Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Påskjuten gris 110304

Featured Replies

Publicerat

En kompis ringde vid 21 igår. Hans granne hade skjutit på en gris på åtel. Hade varit ett 10tal grisar och de hade spårat med kompisen hund i 4-500m. De hade ljust blod troligen benträff eller lågt i framkant.

När vi var på plats så gick vi på där de slutat. För vi hade blod där grisarna gått över en väg. Var minst 5 grisar, troligen fler. Tog Lina och spårade. Men hon går mest och hostar när man går med henne i spårlina så jag släppte efter 150m. Hon slog en ring och tog sen bakspåret upp till åteln. Såg på skytten att han började ge upp att vi skulle lyckas. Men efter några minuter kommer hon ifatt oss och fortsätter längs spåret. Efter 700m så slår hon ett par ringar när grisarna passerat en bäck. Men sen drar det bara iväg. Vi går tillbaka efter bilarna. Ser att det passerar en väg efter 2,5km och fortsätter söderut.

Vi kör efter. När vi passerar spåret så stannar vi och kollar. Fortfarande blod och hela flocken. Efter 4km så är vi ifatt. Nu som första står det still. Vi ställer bilarna och följer en skogsväg in. Står fast 100m från vägen. Jag säger åt de andra att gå så långt fram längs vägen de vågar utan att lägga vind på det. Och om det går loss så ska de försöka genskjuta längs vägen. Sen lämnar jag vägen och går på. Men fy fan vad brant. Man skulle behövt en sherpa. ;)

Står i sluttningen på andra sidan kullen. Lina öser som vanligt med uppåt 100 skall/min så det går rätt bra att ta sig in trots skaren. Kommer in på 20m men står nån meter högre än hund och gris så jag ser ingenting mellan grenarna. Försöker ta mig ner i jämnhöjd, men då går det loss. Konstaterar att det är blod efter grisen.

Blir stopp igen 200m bort. Kommer från till en berghäll och det står under en gran nedanför. Får läge på 30m men kulan tog nog inte så bra. Men grisen klättrar upp för hällen så jag kan sätta en slug i skallen.

Tog nog lite mindre än två timmar men jag sköt den över 4,5km fågelvägen från där vi tog an spåren. Träffen satt i frambenet precis under kroppen.

Publicerat

Bra jobbat!

Roligt när hunden gör ett bra jobb, tur det finns några åteljägare ute så du får rasta hundarna när säsongen är slut :)

Publicerat

Bra jobbat av dig och hund.

Du får börja träna bergsklättring också :D

Lasse

Publicerat

Mycket bra jobbat av er.

Nu vill jag inte höra ett ont ord om den knorrsvansade rövhåls Rysskan igen.

100 skall/min låter underbart :wub:

4,5km är inte en kort sträcka, något man nog borde fundera på ibland som åteljägare....

Ta o träna dig lite därborta så upplever du mina små kullar som rena barnleken i höst ;)

//

Publicerat
  • Författare

4,5km är inte en kort sträcka, något man nog borde fundera på ibland som åteljägare.

Ja men Lina följde nog spåren runt 6km.

För övrigt tror jag den skadade följde flocken tills hunden hann upp dom. Troligen strax före där jag fällde den.

Publicerat

Bra jobbat!

Publicerat

Bra jobbat!

Förstår inte att det skadeskjuts på åtlar när vi har tillgång till belysning i alla dess former...

Vänta bara tills grisarna har lugnat ner sig på åteln och välj sen ut en och skjut..

Undrar hur de jägare som inte kan skjuta på åtel, kan skjuta på övrigt vilt... som är mycket svårare!!

På en åtel skjuter ni på en gris som står stilla och på max 30 meter... :blink:

Publicerat

Lyfter på hatten !

Lina är en klippa även om chaffören inte är det ;)

Publicerat
  • Författare

Bra jobbat!

Förstår inte att det skadeskjuts på åtlar när vi har tillgång till belysning i alla dess former...

Vänta bara tills grisarna har lugnat ner sig på åteln och välj sen ut en och skjut..

Undrar hur de jägare som inte kan skjuta på åtel, kan skjuta på övrigt vilt... som är mycket svårare!!

På en åtel skjuter ni på en gris som står stilla och på max 30 meter... :blink:

Och ändå så händer det. ;)

I detta fallet så skiljde det 5cm i höjd från att grisen blivit på platsen direkt.

Min lilla gissning är att många har lite bråttom och tar sig inte tid att vänta ut bästa läget.

Publicerat
  • Författare

Lyfter på hatten !

Lina är en klippa även om chaffören inte är det ;)

Nä men han står stadigt. ;)

Båda killarna som var med igår erkände att de inte trodde hon skulle reda ut det. De såg rätt imponerade ut när vi var klara. :D

Får faktiskt erkänna att jag själv var rätt nöjd med kräket. ;)

Publicerat

Bra jobbat som vanligt av dig och Lina :D

Publicerat

Snyggt jobbat! Kul att höra om så lyckade och effektiva eftersök.

Publicerat

Och ändå så händer det. ;)

I detta fallet så skiljde det 5cm i höjd från att grisen blivit på platsen direkt.

Min lilla gissning är att många har lite bråttom och tar sig inte tid att vänta ut bästa läget.

Det gäller också för jägaren att lugna ner sig så att pulsen går ner..

När grisarna kommer fram till åteln är de ofta mycket oroliga och väldigt observanta på faror i omgivningen.

Vi har igen att vänta tills rätt läge iom att vår egen puls går ner och grisarna på åteln har hittat sina platser. Många tror att grisarna skall ge sig av när de är oroliga och skjuter så fort de kan. Ger de sig av, ja då har de förmodligen känt oss, men 9 ggr av 10 stannar de på åteln när de väl kommit fram.

Innan grisarna träder fram till åteln har de omsorgsfullt kontrollerat omgivningen och det gör de med deras sofistikerade luktorgan.

Jag har många gånger hört grisarna på väg fram, men de stannar alltid upp en bit ifrån åteln innan de fortsätter..

Jag kan erkänna att min puls går upp så fort grisarna kommer fram...

Publicerat

Snyggt jobbat

/Rune :ph34r:

Publicerat

Gött jobbat! Riktigt skoj att ni är ett par härinne som delar med er, rolig och givande läsning!

Ska ta och berätta för valpen vad som kan vänta =)

Publicerat

Bra jobbat!

Kul att ni fick ut och rasta er lite :D