Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Avdrift

Featured Replies

Publicerat

Hur mycket förflyttar sig en 17gr 17HMR kula i sidled vid en rak sidvind på ca 7 m/s och ett skjutavstånd på 125 m?

Sitter på pass och känner mig lite nyfiken...

Publicerat

Hur mycket förflyttar sig en 17gr 17HMR kula i sidled vid en rak sidvind på ca 7 m/s och ett skjutavstånd på 125 m?

Sitter på pass och känner mig lite nyfiken...

Runt 25cm men 7m/s är riktigt hård vind stämmer det borde du få hålla kepsen med en hand ;)

Förövrigt är det nog dax att installera Shooter på telefonen det är en bra hjälpreda för nyfikna frågor som dyker upp ;)

Publicerat

jag ska pröva mig på en gissning och säger runt 35 cm.

Publicerat
  • Författare

Runt 25cm men 7m/s är riktigt hård vind stämmer det borde du få hålla kepsen med en hand ;)

Förövrigt är det nog dax att installera Shooter på telefonen det är en bra hjälpreda för nyfikna frågor som dyker upp ;)

Blåste nog snäppet mindre, men inte mycket för det rev och slet rätt bra i masken idag...

Shooter lite har jag i telefonen, slår det mig nu, hade ju för all del kunnat vara en bra sak att kolla först :blush:

Borde uppgradera mig till riktiga shooter. Och skaffa en vindmätare... (det är alltid kul med mer prylar)

Ett svar till på frågan av något mindre vetenskaplig karaktär är: för mycket.

Var tvungen att prova ett skott mot en skata som tjuvåt på vår rävåtel, men det blev en mycket prydlig bom...

Publicerat

du kommer att bli förvånad när du köper vindmästaren, det blåser ofta hälften av vad man tror.

Publicerat

Håller med Maddog där. Det är lätt att överskatta vinden om man bara bedömmer den, utan mätning.

Under alla år som jag sköt nationellt fältskytte så hände det flera gånger att jag skruvade på tok för mycket vindkompensation. På den tiden var det bara diopter som gällde och vindbedömningen gjordes med gamla militära lathundar.

//Danne

Publicerat
  • Författare

Ok, då kommer en följdfråga:

Vad är det för märke som gäller? Är som vanligt ekonomisk (snål) och vill inte lägga en förmögenhet, men det måste ju ändå vara ok funktion i grejerna. Är det bara Kestrel som gäller eller finns det alternativ?

Publicerat

Silva har väl någon modell under tusenlappen som fungerar utmärkt

men vindmätare är inte något måste tycker jag visst är det en hjälp att lära sig läsa vind men att köpa en och tro att man bara kan mäta och justera för att sedan träffa är långt från verkligheten ;)

Finns många väldigt duktiga skyttar som kör med en tråd i kompassen det viktiga är att kunna bedöma vad som händer på vägen fram till målet så det exakta värdet på skjutplatsen är faktiskt inte till så stor hjälp.