Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jakt på återvinningsstation

Featured Replies

Publicerat

kanske kan få tillgång på jakt efter en så kallad återvinningsstation som har matavfall även.

undrar hur det ser ut med jakttider och regler angående jakt på för o främst korp? får man jaga dom inom dessa områden? dom är fridlysta annars vet jag men på sopptippar har jag sätt några från forat har jagat även korp.

samt gäller dom vanliga jakttiderna inom inhägnat område som detta efter räv och vanlig kråkfågel?

något annat som bör tänkas på eller som går utanför dom vanliga reglerna?

mvh//Marcus

Publicerat

korpen är fridlyst, så på den är det bara skyddsjakt som är aktuell.

en annan sak som du bör undersöka är ifall återvinningsstationen är detaljplanlagd, om så är fallet så behöver du tillstånd från polisen för att få jaga där.

Publicerat
  • Författare

är det ansöka om skyddsjakt som gäller då? vet du hur man går tillväga med det?

den ligger mitt ute i ingenstans så det är långt ifrån detaljplanerat område ^_^

ska möta han som har jakten där men som inte jagar i slutet av nästa vecka så får vi se vad utgången blir men verkar ljust för stunden. hade varit smutt värre med den jakten. misstänker att det finns en hel del räv som försöljer sig på matresterna så som kråkorna och korpen gör :wub:

Publicerat

Usch, nu blev jag riktigt avundsjuk! ^_^

Publicerat

Förmodar att det är en kommunal anläggning? Isf så kollar du bara vad ditt uppdrag går ut på, rimligen så är det att decimera fågelstammen då de sprider sopor. Tror inte du behöver speca så hårt vilka arter det gäller men visst, bråkar någon så kanske du ska ha detta klart med kommun. Om kommunen säger att det är ok att mula korp så har du lagstöd i paragraf 2 gällande skyddsjakt. Kollade korpen på SJF hemsida, såg lite brunt ut.. ska nog ta ett snack med frun där <_<

Kollar man i stället på kråka så står det enl nedan.

2) Vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar (även bisam), lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, kråka, råka, kaja, skata, tamduva (stadsduva), björktrast (snöskata), gråsparv och pilfink som kommer in på gård eller i en trädgård och där kan orsaka skada eller annan olägenhet får jagas

den 1 juli-den 30 juni.

Jakträttshavare får under samma tid bedriva jakt efter sådana djur samt korp, havstrut, gråtrut, fiskmås och skrattmås.

om jakten sker på särskilt uppdrag av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet.

Så kolla med den här snubben som sköter jakten, på vems uppdrag osv? Är det i privat regi så kan det nog vara läge att ta det lite lugnt med korp o trut.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

en del av marken ägs av kommunen och en annan del av marken ägs av privatperson. företaget som har hand om anläggningen är inte kommunalt ägt tror jag inte. heter det VIVAB måntro?.

ingen i närheten som bor där verkar gilla fåglarna nämnvärt så risken att någon skulle tjafsa om det är obefintlig då det ligger på landet med endast ett par gårdar inom någon km avstånd från stället.

korpgänget som jag såg hänga där bestog av iaf 100-150st fåglar och slängde soppor hej vilt på jakten efter föda så nog stökar dom till rätt så bra alltid -_-

jakten bedrivs av hans osm har jakträtten. eller ja bedrivs är fel ord då han inte nytjar den jakten längre. men det är inte beordrat av kommunen iaf så långt vet jag i dagsläget.

som du länkade där hipshot så gör korpen helt klart "skada" på anläggningen men lika bra o slå en pling till kommunen iaf angående den så man får på papper att man får plocka dom om det blir jakt av det hela.

avundsjuk? jag oxå tills jag fått jakten ( om jag får den ) grymt jäkla skoj i så fall :wub:

hagelgeväret kommer dock stå säkert i skåpet i fortsättningen och endast kulgevären lär gå varma :wub:^_^

Publicerat

Ska du jaga tipp på allvar? Lämna då kulbössan hemma. Du kommer aldrig att komma upp i de avskjutningssiffror med kula som då får med hagel. Sen låter det som du är lite halvrökt gällande korpen, visst finns nog problemen som du beskriver men fan vet om du kvalar in som behörig att skjuta dem om du är där på eget initiativ.

Kolla med han som varit där innan!

Mvh!

