Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

17 HMR med facit i handen

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar en del - på 17 HMR

Har idag 22lr samt 22mag (bygel mest till gås)

Ingen av dessa ska avvecklas.

har ingen erfarenhet av 17 HMR men att kunna ploppa fågel på längre håll lockar.

Ni som har 17HMR eller haft. Med facit i hand skulle ni köpt den idag om ni visste?

(Egentligen vill jag bara ha en massa postivia köp köp rekommendationer men var nu ärliga)

Publicerat

Om jag köpt min för "normal" jakt så hade jag tveklöst behållt den.. hade attans roligt med den när de lokala kråkorna skulle beskattas osv osv. Däremot skyttet i tätbebyggt område, skälet till att jag skaffade den, där fungerade den inte pga rejält skottljud trots dämpare. Men som stöd vid kråkjakten och allmänt bus, skitbra!!

Mvh!

Publicerat

Räknas det om man inte har köpt en ännu men hunnit skjuta en del med den? Bara med Quad bössor och jag blev då väldigt övertygad, har lagt det i budgeten för framtida inköp inte minst eftersom den kan fylla två funktioner rätt bra för mig. Har skjutit med den ut till 200 meter på bana. Har dock bara sett effekten i ripa.

Publicerat
  • Författare

Fan blir dyrt detta kanske :)

Fortsätt gärna kommentera

Publicerat

Min har kommit för att stanna.

Enda minuset är ammopriset!

Publicerat

Det lilla jag har sett av kalibern ger för handen att det är omedelbar död i den på ett helt annat sätt än med både 22 LR och 22 WMR,

nu säger inte jag att det alltid är bra men så är det, parat med detta är det ringa risk för att det skall finnas kulrester av någon dignitet bakom målet,

genomsklag är inte normen på korta håll eller större mål,

dvs det är en kaliber som är säkrare att använda än jämförelsekalibrarna,

för såväl skytt som omgivning.

Precisionsmässigt slår den 22WMR med hästlängder, där har jag bara dåliga erfarenheter av 22 WMR och den bra mycket bättre balistik jmfr med en 22 LR.

/Christian

Publicerat

Har en pipa till quaden ett rent impuls köp men sådan göra jag fortsatt så svaret blir väl ja ;)

Trevlig kaliber men verkar vara problem att hitta någon ammo som är lämplig till matvilt, min pipa skjuter toppen med V-max men mediokert med fmj så det är problem då jag tänkte ta med den upp till fjällen i veckan för att jaga ripa.

Har bara testat CCI V-max och fmj då det är vad min handlare hade hemma :(

Publicerat

där fungerade den inte pga rejält skottljud trots dämpare.

Krutknall eller anslagsljud?

Om den smäller mycket så är din dämpare kass,bogvågsknallen och anslagsljudet går inte att göra så mycket åt och det är kraftigt i en 17HMR.

17machII is the shit för oss.

/Mike

Publicerat

Krutknall eller anslagsljud?

Om den smäller mycket så är din dämpare kass,bogvågsknallen och anslagsljudet går inte att göra så mycket åt och det är kraftigt i en 17HMR.

17machII is the shit för oss.

Krutknallen är i princip borta, väck. Upplever att jag har bättre dämpning på mach2an än med lren faktiskt! Det är enbart kulljudet och jag får nog leva med det.. Lurar på om kan konsekvent ska köra två vapen i dessa sammanhang, Fx och Quad?

Mvh!