.ö inte kunde hitta några uppenbara fel med bössan. Alla uppslag mottages tacksamt! [/quote Klickar det eller händer det inget alls när du trycker av för andra skottet? Gjordes rengöringen i mekanismen eller endast på de synliga delarna? /Petter
Publicerat Mars 2, 201115 yr Det är en bock det som är felet Byt till en svs så ska du se att de löser sig
Publicerat Mars 2, 201115 yr Beroende på hur tändhatten ser ut så gissar jag på kaputt slagstift/fjäder. Det är förbrukningsvara på en hagelbössa och det är ett enkelt jobb att byta. Annars brukar det vara gammalt fett som har beckat igen men du hade ju fått den rengjord... (utgår från att de rev mekanismen när de gjorde det)
Publicerat Mars 2, 201115 yr Då är det min tur att gissa! Jag tror att det är en sunkbössa där tillverkaren fräst ur för mycket för culoten i patronläget. Stoppa i två plugg och skaka bössan upp och ned, hur mycket hoppar patronerna i läget? Tror att de flesta bössor har lite tolleranser där men att dessa Hqaor kan ha för mycket. Grejen är att farsan hade en likadan, fick den i 50-års present (inte av mej) och den klickade i tid och otid. Det hela löste sig hjälpligt då far pillade in piprensare under ejektorerna så patronerna inte kunde krypa in för långt. Ovilja från säljaren (Prånglaren i Uppsala) att fixa det gjorde att far bytte till en Beretta i stället. Mvh!
Publicerat Mars 2, 201115 yr Har en 300 som om jag skjuter underpipan först inte "laddar" om. Dock fungerar den om den får en "hjälpstöt" med kolven mot marken. Skjuter jag överpipan först så är det inga problem. Har inte lagt ner någon tid på att utröna varför den inte fungerar riktigt. Kvalitetsmässigt så är denna bössa inget vidare, men skyttet med den fungerar bra...
Publicerat Mars 2, 201115 yr Författare Nu ska vi se om jag får ihop dethär... Blev lite rödtjut till kvällens slottsstek så man är väl inte helt 100! Problemet är att det är en bock. Javisst, håller med till 100% MEN jag har den bara till skyddsjakten på gås och måste ha enkeltryck, många skott med min riktiga hagla gör att långfingret på högerhanden blir ordentligt blått å mörbultat. Skulle aldrig drömma om att "jaga" med den! Tidigare blev det ett litet märke i tändhatten på skott nr. 2, två första gångerna det hände tänkte jag "jävla skitpatroner"! Efter besöket hos vapenkunnig person nummer 1 så blir det inte ens så... På tredje, fjärde trycket på "tangenten" slår slagstiftet till men har ännu bara torrskjutit. Måste liksom "tvärsläppa" avtryckaren från bakre läget för att tvåan ska smälla på. Skakar bössan, varken skotten eller lådan skramlar, bara rembyglarna. Som sagt, nu händer nada på skott två om jag inte trycker på knappen upprepade gånger. Skitbössa... Ja, inte omöjligt men jag använder den som sagt bara ett par veckor per år för att den "riktiga" dubblan gör så jävla ont i långfingret eter 25 smällar på raken. Skit eller inte så vill jag att det ska smälla, d.v.s vinst varje gång! Inga ejektorer på järnet, det är en 300 jakt utan krusiduller såsom ejektorer och choker.
Publicerat Mars 3, 201115 yr Kan det vara systemet som gör att bössan känner av att ett skott blivit avskjutet som strular? Det kan väl vara både mekaniskt och rekylopererat som jag förstått det. Hade en Beretta 686 en gång där det var en liten vikt i mekanismen som växlade över till andra pipan när första hade smällt och efter några år så strulade skiten men ett besök hos smeden med rengöring och injustering så funkade allt igen.
Publicerat Mars 4, 201115 yr Författare Bössan har just varit på koll och fick sig då en rejäl rengöring så skit tar jag bort från listan över tänkbara orsaker men det kan ju mycket väl vara så att nå'n liten pryl inte är där den ska eller nå't. Ska testa idag med att skjuta på riktigt, har ju ännu bara torrskjutit, kanske kan det bli nå'n ändring annars så blir det ju en tur till vapengubben för ytterligare operation. Gåsjakten är ju bara en månad bort nu så den måste funka om jag inte ska få blåslaget långfinger. Kan väl förklara detdär med långfingret för det låter ju inte klokt... Saknar en bit av höger pekfinger, når bakre avtryckaten OK på gammelhaglan men när främre avtryckaren används så, per automatik, kommer långfingret för nära varbygeln som sopar på fingret rejält av rekylen. Nå'n eller några smällar går ju bra men efter upprepad eldgivning så börjar det göra rejält ont för att inte tala om vilka färger början av långfingret börjar få.
