Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu är dom nära!

Featured Replies

Publicerat

Hej

Nu har det setts vargar alldeles vid rån till jaktmarken min en gång och det kommer in rapporter om ett slaget rådjur där dom som sett det tycker att det ser ut som vargen varit framme. Vilket inte låter helt omöjligt då det finns några revir inte allt för långt borta.

Det jag undrar är om någon har någon erfarenhet från jakt över ståendehund i vargmarker. Finns det något man kan göra för att minska riskerna?

Försöka att minska ner söket, gps-pejl eller något annat? Jag vet att risken för att en ståendehund blir tagen är förhållandevis liten, men jag känner mig ändå lite orolig.

Mvh Johan

• 5 months later...
Publicerat

Jag har jagat i vargrika områden ett tag nu och aldrig (knack knack ta i trä) stött på någon vid jakt med löshund.

Jag kör med beeper eller pingla, detta tror jag gör att vargarna blir mindre intresserade av min hund. Skalldrivande hundar tror jag lockar till sig vargen med sitt skall (min alldeles egna uppfattning) och gör att vargen blir nyfiken (eller förbannad?!).

Jag går även och småpratar med mig själv med lite hög röst. Om jag träffar på halvfärsk vargspillning kör jag ofta med att med hög röst ge olika kommandon till hunden. Tror jag att vargen är i närheten går jag tillbaks till bilen och åker till ett annat område.

Som du sa själv den stående hunden jagar ju inte flera kilometer från dig och just det att den inte skäller gör nog vargen mindre intresserad.

Publicerat

Hej

Nu har det setts vargar alldeles vid rån till jaktmarken min en gång och det kommer in rapporter om ett slaget rådjur där dom som sett det tycker att det ser ut som vargen varit framme. Vilket inte låter helt omöjligt då det finns några revir inte allt för långt borta.

Det jag undrar är om någon har någon erfarenhet från jakt över ståendehund i vargmarker. Finns det något man kan göra för att minska riskerna?

Försöka att minska ner söket, gps-pejl eller något annat? Jag vet att risken för att en ståendehund blir tagen är förhållandevis liten, men jag känner mig ändå lite orolig.

Mvh Johan

Tjena Johan, ser att du bor i mina gamla hemtrakter. Är det åt Hofors/ Korså du jagar?

Publicerat
  • Författare

Jag håller till i Gammelstilla/Torsåker. Vi hade ett par vargar som sprang på marken i vintras, vet inte om det var från korsån eller några vandrings vargar. Jasså du är härifrån var håller du till nu då?

Publicerat

Jag håller till i Gammelstilla/Torsåker. Vi hade ett par vargar som sprang på marken i vintras, vet inte om det var från korsån eller några vandrings vargar. Jasså du är härifrån var håller du till nu då?

I lo-eldoradot uppland, känns nästan som man tog med sig eländet hit vid flyttten....! Huserade i Storvikstrakterna innan, där far det fram nån gråben emellanåt sedan några år, några jyckar har gått åt en bit västerut.

Publicerat

Pointer angreps igår och blev biten 3 ggr i baken. Hunden var ca 100 m från förare vid tillfället. Slet sig och sprang till husse. Vargen stannade ca 10 m från husse och gick av o an i ca 30 sek trots att husse skrek som bara den. Skedde i dalarna.

Publicerat

Pointer angreps igår och blev biten 3 ggr i baken. Hunden var ca 100 m från förare vid tillfället. Slet sig och sprang till husse. Vargen stannade ca 10 m från husse och gick av o an i ca 30 sek trots att husse skrek som bara den. Skedde i dalarna.

Var i Dalarna? Ska åka till dalarna imorgon och jaga med Vorstehn. Känns lite olustigt :(

Använder både beeper och Astro för att ha koll på hunden.

Svenne.

Publicerat

Har inte han som ägare av hunden rätt att skjuta vargen när hunden har blivit biten och vargen fortsätter att gå an ? :o

Jag har då iaf för mig att man har rätt att skjuta ett rovdjur när det har gjort skada på hunden :)