Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Alla grisar har nog inte haft de så lätt i vinter.

Featured Replies

Publicerat

Vittjade åtelkameran idag.

Eller gör varannan dag iofs..

Upptäckte att det verkar va ett nytt gäng där som ser ut till att va magra?

post-348-0-78934900-1299090889_thumb.jpg

En ser ut som helt utmärglad.

post-348-0-31104500-1299090866_thumb.jpg

Här en bild o jämföra med på de tre tjockisarna jag haft framme länge.

post-348-0-18047100-1299090942_thumb.jpg

Har nån bild på en ensam sugga o så en sugga med en kulting o så en rejäl galt.

Kan ju se fel iofs men jag får det till att va ett 10 tal olika men de där 3 tjockisarna är där hela nätterna så de kan man ju räknat galet på..

Har ju bild på galten en av de små oxå.. lite skillnad är de ju..^_^

post-348-0-09432200-1299091188_thumb.jpg

Tjena farsan!

Publicerat

Oj oj oj den var det inte mycket kvar av :o

//

Publicerat

Dina iaktagelser är helt rätt.

Varierar dock en del, vi sköt 3 grisar på drev som var tjocka i hullet. Sköt en på vak i jan som var under och sen vet jag att ngra har sagt att de haft tunna.

Men själv undrar jag nu mes vart alla grisar tagit vägen?! Jag och en del andra...

Publicerat

Har ni hittat några grisar som har svultit ihjäl? Har ej hittat några själv men andra här omkring har hittat endel samt skjutit några utmärglade.

Publicerat

Frågan som kanske kan besvaras av er är,

vad beror på det att grisarna är så varierande i hull? Revir, var de var när de blev "insnöade" eller finns det någon annan förklaring, en svag flock.

/Christian

Publicerat
  • Författare

vad beror på det att grisarna är så varierande i hull? Revir, var de var när de blev "insnöade" eller finns det någon annan förklaring, en svag flock.

/Christian

Ingen aning..

Har inte sett den flocken innan.

Men jag tror att det inte fodrats/åtlats speciellt mycket i vinter.

Svårt att ta sig fram på skogsvägarna och intresset för åteljakt har dalat på senare år.

De som forat har gjort det med rådjur i åtanke.

En hög sockerbetor föder många djur men den kanske hamnade där denna flocken inte brukar befinna sig.

Grisen rör sig ju inte över några större arealer när det är djupsnö.

Kan ju blivit av med suggan oxå o då är det nog extremt jobbigt att klara vintern för den storleken på grisar.

På tal om sockerbetor så fick jag se en bild på ett lodjur som en kille tagit i sockerbetshögen häromdan.

Vackra djur.. men det såg ut som den bara satt o väntade på att maten... skulle komma för att äta.

Ska ut o öka på spridare o lägga in en spridning senare så fler grisar får chansen att peta i sig nått ätbart.

Hämtar lite sockerbetor oxå o spä på, tänkte jag.

La ett trafikdödat rådjur på åteln i förgår..

Helt borta på 2 dar.

Publicerat

/Christian

Vet ej Christian riktigt. Men, jag har en ledarsugga som är väldigt mån om sin flock och väldigt "vis" samt dominant. De har ej varit på åteln ett bra tag och har varit stationära i ett par år. Visst, kan ha flyttat på sig i brist på föda (?) men då det är ett bra område annars så vetesjutton.

Annars är en teori att grisarna hållt sig borta från åtlar pga det höga jakttrycket och klart, är de då lite vana vid foder därifrån så blir det svårt när snödjupet är som det varit.

Publicerat

Ni som skjutit grisar nu i vinter, har ni sett tecken av blomkålsöron eller konstiga svansar? Det brukar vara ett av dom första tecknen på dålig kondition.

Tomas

Publicerat

Ni som skjutit grisar nu i vinter, har ni sett tecken av blomkålsöron eller konstiga svansar? Det brukar vara ett av dom första tecknen på dålig kondition.

Tomas

Tror svans/öronbitning mer är ett tamgrisfenomen på små ytor om det var det du syftade på? Bland vildsvin är allsjöns imunsjukdomar där även skabben ingår tydliga tecken.

Publicerat

De grisar vi har fält har varit i bra skick men det har varit dåligt med små 6 mindre grisar.

Tror att bortfallet var stort förra vintern & många suggor brunstade om .

Tidigt i höstas var det gått om randiga dessa kan inte klarat sig i vinter .

//Lasse D.

Publicerat

Tror svans/öronbitning mer är ett tamgrisfenomen på små ytor om det var det du syftade på? Bland vildsvin är allsjöns imunsjukdomar där även skabben ingår tydliga tecken.

Tror du massuppfittar mig, öron och svans brukar vara första tecknet på svält.