Publicerat Mars 4, 201115 yr Bössan har just varit på koll och fick sig då en rejäl rengöring så skit tar jag bort från listan över tänkbara orsaker men det kan ju mycket väl vara så att nå'n liten pryl inte är där den ska eller nå't. Ska testa idag med att skjuta på riktigt, har ju ännu bara torrskjutit, kanske kan det bli nå'n ändring annars så blir det ju en tur till vapengubben för ytterligare operation. Gåsjakten är ju bara en månad bort nu så den måste funka om jag inte ska få blåslaget långfinger. Kan väl förklara detdär med långfingret för det låter ju inte klokt... Saknar en bit av höger pekfinger, når bakre avtryckaten OK på gammelhaglan men när främre avtryckaren används så, per automatik, kommer långfingret för nära varbygeln som sopar på fingret rejält av rekylen. Nå'n eller några smällar går ju bra men efter upprepad eldgivning så börjar det göra rejält ont för att inte tala om vilka färger början av långfingret börjar få. Torrskjuter du kommer du inte få den att växla över till pipa 2 såvida du inte dunkar kolven i golvet eller ger den en smäll med handen. De kanske du gjort annars har du en orsak till problemet att den inte växlar pipa där. Och då låter det som dåliga stift eller fjädrar till dessa om du får slagmärken i tändhattarna utan att dem går av, kan mycket väl räcka med den rengöringen du gjort också. /Petter
Publicerat Mars 4, 201115 yr Författare Torrskjuter du kommer du inte få den att växla över till pipa 2 såvida du inte dunkar kolven i golvet eller ger den en smäll med handen. De kanske du gjort annars har du en orsak till problemet att den inte växlar pipa där. Och då låter det som dåliga stift eller fjädrar till dessa om du får slagmärken i tändhattarna utan att dem går av, kan mycket väl räcka med den rengöringen du gjort också. /Petter Hann inte med nå'n provskjutning idag men i morr'n, då jävlar... Återkommer i ärendet å tackar tills vidare!
Publicerat Mars 4, 201115 yr Allt som oftast klickar andra skottet i min Husqvarna 300, det spelar ingen roll om jag skjuter övre eller undre pipan först, det funkar alltid men som sagt andra skottet förblir oskjutet... Mer än irriterande faktiskt! Någon annan som råkat ut för samma problem? Förslag på lösning? Har fått hjälp med ordentlig rengöring och infettning av mer kunnig person än jag själv som f.ö inte kunde hitta några uppenbara fel med bössan. Alla uppslag mottages tacksamt! Hade tidigare en 300 med liknande problem. Efter första skotten så hoppade säkringen bak en aning vilket gjorde att jag inte fick iväg andraskottet. Lösning - jag sålde skiten och fick 1000kr mer än jag köpte den för!
Publicerat Mars 4, 201115 yr en tips om du inte har provat redan. Om du torrskjuter ett skott och sen slår kolven i golvet "lagom" hårt och skjuter igen. så är din bössa rekylomladdad. då är det inte konstigt att andra pipan inte går då den behöver en stöt för att ladda om till andra pipan. mvh Edit: såg nu att starr va före
Publicerat Mars 5, 201115 yr Författare Tada! Nu är det vinst vaje gång! En 25-ask skeethagel kunde skjutas utan mankemang, allt verkar frid å fröjd så nu kan gässen komma. Tack till alla som kommit med input i ämnet!
Publicerat Mars 5, 201115 yr Härligt med fungerande pangar Har du kommit underfund med vad det var för fel ? /M
Publicerat Mars 5, 201115 yr Författare Härligt med fungerande pangar Har du kommit underfund med vad det var för fel ? /M Nä, och det beror troligen på att jag inte är ett skit intresserad av vapen... Ja menar, jag vill att det smäller varje gång jag trycker på knappen och att det träffar det jag tänkt mig att träffa! Hur det ser ut och varför det uppfyller min önskan struntar jag blankt i. Förmodligen hade min "vapentekniker" löst problemet med en ordentlig rengöring på platser jag inte kan eller ens vill ta mig in på å sedan hade jag inte ens ägnat en tanke på att det skulle kunna vara rekylomladdning på spettet. Men som sagt, nu smäller det som det ska och jag bara räknar dagarna nu tills man får ta ett nappatag med sjukt stora flockar grågås. Längtar redan till de rökta gåsbrösten!