Publicerat Mars 5, 201115 yr Behövde en ny clever i köket och som terapi drog jag igång essjan efter förmiddagens värktabletter hade kickat in. Hade ingen AEB-L eller liknande hemma så det fick bli en gammal bit kolstål i stället. Smidde ut till en platta och formade till den med vinkelslip och dragfilning. Oljehärdade eggen två gånger och sedan normaliserade jag hela rasket i ugnen. Här har jag bara lite snabbt rivit av den gråa ytan efter härdningen men det blir en rejäl pjäs som kommer väl till användning vid styckning! Snusdosan visar storleken på klyvaren. Handtaget är kanske lite långt men det kan jag justera när jag gör skaftet. Det är inte härdat då det är enkelt att kapa en bit Om jag orkar så gör jag färdig huggaren i morgon. Smide och knivtillverkning är skitkul!
Publicerat Mars 5, 201115 yr Författare ...inser nu att bilden är riktigt pissig och att den ser ut som skit Den ser mycket bättre ut i verkligheten, jag lovar!
Publicerat Mars 5, 201115 yr Halva jobbet ligger i poleringen, så du har lite kvar att göra. Bra början dock... /CHristian
Publicerat Mars 5, 201115 yr Den ser mycket bättre ut i verkligheten, jag lovar! Det brukar låta så Man det ser imponerande ut! Ska ut och attackera slipmaskinen imorgon, efter jag pangat med Berettan!
Publicerat Mars 5, 201115 yr Författare Halva jobbet ligger i poleringen, så du har lite kvar att göra. Bra början dock... /CHristian 10 minuter med polerskiva ger en spegelblank yta så det är inget större jobb Fast helt blank vill jag inte ha den. Funderar på att etsa bladet efter poleringen så den blir mörkare. Dock är den rejält tung och grov och lär nog fixa kotletterna utan några som helst problem!
Publicerat Mars 5, 201115 yr E ju som du själv sa en del jobb kvar på den tycker det är både intressant och skoj att följa dina smides framsteg Mvh Jocke
Publicerat Mars 5, 201115 yr Författare Kul, det där med att härda själv har jag tänkt ge mig på till sommaren. Med en essja och en magnet så kommer man långt Härdar i begagnad fritösolja så det luktar pommes när man doppar bladen! Normalisering fixar man i ugnen med hjälp av en digital termometer och en klocka. Dock måste man veta vilken legering/metall man jobbar med så härdningen blir bra. Har härdat bitar som har blivit på tok för hårda men man kan testa sig fram med provbitar.
Publicerat Mars 5, 201115 yr Hej. Den där ser ut att klyva det mesta. Blir garanterat bra när du blir färdig. Ofta man har saknat en sån här större pjäs när man hållit på med kött. Får se om man kommer till skott o gör en till sig själv. Tack för att du visa upp den. mvh Kimmo
Publicerat Mars 5, 201115 yr Med en essja och en magnet så kommer man långt Härdar i begagnad fritösolja så det luktar pommes när man doppar bladen! Normalisering fixar man i ugnen med hjälp av en digital termometer och en klocka. Dock måste man veta vilken legering/metall man jobbar med så härdningen blir bra. Har härdat bitar som har blivit på tok för hårda men man kan testa sig fram med provbitar. Sorry för OT har du kört med rostfritt med?
Publicerat Mars 5, 201115 yr Författare Sorry för OT har du kört med rostfritt med? Japp Kolla i min smidestråd så skriver jag om härdning och normalisering av AEB-L.
Publicerat Mars 5, 201115 yr En stadig pjäs, den där köttyxan! Hugg den inte i fel kött, bara... Ska bli intressant att följa den utvecklingen. Jag är i alla fall imponerad över vad du har åstadkommit på så kort tid!
Publicerat Mars 6, 201115 yr Författare Skalorna är limmade och skruvade samt bladet är etsat till en mörkare färg. Etsade först en fejkad hamon med nagellack som maskering men det såg inte så bra ut så jag etsade hela rasket Kan tillägga att jag gillar mörkare stål på kolstålsblad Härdningen verkar bra för jag kunde klyva ved med den utan att eggen gick sönder men den blev nog i hårdaste laget... Provet kommer dock när man skall hugga kotletter första gången! Om epoxyn hinner härda klart i kväll så kanske blir den klar... Det lär ju ändå inte vara något bra på TV'n
Publicerat Mars 6, 201115 yr Författare Visst hade jag kunnat rengjort bladet från slipdamm innan jag fotade men jag ville hinna innan solen gick ner! Skall försöka fixa en större bit AEB-L och göra en till i samma modell. Mest för att vara säker på det metallurgiska så kniven håller. Denna har jag ju ingen aning hur den kommer att hålla eftersom den har stål av okänd kvalisort... Träbiten kommer från mitt favoritlager... Alm Jag tycker den har vacker årdring! Nu skall jag hugga lite morötter eller någon i den stilen!
Publicerat Mars 6, 201115 yr Den ser ju fullkomligt livsfarlig ut Riktigt najs med en brutal klyvare om man kan hantera den
Publicerat Mars 6, 201115 yr Dra åt helvete vilket ha begär den ger mig !! skit snygg !! Har du färgat /betsat skalorna innan ? jäkligt din färg på skalorna :wub: Ha de super najs Eas