Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6BR vart får jag tag i den?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

jag harde tänkt köpa mig en 6BR men vart får jag tag i en?

måste jag bygga om någon kaliber till 6BR?

Publicerat

Bössor med kalibern 6mm Norma BR är inget man direkt snubblar över i vapenaffären däremot låter man en smed pipa om en bössa till denna kaliber. Som jag dock skrev i din andra tråd så undrar jag även här varför du vill köra på 6mm BR när det finns 6mm XC.

Handladdar du eller är det köpeskott som gäller? Standard utan fippel eller tightneck? :rolleyes:

Publicerat

hej!

jag är ny här på forumet och har inte lärt mig det än, så jag har inte sett det inlägget!

nää jag vet inte alls, jag vill bara ha en bra 6mm bössa. vad det är kvittar bara den går bra jag har krav på en snusdosa på 300meter.

vad ska jag ha? är 243 bra? el ska man ha BR eller 6 XC? hur är dom i rekyl?

Publicerat

En lätt fågel bössa...det är mitt svar på varför 6mmbr istället för 6mmxc.

mvh christer

Publicerat

blir all jakt med den,, fågel, bäver, rådjur, räv..

är BR bättre på något sätt än XC?

varför pratar inte någon om 243?

Publicerat

hej!

jag är ny här på forumet och har inte lärt mig det än, så jag har inte sett det inlägget!

nää jag vet inte alls, jag vill bara ha en bra 6mm bössa. vad det är kvittar bara den går bra jag har krav på en snusdosa på 300meter.

vad ska jag ha? är 243 bra? el ska man ha BR eller 6 XC? hur är dom i rekyl?

Precisionen går det att få ur alla kalibrar men sådan som 6br och 6XC är trots allt framtagna just med tanke på hög precision. Det innebär att dem ofta är väldigt harmoniska och enkla att hitta något som skjuter bra då får man den stora fördelen att temperatur skillnader läskskott mm. inte påverkar så mycket utan första skottet sitter där det skall just det värderar jag högt i en jaktbössa istället för att jaga sista mm precision.

Jag har både 6br och 6XC där det första är tänkt mest för jakt och XC för skytte, det skiljer faktiskt rätt mycket i rekyl XC är ganska snärtig och för toppjakt tycker jag redan en maxladdad 6br är för snabb så enda fördelen jag ser för XC är att den fungerar bättre ur magasin.

Publicerat

Jag har oxå både 6mmbr o 6mmxc och det är som Lars skriver en del skillnad

i rekyl, min 6mmbr är till fågel jakten med en klenare o kortare pipa.

Med sako utdragare och fixat magasin på en 700 så matar 6mmbr bra.

mvh christer

Publicerat

Okay då fick jag svar... Hade inte direkt fuggeljakt i skallen utan mera åt banskytte. ;)

Publicerat

ok tack!

men då är ju frågan hur jag får tag i en? jag hittar inte någon på varken torsbo eller fritid i piteå. måste jag bygga om någon anan kaliber? vilken i så fall? och vad kostar det ca?

Publicerat

ok tack!

men då är ju frågan hur jag får tag i en? jag hittar inte någon på varken torsbo eller fritid i piteå. måste jag bygga om någon anan kaliber? vilken i så fall? och vad kostar det ca?

Ja om du inte hittar en Sako eller Tikka i 6 mm BR så är det läge att bygga en egen pang,

kostnaden är så varierande beroende på vad du vill få gjort att det bara går att säga att en ompipning kostar runt 5-6 ooo kr med kring arbeten.

/Christian