Publicerat

Jag vet vilken tipp du tänker på marcus.... räknade lite snabbt till 40-talet korpar på åkern brevid sist jag körde förbi. Det finns snart mer korp i området än kråkor så lite jakt på dem hade inte skadat. Vi får hoppas att du lyckas =)

Publicerat
  • Författare

hippen. hagelbössan lämnas hemma pga att jag finner den ytterst tråkig iaf så :) sen mängden fågel som skjuts är lite ointressant om jakten i sig är tråkig eller hur ;)

ska höra med kommunen iaf. den tippen har sköts av han jag ska träffa nästa vecka så ska höra lite mer med honom angående korpen.

jovisst sitter det grymt mkt fågel där. såg bra mkt mer korp är kråkor! :huh:

Publicerat
  • Författare

rar en annan fråga när jag ändå har en tråd om lagar och regler.

får jag locka räv om jag vet vart det finns en skabbangripen sådan?

tänkte om det inte är mot någon lag att skjuta en inlockad skabbräv?

dum fråga? Svar: japp.

konstiga lagar i Sverige som gör en fundersam på även så enkla saker? Svar: JAPP! :blink:-_-

Publicerat

härligt, hoppas att allt faller väl ut. åt vilket håll från varberg ligger anläggningen?

Publicerat

hippen. hagelbössan lämnas hemma pga att jag finner den ytterst tråkig iaf så :) sen mängden fågel som skjuts är lite ointressant om jakten i sig är tråkig eller hur ;)

Knepigt.. grejen är väl att det finns flera skäl som motiverar jakt i en sån här anläggning. Självklart är det kul osv men samtidigt så har man ett uttalat uppdrag att decimera fågelstammar i syfte att förhindra sopspridning osv. Givet det så hamnar man nog i frågan om vilken metod som är effektivast rent antalsmässigt. Sen tror jag du kan få problem att sälja in konceptet kuljakt rent säkerhetsmässigt men det är bara att testa. Många anläggningar där jakten kräver tillstånd har totalförbud mot bruk av kulvapen just med tanke på säkerheten förövrigt. Tvivlar på att något sådant finns i den anläggning du ska söka på men det bör du kolla. Hoppas det löser sig!

får jag locka räv om jag vet vart det finns en skabbangripen sådan?

tänkte om det inte är mot någon lag att skjuta en inlockad skabbräv?

Jag vet inte men jag har svårt att tänka mej att det skulle finnas ngt förbud mot att locka under icke jakttid. Ska du bli fälld för jaktbrott i en sån situation så måste du ha skjutit en frisk räv, lockandet i sig lär inte räcka. Skabbisen är lovlig året runt så klämmer du den under lockjakt så kan jag inte tänka mej att det är ngr problem.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

starkt tveksam att det finns kulvapenförbud där då det inte finns någon risk att man kan änns lyckas lobba in en kula på något hus om man är väldigt oförsiktig men såklart ska allt tittas upp innan något görs samt så kommer kommunen att frågas ut på diverse möjliga tankar angående regler och lagar så det inte finns några tvivel.

tycker väl det nog bli någon hageljakt där oxå men till största del så ska kulvapen användas. kommer korpen bli livlig för min del så får man nog ta ett race iaf för o plocka ner dom. då jag har funnit det ytters effektivt att använda kråksnurra på dessa stora fåglar.

tack hippen för det svaret angående skabbräv. misstänkte att det inte borde finnas några problem med det men man vet ju inte o du verkar ha betydligt bättre koll på det där än vad en hobby/nybörjarjägare som en sj har :blush:

Publicerat

förstår inte grejen med att sitta och smälla med kulvapen. kan ju inte bli drygare jakt om du är ute efter korp på tipp.... har du skjutit en, vill jag lova att dom sätter sig inte så du kan ta dom igen på en stund... har manglat ner en del korp på tipp med hjälp av min uv, vid namn göte.. man skjuter ett gäng, men sedan kan det bli svårt att få dom att komma in runt uven tycker jag, är nästan så dom anar ugglor i mossen.. då har jag fäst ett snöre i uvstången som jag flänger i, så att uven börjar gunga och snurra ett halvt varv typ, då bara forsar det korp igen, dom sitter ju i träden runt om och spanar :D

Publicerat

förstår inte grejen med att sitta och smälla med kulvapen. kan ju inte bli drygare jakt om du är ute efter korp på tipp.... /

.. / har manglat ner en del korp på tipp med hjälp av min uv, vid namn göte.. man skjuter ett gäng, men sedan kan det bli svårt att få dom att komma in runt uven tycker jag, är nästan så dom anar ugglor i mossen.. då har jag fäst ett snöre i uvstången som jag flänger i, så att uven börjar gunga och snurra ett halvt varv typ, då bara forsar det korp igen, dom sitter ju i träden runt om och spanar :D

De är lite speciella de här kulvapenjägarna :lol: Skulle jag köra kula på närmsta tippen så vore jag glad om jag skulle få skjuta en korp/kråka öht. Däremot skulle jag nog kunna dräpa 6-7 kajor kanske.

Tror mitt korprekord är närmare 40 på en morgon..om inte fler. Tricket är, som vanligt, att få skott på varje omgång på inflygning så de inte landar någonstans och sitter och samlar ihop sig. Men det brukar lösa sig, man skjuter frekvent och därmed lättar fåglarna åtminstonde i de små anläggningarna.

Mvh!