Publicerat Mars 2, 201115 yr Jag har fixat ett par bitar ask som jag tänkt använda till ett handtag. Dock kommer det nog dröja många år innan den blir vackert grå. Nu undrar jag om man skulle kunna behandla handtaget med nåpgon form av järnvitriollösning? Eller är det olämpligt på grund av att ämnet kanske är lite giftigt.
Publicerat Mars 2, 201115 yr Bets är det rekommenderade. Det finns både färdig på burk samt i pulverform som man kokar upp i vatten.
Publicerat Mars 3, 201115 yr Det har jag också tänkt på..! Testa gärna och visa här! Kan man göra det på fasader och snickerier så borde det vara ok på en kniv! Tror det skulle bli riktigt snyggt!! //Niclas
Publicerat Mars 3, 201115 yr ...och giftigt verkar det ju inte vara. Tar några månader innan ytan är "färdig" http://www.byggahus.se/artiklar/jarnvitriol-pa-fasaden //Niclas
Publicerat Mars 3, 201115 yr Författare Alltså det är säkert hudirriterande när det är rent. Dock används det vid klädfärgning så helt upp åt väggarna kan det ju inte vara när skaftet tvättats och ämnet fått reagera. Jag tror helt enkelt jag provar på en lite kniv till mig själv så det inte behöver drabba någon.
Publicerat Mars 3, 201115 yr Författare Bets är det rekommenderade. Det finns både färdig på burk samt i pulverform som man kokar upp i vatten. Herdins har en järnvitriol oljebets. Ska ringa och snacka lite med dom imorgon.
Publicerat Mars 3, 201115 yr Herdins har en järnvitriol oljebets. Ska ringa och snacka lite med dom imorgon. Intressant! Visa resultatet här om du testar!
Publicerat Mars 3, 201115 yr Författare Det kommer säkert missfärga stålet lite också. Jag skall göra ett litet test imorgon men resultatet kan låta dröja lite på sig. Planen är jag skall kunna vinna lite mark i helgen. Edit: Det blir en liten beläggning men som enkelt går bort med hushållspapper.
Publicerat Mars 4, 201115 yr Författare Alla bitar är ask. Översta raden. 1. Järnvitriol löst i kall T-röd 2. Original Undre raden 3. Rå linolja 4.Järnvitriol löst i hett vatten 5. Herdins silverbets löst i varmt (Inte bra med ask). 6. Herdins silverbets löst i T-röd Bit nummer 4. fick en gröntoning. Denna kan man ta bort genom att hetta upp biten till över 70 grader. Jag valde att koka biten. Den bortre halvan är oljad. Samma bit efter lite puts. Bakgrunden naturell. Höger bit behandlad med järnvitriol (2,5g per 100 g vatten, lösningen är filtrerad och en halv droppe diskmedel är tillsatt för att ta bort ytspänning). Vänster bit har fått samma behandling samt ett vatten bad i 3 minuter i kokande vatten. Höger bit behandlad med järnvitriol (2,5g per 100 g vatten, lösningen är filtrerad och en halv droppe diskmedel är tillsatt för att ta bort ytspänning) Värmebehandlad bok bestruken med järnvitriol (2,5g per 100 g vatten, lösningen är filtrerad och en halv droppe diskmedel är tillsatt för att ta bort ytspänning). Övre delen är inte bestruken. Höver del har lite olja på sig. Den värmebehandlade boken svarade direkt på järnvitriolen och blev jämnt silvergrå efter 15 minuter.
Publicerat Mars 4, 201115 yr Vad tror ni? Natur är finast. Men kul att se vilka olika resultat du fick.
Publicerat Mars 4, 201115 yr Gillar att ta del av dina väl doumenterade expriment <--- stavning ? trevlig helg /Jocke
Publicerat Mars 4, 201115 yr Gillar att ta del av dina väl doumenterade expriment <--- stavning ? trevlig helg /Jocke nästan rätt... experiment.